21

646 10 0
                                    

Malam itu, umi dan walid datang ke rumah untuk melihat Hana. Umi dan walid terkejut mendengar perkhabaran yang baru mereka dengar tentang Hana.

"Tak apa umi, Safa terima. Safa akan pergi ke kelas bahasa isyarat untuk Hana. Doktor bagitahu elok mula dari sekarang sebab Hana semakin membesar," pujuk aku pada umi yang kelihatan sedih dari tadi.

"Tapi tu semua takkan buat budak ni normal. Kalau dah cacat, cacat juga!" marah suamiku.

Hana yang terkejut mendengar suara ayahnya mula teresak-esak halus. Walid segera mendukung si kecil itu lalu dipujuk agar berhenti menangis.

"Walid tak sangka macam ni perangai kau, Adam. Kamu tak belajar agama ke, Adam? Kamu cakap macam tak percayakan qada dan qadar tuhan. Hana ni ada darah kamu juga walaupun dia tak berbintikan nama kamu. Tapi kamu benci sangat pada budak tak berdosa ni. Jangan sampai walid bencik kamu pula nanti. Nanti kamu rasa la macam mana perasaan bila orang tua kamu benci anak dia sendiri!" kata walid.

"Tengok muka Hana ni, Adam. Sebiji macam kamu. Tak ada yang lain pun. Jangan sebab cara dia lahir ke dunia ni, kamu benci dia. Umi nak tengok sejauh mana kamu boleh benci Hana ni. Umi harap, kamu akan melutut minta maaf pada Hana dengan Safa sebab berdosa bencikan mereka berdua selama ni," kata umi sambil teresak-esak.

Umi memandangku lalu memaut erat bahuku. Dahiku dikucupnya.

Aku mendapatkan banyak nasihat dari pakar kanak-kanak untuk belajar bahasa isyarat

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Aku mendapatkan banyak nasihat dari pakar kanak-kanak untuk belajar bahasa isyarat. Di rumah pula, aku akan menonton video di youtube. Banyak juga yang aku sudah belajar.

Hana juga seperti sudah terbiasa dengan cara kami berkomunikasi. Walaupun tak banyak, tetapi serba sedikit ada yang dia faham isyarat yang aku tunjukkan. Itu sudah cukup memadai memandangkan usia Hana baru menginjak setahun.

Hingga Akhir Nafasmu(COMPLETE)Where stories live. Discover now