QAYYIM menilik wajah Melissa untuk seketika sebelum matanya merenung kembali ke skrin telefonnya. Melissa yang sedang bersandar pada kepala katil sambil membaca nota kuliahnya itu dipeluk dari tepi.
“Ish, abang ni dah kenapa tiba-tiba peluk Mel. Tepi, orang nak study ni!” pelukan pada pinggangnya itu sedaya upaya cuba untuk dileraikan namun Qayyim makin kuatkan pula pelukan itu.
“Abang...” meleret suara Melissa meminta lelaki itu untuk melepaskannya. Ish, orang nak ulang kaji pun susah bila ada suami perangai pelik macam ni.
“Alah, Mel... Dah dua hari abang tak dapat balik sebab on call tak berhenti. Sampai hati Mel buat abang macam ni eh. Abang rindu isteri abang, je. Orang merajuk baru tahu,” lirih Qayyim dengan suara yang perlahan. Melissa menarik nafas sedalam mungkin sebelum dihembus lembut.
Nota kuliahnya itu diletakkan pada night stand pada sebelah katil.
Tangannya menyentuh tangan Qayyim yang tidak lepas pada pinggang rampingnya itu.
“Okay, Mel minta maaf, ya. Kesian suami Mel ni penat bekerja nak menyara isteri yang kuat makan ni.” tangan Melissa naik mengusap rambut Qayyim pula apabila suaminya itu mula merehatkan kepala diatas pahanya.
“Hmm,” gumam Qayyim perlahan. Tiba-tiba rasa mengantuk apabila dibelai seperti itu oleh Melissa.
Melissa tarik senyum melihat mata Qayyim yang sudah merapat itu.
“Macam mana kerja? Is everythings fine?” soal Melissa lagi. Kacau dia sangat, jangan harap dia nak bagi Qayyim mudah-mudah tidur macam itu saja.
“Tadi abang ada operation. Kena operate baby yang baru lahir. Dia disahkan kena heart congenital. Kesian dia, kecil-kecil lagi kena masuk dewan bedah.” Qayyim mula membuka cerita. Menjadi seorang doktor dalam bidang pediatrik sangat mencabar walaupun dia masih baru dalam bidang itu.
“Macam mana operation tu? Good news or bad news?”
“Alhamdulillah, it's a good news to the parents.” Qayyim senyum tipis tatkala mengingatkan jasad kecil yang telah berjaya dia tolong tadi. Walaupun kerjanya hanyalah membantu pakar.
“Alhamdulillah. Abang ada banyak operation ke harini?” Melissa menyoal lagi dan dibalas dengan anggukan oleh Qayyim.
“Patutlah. Kiranya esok abang cuti ke? Ke ada shift malam?” selalunya Qayyim akan cuti satu hari kalau on-call tak henti-henti macam ni.
“Abang kerja balik nanti pagi lusa. Esok abang cuti.” Melissa herot senyum. Esok sabtu. Dia pun cuti!
“Esok pun Mel cuti!”
“Tahu. Sebabtulah abang tukar shift dengan kawan abang. Sebab nak cuti esok, nak manja-manja dengan isteri kesayangan abang seorang ni.” serentak Qayyim dan Melissa melepaskan tawa. Sudah lama rasanya mereka dapat meluangkan masa bersama seperti ini.
“Dah lama abang tak cuti macam ini. Selalunya abang cuti masa hari Mel kerja,” gumam Melissa sambil bermain dengan wajah Qayyim. Lelaki itu hanya menikmati sentuhan halus dan lembut Melissa itu.
“Abang dah tahu ke yang Guardian bunting?” terjerit kecil Melissa ketika Qayyim bangun mengejut dari baringannya.
“Siapa yang buntingkan guardian angel abang?”
“Siapa lagi kalau bukan si gendut tak sedar diri tu,” balas Melissa selamba. Badan kembali disandarkan pada kepala katil. Badan yang terasa lenguh itu diregangkan sedikit.
YOU ARE READING
𝐐𝐚𝐲𝐲𝐢𝐦'𝐬 𝐑𝐞𝐦𝐨𝐫𝐬𝐞
Romance[completed] 1st Series 𝓠𝓪𝔂𝔂𝓲𝓶 & 𝓜𝓮𝓵𝓲𝓼𝓼𝓪 ❝𝔇𝔬 𝔶𝔬𝔲 𝔨𝔫𝔬𝔴 𝔴𝔥𝔞𝔱'𝔰 𝔪𝔬𝔯𝔢 𝔟𝔢𝔞𝔲𝔱𝔦𝔣𝔲𝔩 𝔱𝔥𝔞𝔫 𝔩𝔬𝔳𝔢 𝔞𝔱 𝔣𝔦𝔯𝔰𝔱 𝔰𝔦𝔤𝔥𝔱?❞ Start : 18/06/2023 End : 14/11/2023 WARNING! Jalan cerita yang tidak berkembang dan ban...