20

78 8 0
                                    

JAM alarm ku kini berbunyi. Perlahan aku bangun dari tidurku. Aku melihat Hariez masih nyenyak tidur seraya tangan kekarnya memeluk pinggangku.

Aku mengalihkan tangannya dan meletakkan bantal disebelahnya. Aku kini berdiri dari duduk ku lalu menuju ke bilik mandi.

Pili air dibuka sedikit setelah itu aku menadah tangan di bawah pili air tersebut. Air itu aku usapkan diseluruh wajahku. Terasa segar seketika.

Berus dan ubat gigi dicapai olehku setelah itu aku meletakkan sedikit ubat gigi di berus. Setelah selesai menggosok gigi, aku mengambil sabun pencuci muka.

Aku meletakkan sedikit sabun itu ditelapak tanganku setelah itu menggosoknya ke muka ku.

Kain tuala dicapai lalu muka ku dilap dengan tuala tersebut olehku. Aku kini melangkah keluar dari bilik air, dapat ku lihat Hariez masih tertidur nyenyak diatas katil.

Aku keluar dari bilik lalu menuju ke dapur. Kelihatan Puan Husnah sedang menyiapkan sarapan pagi di dapur.

"Eh, Aurel dah bangun? Mana Hariez?" soal Puan Husnah ketika menyadari kehadiranku di situ.

"Dalam bilik, dia belum bangun," jawabku seraya menuju ke sebelah Puan Husnah. Puan Husnah menggeleng kepala. Dah kahwin pun bangun lewat lagi, haih...

Tiba-tiba telefon rumah berbunyi, Puan Husnah segera menuju ke telefon yang berada di rumah tamu itu. "Aurel tolong potong bawang ni sekejap ye, ibu nak angkat call tu sekejap," arah Puan Husnah. Aku angguk.

Tangan kiri ku mula mencapai pisau manakala tangan kanan ku memegang sebiji bawang yang hendak dipotong. Tiga biji bawang merah itu sudah selesai dipotong. Setelah itu aku mencuci bawang itu terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam kuali.

Setelah cuci, aku memasukkan kesemua bawang yang telah dipotong itu kedalam kuali, lalu aku mengacaunya sehingga sebati.

Secara tiba-tiba aku merasa ada tangan kekar yang memeluk pinggangku. Aku menoleh sedikit untuk melihat gerangan yang memelukku. Jelas aku melihat Hariez masih dalam keadaan mamai. Kepalanya dilentokkan dibahu kiriku.

"Jangan tinggalkan abang..." Hariez bersuara dalam keadaan separuh tidur. Aku memperlahankan api, lalu aku membawa Hariez duduk di kerusi meja makan.

Aku hendak berjalan kembali ke kuali untuk melihat lauk yang sedang dimasak itu supaya tidak hangus, tetapi niatku seakan terbantut apabila Hariez menarik badan ku masuk kedalam pelukannya.

"Ab...abang, Aurel nak masaklah... Nanti hangit lauk tu," namun usaha Aurel sia-sia. Pelukan itu masih tidak di lepaskan.

Puan Husnah kini kembali ke dapur, Harraz juga masuk ke dapur untuk mengambil air. Langkah mereka berdua terhenti apabila melihat adegan pelukan kami.

"Wo wo, ape tu??" Harraz menutup matanya dengan tangannya tetapi ia membuka sedikit untuk melihat. Dapatku lihat Puan Husnah kini seakan menahan ketawa, merah padam wajahku dibuatnya.

"Er, tak apa lah. Aurel bawa Hariez baring dekat sofa sana. Biar ibu aje yang masak" kata Puan Husnah menahan lucu.

Aku hanya aku, cepat-cepat aku melepaskan diri dari pelukan. Tangan kiri Hariez aku letakkan di bahuku lalu aku memaut erat pinggangnya supaya tidak jatuh.

Sampai diruang tamu, aku membaringkan tubuh Hariez di atas sofa. Aku juga mula melabuhkan punggung di atas sofa tersebut, kepala Hariez aku letakkan diatas peha ku sebagai bantal.

Tanpa aku sedari, Puan Husnah dan Harraz sedang mengintai kami berdua dari dapur.

"Sweet betul lah Riez dengan Aurel tu," kata Puan Husnah. Harraz mengganguk lalu mereka berdua ketawa bersama apabila teringat adegan pelukan tadi, ala-ala drama Korea gitu...

Aku mengelus perlahan rambut suamiku, dahinya terasa sedikit panas. Takkan dia demam? Aku mengambil termometer lalu aku mengecek suhu badannya. 41.4 °C

Suhu badan Hariez agak tinggi. Rasa risau mula timbul. Macam mana boleh demam ni?

