3 TAHUN KEMUDIANHaellyn menjeling tajam kearah dua beranak yang masih terbongkang diatas katil itu. Si bapa masih tidur manakala si anak sudah terjaga.
Kecil besar kecil besar sahaja dia melihat senyuman mengejek anaknya itu. Amboi dia tu? Peluk laki kita pula? Disepaknya kita jatuh dari katil tau?
"Sayang! Bila you nak bangun ni? Dah pukul 9 pagi dah. Semalam bie cakap Firshad datang pukul 9.30 kan? Bangunlah bie.." Ujar Haellyn yang sedang menyikat rambut di meja solek
Khair mengumam. "Hmm 5 minutes." Dia mengetatkan lagi pelukan anak perempuannya. Gelekek Haellysha Khairina ketawa.
Haellyn mendengus. "Ceh. Konon ada bantal peluk baru terus tidur lama.." Khair gelak perlahan. Dia dengar walaupun Haellyn hanya mengumam perlahan.
Khair mencelikkan mata sejurus itu dia mengangkat tinggi anaknya. "Heyy girll awalnya bangun? Nak kcau papa la ni kan? Ermm geramm geramm pipi tembam dia." Khair mengemam pipi Haellysha bertalu-talu. Gelekek budak kecik itu ketawa.
Haellyn memuncung. Dia bangun dan bergerak kearah katil. Dia berpeluk tubuh melihat dua beranak itu. Khair hanya perhati sahaja isterinya itu. Kenapa badan makin mantap ni? Mcm anak dara je..
"Tu.." Haellyn menunjukkan jari telunjuknya kearah Khair namun mata mencerlung kearah anak daranya. "..suami i tau? You siapa nk caras suami i?" Haellysha menjeling mamanya dan terus senyum manis kearah papanya.
Haellyn melompong. Ewah? Jeling kita ye?
"Ish dasar perampas!" Haellyn menghentak kaki dan berlalu pergi kearah dapur. Taknak! Tak suka betul. Laki kita curang wak!!
Khair gelak perlahan. Dia menggeleng kepala. Begitulah perangai Haellyn. Suka sangat cemburu dengan anak sendiri. Tapi Khair tahu Haellyn hanya bergurau kerana Haellyn sngat menyayangi anak perempuannya ini.
Haellysha Khairina. Gabungan nama Haellyn dan Khair. Seorang yang mampu mmbuat uncle dan auntienya gelabah biawak sewaktu perkahwinan Ratna dan Haiqal.
Mukanya sebijik mengikut Haellyn. Rambut perang pun mengikut rambut Haellyn. Cuma satu sahaja mengikut Khair.
Mata hazel. Matanya mengikut Khair. Yang lain 100% Haellyn atau bleh dikatakan Haellysha ini adalah Haellyn kuasa dua. Diva pun tak bertempat..
Perangai pun sama!
HAELLYN sedang berada didapur. Dia mengemas dapur setelah penat berperang memasak pancake tadi. Dia hanya membuat makanan yang ringan sahaja kerana pakcik hot dia tu yang arahkan.
Nak jaga badan katanya. Huhu takpa Haellyn suka..
Khair turun dari tangga bersama Haellysha didalam dukungannya. Dia mengerling kearah isterinya.
Isterinya memakai baju kemeja putih miliknya. Pelik betul. Baju kemain banyak tapi kemeja dia juga yang dikebas.
Khair senyum senget. Nampak seksi la pula dia pakai mcm tu.. Sengaja kan nk buat dia berpeluh?
Khair membawa Haellysha kearah tempat mainannya di hadapan TV. Dia mengusap rambut keperangan anaknya. Eii muka sebijik Haellyn! Comel!
"Icha duk sini elok-elok boleh? Papa nak dating dengan mama kejap. Mama merajuk dengan papa tu.." Haellysha sengih menampakkan giginya yang penuh bersusun diatas dan dibawah.
"Ocey pa.. lebiu." Haellysha terus mencium pipi kiri papanya. Khair gelak perlahan. Ni mesti sbb ikut mamanya.. Setiap hari Haellyn akan mengatakan perkataan itu dan mencium bibirnya.
Haellysha pun ikut la. Tapi Khair tidak bagi anaknya mencium bibirnya. Dia hanya bagi Haellysha cium seluruh mukanya kecuali bibir. Dia tidak mahu ajar anaknya cara itu. Bibirnya khas untuk Haellyn sahaja. Titik.
Khair mencium sekilas kepala anaknya lalu dia bangun dan melangkah kearah Haellyn. Haellyn masih membelakanginya. Khair terus memeluk erat badan isterinya.
"Heyy baby.. buat ape tu?" Khair mencium sekilas kepala dan leher Haellyn. Dia meletakkan dagu dibahu kanan Haellyn.
