20

753 10 0
                                    


Hana yang sudah siap aku mandikan, aku suap pula susu botol. Hana memang anak yang mudah dijaga. Tak banyak meragam. Hanya sesekali teresak perlahan bila lapar atau pampers dah penuh.

Umi dan walid juga tak pernah berhenti bertanyakan khabar aku. Setiap kali Hana ada check-up, umi dan walid yang akan bawa kami ke klinik. Baju Hana dijuga banyak tokma dengan tok ayahnya sebab Hana semakin membesar. Harini, Hana sudah masuk 9 bulan.

Harini juga, umi dan walid akan menghantar aku dan Hana untuk pemeriksaan bulanan Hana.

Tubuh montel ini aku peluk dengan erat. Dahi dan pipinya aku kucup perlahan. Hana tersenyum. Aku mengalihkan pandanganku ke arah pintu bilik yang dibuka. Abang Adam sedang berdiri di hadapan pintu.

"Umi dengan walid suruh aku hantar kau anak beranak pergi klinik. Cepat sikit, aku banyak kerja ni. Menyusahkan betul," kata lelaki itu lalu keluar dari bilik.

Mungkin umi dan walid ada urusan lain, jadi mereka suruh Abang Adam menhantar aku dan Hana ke klinik.

Aku mematikan suis lampu bilik dan keluar.

Aku mematikan suis lampu bilik dan keluar

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Anak puan bisu. Dari ujian yang kami jalankan sejak dari usia tujuh bulan, Hana memang ada simptom bayi yang dilahirkan bisu,"

Masih terngiang kata-kata doktor yang memeriksa Hana sebentar tadi.

"Hana masih faham dengan apa yang orang cakap pada dia. Tapi puan jangan risau, kita ada sediakan kelas bahasa isyarat percuma untuk ibu bapa yang ada anak bisu. Puan mesti bagi sokongan pada Hana supaya dia tak merasa rendah diri dengan masalah bisu yang dia alami," kata doktor itu lagi.

Aku memandang Hana yang sedang leka dengan dunianya sendiri dalam dukunganku. Memang betul, sejak dari lahir, Hana tidak menangis seperti anak yang lain. Dia hanya teresak perlahan dan jika ada suara pun, bunyinya cukup halus.

"Jangan bagi budak tu ada depan mata aku. Dah anak haram, sekarang cacat pula? Memang sial la kau berdua ni," kata Abang Adam yang sedang memandu disebelah aku ni.

"Abang! Tergamak abang cakap macam tu dekat anak kita. Hana tak salah apa pun dengan abang. Tapi abang hina budak ni macam dia berdosa besar dengan abang!" kata aku pada dia.

"Kau dah lupa apa aku cakap sebelum ni? Aku cakap, aku benci korang berdua. Tapi kan, kau tak terfikir, kau yang bawa bala dekat budak ni? Selama ni, kau je dah banyak masalah muncul. Sekarang, anak kau pulak lahir jadi manusia bisu," katanya sambil tergelak sinis.

Aku hanya menggelengkan kepala sambil menekup telinga Hana. Aku tak sanggup biarkan Hana mendengar apa yang ayahnya cakap tentang dia.

Memang Hana dikira tiada pertalian dengan Abang Adam. Tapi secara biologinya, Abang Adam dan Hana ada pertalian darah. Malah, wajah Hana yang serupa dengan wajah Abang Adam juga sudah mampu membuktikan yang Hana adalah anaknya.

Apa pun yang aku cakap, Abang Adam tetap akan membenci aku dan Hana. Tapi aku harus kuat sebab aku masih ada Hana. Dan aku kuat demi Hana.

Hingga Akhir Nafasmu(COMPLETE)Where stories live. Discover now