"Abang..." perlahan aku mengejut Hariez. Tak lama itu Hariez terjaga dari lenanya. Lesu di wajahnya dapat kulihat. Jelas dia kelihatan letih.

Aku menarik Hariez masuk kedalam pelukan aku. Hariez kini membalas pelukan ku. Aku mengelus lembut belakangnya supaya dapat memberinya keselesaan. Hariez menyembamkan mukanya di bahuku.

"Sayang-"

"Shh... Rehat." aku masih mengelus lembut belakangnya. Bahuku terasa panas. Perlahan aku memimpin Hariez masuk kedalam bilik.

Aku membaringkan Hariez diatas katil. Selimut ditarik untuk menutupi kesejukan. "Abang baring sekejap, Aurel pergi ambil ubat," dengan pantas aku keluar dari bilik dan menuju ke dapur.

Kool fever patch diambil serta ubat demam juga diambil. Juga tidak lupa aku mengambil air hangat untuknya.

"Kenapa ni?" soal Puan Husnah secara tiba-tiba. Aku hanya tersenyum tawar lalu berkata.

"Hariez, dia demam. Tinggi juga suhu dia, Aurel nak cepat ni risau biarkan dia seorang diri dalam bilik tu," kataku. Nada suaraku sedikit cemas. Wajah Puan Husnah juga kini nampak sedikit cemas.

"Kejap lagi ibu buatkan bubur ye?" kata Puan Husnah. Tangganya pula mencapai periuk. Aku angguk dan tersenyum nipis. Dengan pantas aku kembali ke bilik.

Aku menghembuskan nafas lega apabila melihat Hariez masih baring diatas katil, cuma mukanya kini agak sedikit pucat dan lesu.

Kool fever patch itu aku tampal kan didahinya. Aku mengambil kain yang sudah kubasahi dengan air sejuk itu lalu aku mengelap muka, leher, dan juga lengannya.

"Abang..." aku memegang tangan kekarnya itu. Wajah pucatnya membuatku semakin risau dan risau.

Tak lama kemudian, Puan Husnah masuk ke bilik ku dengan membawa semangkuk bubur. Bubur itu diletakkan diatas meja lampu bersebelahan dengan katil.

"Riez, pucatnya muka.." Puan Husnah memegang pipi anaknya untuk merasakan suhu badannya. "Panas.." gumamnya.

"Aurel jaga Hariez okay? Kalau ada apa-apa panggil ibu tau," pesan Puan Husnah. Aku angguk tanda faham. Setelah itu Puan Husnah melangkah keluar dari bilik.

"Abang...bangun dulu, ibu ada buat bubur tadi, abang makan sikit ye?" Aku mengejut Hariez untuk memberinya makan sedikit bubur yang telah dimasak oleh Puan Husnah.

Perlahan Hariez mencelik matanya. Tanganku kini digenggam erat olehnya. Hariez mula membetulkan kedudukannya dari baring ke duduk.

Badannya masih terasa sedikit lemah. "Sayang suap," aku angguk. Apa saja akan aku lakukan asalkan dia sembuh.

Aku meniup bubur yang agak panas itu supaya bubur itu berubah suhu sedikit sejuk. Aku menyuap bubur itu kedalam mulut Hariez dengan berhati hati.

"Nak lagi," minta Hariez. Aku tersenyum, lalu aku menyuap bubur itu lagi kedalam mulutnya.

"Comotlah abang makan," aku mengelap kesan comot dibibirnya menggunakan tisu.

Setelah selesai makan aku memberikan Hariez sebiji ubat demam agar ia cepat sembuh. "Makan ubat ni, biar abang cepat sembuh. Aurel tak suka tengok abang sakit,"

Hariez tersenyum sedikit, ubat itu diambil, aku memberi secawan air suam kepadanya. Ubat itu dimasukkan ke dalam mulut lalu dia meneguk secawan air sehingga habis.

Aku mengambil cawan itu kembali dan meletakkan diatas meja.

"Dah abang kena rehat" dengan pantas Hariez menarik ku lalu memeluk erat tubuh ku.

"Abang akan rehat asalkan sayang ada dengan abang." Hariez mengucup dahiku dengan lembut. Setelah itu dia memeluk tubuhku dengan posisi terbaring. Tak lama, aku yang terlelap.

Hariez memandangku yang sedang nyenyak tidur sambil berkata "Abang yang sakit, sayang pula yang nyenyak tidur. Haih..." Hariez memeluk ku dengan lebih erat.

His Angel (HIATUS)Where stories live. Discover now