"Ye mama ye. Lyn tahu la beza halia dan lengkuas. Halia yg keras. Lengkuas yang lembut tu kan?" Lyn sedang bercakap telefon dengan mamanya sekarang. Baru sahaja dia ingin pulang tadi tup tup mamanya menyuruhnya ke mall.Terus dia pergi ke mall. Eh jgn risau. Dia dah tukar bju dan sluar yg basah kuyup tadi. Ko gile ke takkan nak pakai pakaian mcm tu pergi mall?!
"Ya Allah ini yang mama tak percaya kat Lyn ni! Lengkuas yang keras. Halia yg lembut tu sayang.."
Haellyn tersengih malu. "Tahu. Orang saje je nk gurau.. Mama tak sportrim lahh." Sporting Lyn sporting..
"Aish budak ni. Lepastu mama nak Lyn beli limau nipis. Lyn kenal kan?"
"Alahh kacang je. Limau nipis yg kecik tu kan? Yang halus-halus tu."
"Lyn!! Tu limau kasturi! Limau nipis yang besar dan agak keras tu! Allahu.. Google skarang!"
Terus mama matikan panggilan. Haellyn mencebik. Eleh tu pun nk marah. Orang silap sikit je.. Ye, sikit.
Dia terus mengangkat bakul dan membawa kearah kawasan memasak. Kemudian dia pergi kearah makanan ringan. "Hmm nak beli ape ek. Bole lah aku buat makan malam-malam. Tapi kena simpan tempat selamat lah kalau tak si Ryn tak guna tu asyik meminta.."
Betul lah tu. Haerryn sngat suka masuk ke bilik kakaknya kerana bilik kakaknya seperti kedai runcit. Banyak makanan ringan. Semestinya papa dan mama tidak tahu. Tak kantoi lagi hehe.
"Tak elok you makan makanan ringan banyak2."
Terus terkejut Haellyn apabila disergah seperti itu. Macam kenal suara tu.. Terus dia berpusing dan terbeliak matanya..
"Ed..wan.." Edwan tersenyum manis. "Yup. Miss me already?" Terus dia mengenyit mata kearah Halleyn. Haellyn senyum hambar. Aih malas nya nk jumpa dia ni..
*:・゚✧*:・゚✧
"SO you ape khbar skarang? Sejak balik ke Malaysia you dah sunyi dalam group whatsapp kelas kita. Bukan main diorang cri you tau."
Haellyn hanya tersenyum. Sempat dia menirup air skjap. Sekarang pukul 5.30 petang dan mereka hanya melepak di cafe berdekatan. Kejap je. Nanti nk berambus cpat2 kalau taknak singa kat rumah naik angin. Hashtag Puan Aryana.
"I busy sekarang. I dah start bekerja dekat empire yang memperagakan baju. Untuk siapkan satu baju makan mase yg lama. Nak hntar pada supplier lagi. So i tak buka sngat fone i. Kenapa? Korang kutuk i ehh?" Haelly menjeling kearah Edwan.
Walaupun dia tidak berapa suka akan Edwan tapi kalau nk berkawan tu dia okay saje. Ape korang ingat Haellyn sombong sngat ke?
Edwan gelak perlahan. "Mane ade lahh. Ramai yang rindu you. Termasuk i..." Haellyn hanya senyum kelat. Ni yang malas ni..
"Oh btw why you balik Malaysia? You rest sekejap ke? Holiday? Or jenguk mummy daddy you?" Edwan senyum manis.
"You ni tak berubah. Suka tnya I bnyak-banyak kan? You suka ambil berat pasal I.." Haellyn gelak buat-buat.
"Ha ha ofcos lah. I ambik berat kat smuaaa kawan-kawan i tauu." Edwan senyum kelat apabila dengar perkataan 'kawan'.
"I balik terus Malaysia. Tak pergi sana dah." Dum! Terbeliak mata Haellyn. Dia snyum janggal.
"Oo eh? Baguslah. Kalau duk Malaysia mudah sikit you nk jumpa mummy you kan.." Apeni taknak! Pergi berambus ke California sana! Shuhh! Teriaknya dalam hati..
"Yap. Mudah sikit I nak jumpa you." Uhuk-uhuk. Terbatuk Haellyn dibuatnya.
