Bab 44 - MR. PSYCHO HUSBAND SEASON (2)

1.3K 52 28
                                    

"Masuk!"

Perlahan lahan pintu bilik Darwish itu terbuka dan terpapar lah wajah polos Lydia dengan secalit senyuman diwajahnya itu.

"Eh Lydia? Dah habis spend time dengan Danish dah?"

Pintu ditutup. Lydia melangkah mendekati Darwish.

"Kalau ikutkan belum habis lagi, tapi Lydia cakap dekat dia yang Lydia nak pergi jumpa dengan abang Darwish kejap" balas Lydia.

"Ha? Kenapa nak jumpa dengan abang?" soal Darwish dengan kening terangkat sebelah.

"Sebelum tu boleh Lydia duduk?"

"Eh! Duduk lah."

Lydia mengulum senyuman kecil lalu dia mula melabuhkan punggungnya berhadapan dengan Darwish.

"Hm.. ada apa Lydia nak jumpa dengan abang?" seloroh Darwish.

Lydia menarik nafas dan hembus perlahan. Wajah tanda tanya Darwish ditatap lama.

"Boleh tak Lydia bawa Danish balik?"

"Eh kenapa pulak? Rawatan dia kan bel—"

"Ye, Lydia tahu.. rawatan dia belum buat lagi then dia duduk dekat sini tak sampai 8 bulan pun lagi.. tapi bila Lydia fikir kan balik dia tak ada la sakit gila sangat.. dia jadi macam tu sebab Lydia je" bicara Lydia tenang.

"Kenapa pulak sebab Lydia?" Darwish masih lagi tidak faham apa yang dimaksudkan oleh Lydia itu.

"Ye la.. dia kan tak suka kalau Lydia rapat dengan lelaki lain selain dia? Dia hari hari pesan dekat Lydia jangan rapat dengan lelaki lain dekat hospital ni.. tapi Lydia degil.. Lydia rapat jugak dengan lelaki.. rapat dengan Imran, rapat dengan Qayyum dengan Afiq apa semua.. dan disebabkan Lydia la dia jadi macam tu balik. Faham?" tutur Lydia panjang.

Darwish mengemam bibir dan mengangguk perlahan.

"Tapi, Danish kan pembunu—"

"No! Dia bukan pembunuh!" jerkah Lydia tiba tiba dengan anak matanya tajam memandang Darwish. Jangan sesekali berani kata suami dia pembunuh! Lydia sangat pantang mendengar perkataan pembunuh!

Terhinjut bahu Darwish sehingga dia menelan air liurnya dengan kasar.

"O..okay okay. Danish bukan pembunuh.. tapi.. Lydia j.. jangan la buat m.. mata macam tu.. takut abang." Gugup Darwish dengan wajah pucatnya itu.

Perlahan lahan Lydia mengukir senyuman lebar lalu tertawa kecil.

"So, macam mana? Boleh kan Lydia bawa dia balik? Lagipun tempat ni bukan sesuai sangat pun dengan dia."

"Habis tu macam mana dengan rawatan dia tu?"

"Cancel."

"Cancel?"

"Yes."

Lama Darwish menatap wajah tenang Lydia itu. Melihat dari air muka Lydia sangat serius. Patut ke dia cancelkan rawatan Danish? Atau teruskan rawatan tu?

"Abang tak payah risau. Lydia tahu macam mana nak jaga suami Lydia" sambung Lydia untuk menambahkan lagi keyakinan pada diri Darwish.

Semakin berfikir Darwish dibuatnya. Bukan apa takut kalau penyakit tu datang balik, tapi bila dah dengar Lydia berkata begitu. Apakah patut dia percayakan kata kata Lydia?

"Lydia betul ke ni nak bawa Danish balik?" soal Darwish untuk mengenal pasti.

"Ye, sebab Lydia rasa Danish tu tak perlu pun dengan rawatan apa semua.. dia just perlukan Lydia je untuk jaga and rawat dia.. not others." Masih lagi kekal tenang wajah Lydia itu. Dia mula menyilang tangannya pada dada.

Mr. Psycho Husband 2 [✔︎]Where stories live. Discover now