Haellyn mencebik. Eleh tadi sombong dengan kita..
"Buat ape datang sini? Pergi la kat baby baru bie sana. Sibuk nk melekat kat orang.." Khair senyum lebar. Majuk pula big baby dia ni..
"Merajuk?" Haellyn memuncung. "Dah tahu tanya lagi." Khair ketawa kuat. Terbahak-bahak dia ketawa namun pelukan tidak dileraikan.
Haellyn berdecit. Dia memukul lengan Khair yang setia melilit di pinggangnya. "Ish! Tak suka la dia ni. Orang tengah serius ni. Dia bleh pula gelak-gelak. Menci betul.."
"Ok ok. Sayang kelakar sngat laa. Orang lain kalau merajuk diorang buat silent treatment tau? Tapi sayang bleh pula menjawab." Khair cium kejap pipi tembam milik Haellyn. Aw mochi mochi!
"Dah ada mulut. Jawab laa.." Perlahan sahaja suaranya. Namun terhenti kejap pergerakan tangannya yang sedang mencuci pinggan. Haellyn berkerut memikirkan sesuatu. Dia memusingkan badan kearah Khair.
Khair senyum menggoda dan menjungkit kening melihat Haellyn yang sedang berkerut.
"What do you mean 'orang lain' ? Ape maksud you orang lain buat silent treatment? Siapa orang lain yang you maksudkan tu? You ada perempuan lain ke belakang i?!" Khair terkedip-kedip. Mak ai. Bukan main panjang ayat dia tuturkan tadi.
Tapi perkataan tu juga yang dia fokuskan?
Haellyn mengambil pisau dan ingin mencucuh kearah Khair. "Wo woo hold on baby hold on. Jangan main pisau. Bahaya.." Khair mengambil perlahan pisau itu dan letak berjauhan dari isterinya.
"Siapa perempuan tu?" Haellyn berpeluk tubuh menunggu jawapan Khair. Khair peluk erat badan Haellyn.
"Bukan sape-sape sayang.. Bie cuma bagi perumpamaan sahaja tadi. Bie takde orang lain laa. Cukup la sayang je dalam hati dan fikiran bie. Orang lain dah tak muat dah.." Khair mencuit hidung mancung Haellyn.
Haellyn mengangguk. Dia sembunyi snyum. Dia tahuu akan itu kerana suaminya hanya keluar prgi bekerja. Balik-balik je terus layan anak dan isterinya. Dia tidak pernah keluar malam atau melepak. Malam hanya masa untuk keluarganya sahaja.
"Kalau you berani curang, i potong you punya kat bawah tu bie. Biar merana hidup you takde benda tu." Kata Haellyn sambil matanya tertancap kearah bawah perut Khair.
Khair meneguk liur kesat. "Kalau sayang potong yg tu, bie nk layan sayang mcm mana nnti hm? Malam-malam kan sayang asyik meminta. Macam mana bie nak bagi nnti?" Meleret sahaja pertanyaan itu.
Khair mengelus pipi merah Haellyn. Makin merah. Malu la tuuu.
Haellyn senyum senget. "Cari la yang orang lain punya. Ape susah." Haellyn terus merungkaikan pelukan. Sempat dia mencium kejap bibir milik Khair dan terus berlari-lari anak ke bilik.
Larikkk. Hulk otw..
"WHAT?! HAELLYN! HOW DARE YOU NAK CARI YANG LAIN?! YANG LAIN TAK SAMA DENGAN I TAU!! I JAMIN YOU TAKKAN PUAS HATI DENGAN ORANG LAIN PUNYA!"
Bergema suara itu didalam rumah mewah itu. Gelekek Haellyn ketawa ditingkat atas.
Haellysha yang sedang bermain sendirian terkedip-kedip mata melihat mama dan papanya bergaduh mulut. Dia memuncung dan menjungkit bahu.
Dah biasa dengan pemandangan tu.
Papa dan mama selalu bergaduh sakan di siang hari. Tapi malam-malam pandai pula mereka suruh Haellysha tidur awal. Ada kerja berdua katanya hmm.
Haellysha tak faham tapi Haellysha mudahkan urusan mama dan papa ocey?
TBC🤍
Makin tua makin menggeletis🤧Vote and comment❤️
YOU ARE READING
KHAIR : SEEK OF LOVE [C]
Romance❣️1ST OBSESSED SERIES❣️ Umur bukan halangan seorang gadis untuk mencari teman hidup. Malah semakin berumur lelaki itu makin dia suka! Makin hot! "You ni gila la." - Izz Arman Khair "Yup. I gila-gilakan you! Jadi kekasih I jom?" - Haellyn Aryssa Peni...