مازلنا فى كوكب الارض
وبالتحديد فى منزل السيد كامل الدمنهورى
وقفنا الفصل اللى فات عند الحته اللى سيف اتصدم فيها لما عرف ان زوجه عمه ابرار من كوكب تانى وان ميراى العمرى تبقى بنت عمه كامل وهى كمان جايه من كوكب تانى اسمه كوكب النور...... واسمها اوتار.......
« نكمل بقى »
نظر كامل الى سيف بتعاطف وهو يفكر انه معذور فى انفعاله........اصل ازاى تقول لمهندس ميكانيكا كل تعامله مع الالات والمسامير والحسابات..... ان في كوكب سكانه كلهم بجناحات..... شبه الملايكه....... وانه كان متجوز واحده منهم........ وكمان عنده بنت من الجواز ده .....وهى موجوده دلوقتي في المستشفى......و المشكله الاكبر انه معجب بيها....وعايز يتجوزها.......
....ولهذا اشار اليه بالجلوس مره اخرى ونظر اليه بلطف قائلا : ارجوك اهدا يا سيف يا حبيبى........ انا عارف اللي بقوله يمكن يبان خيالي وصعب التصديق........ بس هي دي الحقيقه يا حبيبي........ و مش لازم خالص الحقيقه تكون منطقيه او معقوله عشان نصدقها........ لان ساعات الحقيقه بتكون اغرب من الخيال نفسه .....
... انا رايي انك تطلع تنام..... وترتاح..... دلوقتى....... وبكره الصبح نظرتك للامور كلها هتتغير.....
انا شخصيا قعدت يوم كامل في حاله ذهول زيك كده..... لما ابرار حكت لي حكايتها وقصه كوكبها.......بس تانى يوم لقيت نفسى مصدقها وقلت مش مهم......لان المهم وقتها كان بالنسبه لى انى بحبها وهى بتحبنى........... واضاف محذرا اياه بحده قائلا : وكمان المهم عندي جدا انك تستوعب..... ان اوتار دي بنتي فعلا....... وانها مش مجنونه ولاحاجه يا سيف......دى ست العاقلين كلهم....... واكمل بلهجه اقل حده قائلا : و بكره لما تستوعب كل اللى انا قلته لك انهارده...... هكمل لك الملاك ارجون قال لي ايه لما جاب اوتار الليله اياها على هنا ........لانى شايف ان اللى انا قلته الليله كان كتير قوى على اعصابك.........ولازم تاخد وقتك علشان تدرك كل الحقائق اللى انا قلتها لك الليله.......
وراقب كامل بعطف ذهاب سيف الى الاعلى بصمت مطبق وبدون اى تعليق على كلامه .......
.وتنهد كامل وهو يفكر بارتياح بان المهمه الاولى انتهت بنجاح..... وسيف عرف حقيقه اوتار وانها بنته والمهم من كل ده انها عاقله ومش مجنونه زى ما هو فاكر.......... ودلوقتى جاء دور المهمه التانيه وهى انه لازم يصارح اوتار بانه ابوها البشرى الحقيقى........... وهى دى تعتبر المهمه الاصعب.......بالنسبه له.......
.
..فموضوع سيف منتهى....... هو اول ما يفوق من صدمه القصه اللى حكاها له.........حيكتشف انه بيعشق اوتار ومش مهم خالص انها من كوكب تانى ..........وهى كمان بتحبه........ بس هى زى ابرار امها مش فاهمه يعنى ايه حب لانه ممنوع فى كوكبهم...... بس المره دى هو موجود....... وحيشرح لها زى ما قال قبل كده لابرار حبيبته......معنى المشاعر الجميله اللى هى حاسه بيها ناحيه سيف وان ده هو الحب......
أنت تقرأ
اسطوره كوكب اشباه الملايكه (مكتمله)
Fantasyاوتار........ ملاك طاهر...... ولكن للاسف حتى يتم الاعتراف بها فى مملكتها يجب ان تؤدى عشره مهام......... وبعدها تحصل على لقبها......... ترى هل ستستطيع اوتار...... اكمال تلك المهام اما ستقف احدهم عثره فى طريق تحقيق امنيتها واحلامها........