Qayyim's : 14

3.7K 192 6
                                    

MAKANAN yang dibeli diletakkan diatas meja. Mata tidak alih dari memandang isterinya yang ralit bermain phone sampaikan dia masuk pun tidak sedar. Wanita itu duduk bersila diatas katil menghadap jendela membelakangi pintu.

"Mel."

Tiada sahutan.

"Melissa." Masih lagi tiada balasan dari wanita itu. Apa yang dibuatnya. Nampak serius sangat sampaikan berkerut-kerut dahi tu.

"Melissa Umaira." Tak dilayan juga. Naik geram Qayyim bila dah tiga kali dia panggil tapi tak menyahut. Ada juga yang kena beli telefon baru sebab kena lempar. Kaki melangkah mendekati Melissa.

Akal jahat tiba-tiba muncul. Wajah dirapatkan pada telinga isterinya itu. Mata sempat mencuri pandang skrin telefon milik wanita itu sebelum dia berbisik halus pada telinga kiri Melissa.

"Sayang tengah buat apa tu?" Kejung badan Melissa mendengar suara halus milik Qayyim. Telefon yang dipegang terlepas dari genggaman. Dada tiba-tiba membuat konsert tidak berbayar.

"Sayang?" Makin seronok Qayyim mengenakan Melissa apabila melihat wajah wanita itu telah berubah tona. Nampak sangat terkejut. Itu la, orang panggil tak layan.

Melissa menarik nafas sedalam yang mungkin sebelum dihembus lembut. Bertenang cik jantung, dia saja tu nak kenakan kita. Telefon yang jatuh diambil kembali sebelum badannya dipusing menghadap Qayyim.

Jelingan maut dihadiahkan buat lelaki itu. Kita tengah serabut fikir pasal masalah, dia sedap-sedap nak kenakan kita. Kotak kek Secret Recipe dicapai tanpa banyak kata. Kek chocolate indulgence yang Qayyim belikan untuk dia itu dimakan tanpa bunyi.

"Amboi, cik kak. Marah ke?" Perli Qayyim. Dia ingatkan Melissa akan membebel namun lain pula yang terjadi. Tiba-tiba bagi silent treatment, kecut juga dia dibuatnya. Lebih baik dia dengar Melissa membebel la dari tiba-tiba tak dilayan macam ini. Melissa kalau dia membebel, comel.

"Eh, tak lah cik abang. Lapar ni, rasa macam nak telan orang," bidas Melissa balik. Nasib baik kek ini sedap, kalau tak memang dia dah meletup betul-betul. Tak ada angin, tak ada ribut tiba-tiba bergurau macam tu.

"Eleh, dia yang tak dengar kita panggil banyak kali. Nak marah lebih-lebih dah kenapa?" Qayyim masih tidak berpuas hati. Dia tak kira, harini dia kena menang lawan mulut dengan Melissa.

"Kita ada kerja, bukannya saja-saja buat tak dengar." Kek disuakan kedalam mulut. Entah suapan keberapa dia telan. Marah punya pasal, makan pun tak sempat baca Bismillah.

"Iya la tu kerja. Padahal tengah chat dengan buah hati, kan? Macamlah orang tak nampak tadi." Terjungkit kening Melissa mendengar ayat Qayyim. Dia yakin telinganya masih berfungsi dengan normal.

Dia pasti yang nada Qayyim tadi macam orang tengah merajuk. Salah telan ubatkah suaminya itu? Itu tak dikira dengan bahasa kita-orang yang lelaki itu gunakan tadi. Tiba-tiba meremang bulu roma Melissa. Betulkah itu suaminya.

"Tengku, nama saya apa?" Hampir ternganga mulut Qayyim mendengar soalan Melissa. Dah kenapa dengan minah ini seorang.

"Hah?"

"Cepatlah, nama saya apa?"

"Melissa lah, takkan lah tiba-tiba jadi Zainab pula. Kau ni dah kenapa. Salah makan ubat ke apa." Akhirnya Melissa dapat menarik nafas lega. Ini masih suaminya.

"Tak ada apalah, saja. Saya takut Tengku tersalah makan saja tadi. Itu yang saya tanya. Tiba-tiba jadi lain perangai Tengku." Kek dihadapan disambung makan. Baiknya suami dia selalu belikan dia makanan bila lelaki itu habis waktu kerjanya.

𝐐𝐚𝐲𝐲𝐢𝐦'𝐬 𝐑𝐞𝐦𝐨𝐫𝐬𝐞 Where stories live. Discover now