"Ehh you okay?" Menggelabah Edwan apabila Haellyn tersedak. Belum smpat tangannya ingin mencapai tangan Haellyn, ada tangan kekar yang memegang tangannya.
"Don't touch her."
Haellyn dan Edwan panggung kepala melihat gerangan itu. Berkerut dahi Edwan apabila melihat..
lelaki berpakaian warna pink. Siap bulu-bulu lagi kau!
"Aw hensem nye you ni." Terus Fisha duduk ditepi Edwan. Dia meletakkan kedua siku diatas meja dan kepala diletakkan ditapak tangannya. Berkedip-kedip mata itu duk tenung Edwan.
"Jom jadi kekasih I nak? I suke tau wajah seakan mat saleh ni.." Fisha menggigit bibir dan mngenyit matanya. Edwan terkejut. Weh aku bukan gay weh!
"Err ni Firshad kawan i.." Fisha menjeling. "Fisha okay Fisha!!!" Haellyn menjulingkan matanya. "Ha'ah Fisha. Si sotong." Terus cemberut muka Fisha. Cis. Baru je nk mengorat tapi minah ni sebokk kutuk aku.
Khair yg memerhati dari jauh hanya berdecit perlahan. Dia menaikkan tingkap keretanya. "Macam kenal lelaki tu. Tapi kat mane?" Dia kembali melihat kearah sana. Tersenyum tipis dia melihat Haellyn yang bergelak ketawa bersama Firshad dan.. lelaki itu.
*:・゚✧*:・゚✧
KRING KRING!! KRINGG KRINGG!
Haellyn yg berada didalam bilik mandi terus berdecit. "Sabar lah! Time aku pegang fone taknak pulak call. Time aku nk me time org duk sibuk call. Menyampah betul la aku. Kalau tau mcm ni aku bawak je fone dalam bilik air. Nak berendam pun tak tenang tau?!" Terus dia keluar dari bilik air dengan tualanya.
Dia ambil telefon dan mengerut dahinya. "Siapa call ni? Scammer ke?" Haellyn menjungkit bahu. Dia tak akan call kembali nombor yg tak dikenali. Malas!
Belum sempat dia berpusing ingin ke bilik air terus terbantut langkahnya apabila mndengar ringtone fonenya.
TING! TING!
Haellyn berdecit. Dia terus mengambil telefonnya dan membuka whatsapp.
+601-4*******
-Assalamualaikum.
-I ganggu you ke?Haellyn berdecit. "Sape pulak yang lelong nmbor aku ni? Entah-entah spesies lelaki tak guna yg whatsapp aku. Ah malas la layan. Ape kau ingat ni zaman tingkatan 1 ke nk intro-intro bagai?"
"Nama ape. Umur berapa. Nak jadi adik angkat i tak? Euwwww." Teringat pula dia zaman sekolah menengah dulu. Duk main berangkat-angkat hakhak geli siak!
TING! TING!
+601-4*******
-Esok tunjukkan i lakaran you.
-I nak tengok hasil seminggu you bekerja.Haellyn menjungkit kening. Dia mencebik. Oo lelaki tu ke? Dia terus menaip.
To : Boss kerek.
-Ok.Terus Haellyn melempar kasar telefon dia ke atas katil dan menuju kearah bilik air. So? Ape. Kau ingat aku nk beria balik? Tak hingin!
Khair menggaru telinganya yg tidak gatal. Dia terus menghenyak punggungnya keatas katil. Sempat dia membaiki kain pelikatnya. Hoho baru abis solat isyak ni bos.
"Mcm tu je dia jawab? Dry gila.." Khair menggeleng kepala dan menghempas badannya diatas katil.
"Dia marahkan aku lagi ke? Alah takpe kot. Esok mood dia okay la tu. Macam haritu." Dia meletak tangan diatas dahi dan terus memejam mata.
Selamat malam dunia.. Harap esok makin baik.
TBC🤍
Aipp tinggi sangat tu keyakinan bang👀
YOU ARE READING
KHAIR : SEEK OF LOVE [C]
Romance❣️1ST OBSESSED SERIES❣️ Umur bukan halangan seorang gadis untuk mencari teman hidup. Malah semakin berumur lelaki itu makin dia suka! Makin hot! "You ni gila la." - Izz Arman Khair "Yup. I gila-gilakan you! Jadi kekasih I jom?" - Haellyn Aryssa Peni...