55/ حرب شرسه...

52 11 6
                                    

بعد مرور يوم اخر على كوكب النور......

استيقظ سيف من نومه العميق على صوت بوق حاد ايقظ الاموات فى قبورهم مش الناس اللى نايمه بس......

وعادى جدا بعد صوت البوق اقتحمت اوتار حبيبته غرفته وهى ترتدى بدله من الجلد الاسود كانت رائعه الجمال فيها وكانت ايضا مختلفه عن البدله الاخرى التى سبق ورائها تلبسها فى قريه (امارافارتى).... وتسائل هل هى فعلا تمتلك ثلاث موديلات  منها كما سمعها تلك الليله وهى تقول ذلك ببراءه لابيها ارجون اللى كان حيتجلط من مظهرها الجذاب فيها

......... ولكن سرعان ما طارت افكاره كلها......... عندما اقتربت اوتار من فراشه وهى تصيح بحماس وبعيون متسعه قائله   :  قوم يا سيف انت لسه نايم ازاى لحد دلوقتى انت  ما سمعتش بوق اعلان الحرب الاول ولا ايه...........

نظر سيف اليها بسخريه قائلا  :  والنبى؟؟؟ انتم اخيرا قررتم تحاربوا..... دى حاجه جميله جدا والله 

نظرت اوتار اليه بجديه قائله  :  ايوه يا سيف كده الحرب على وشك البدء والبوق الاول يعنى الاستعداد فى ارض المعركه.......

.. والبوق التانى يعنى التحذير لان الحرب على وشك البدء...... 

.. والبوق الثالث يعنى بدء الحرب بالفعل.......

نظر سيف اليها بغيظ قائلا  : يا سلام ثلاث ابواق مزعجه علشان تحاربوا........ايه الرفاهيه اللى انتم فيها دى.......واضاف وهو يتذمر قائلا  :  وطبعا مفيش فطار..... يعنى الواحد حيحارب على لحم بطنه...... والله حرام كده.......

وهنا اندهش عندما اخرجت اوتار من حقيبه قماشيه صغيره كانت فى يدها موزه كبيره لم يرى فى حجمها من قبل وتفاحه حمراء نضره........ وقدمتهم له بحنان قائله  :  انا كنت فى المطبخ واخدتهم علشانك......على فكره دى فواكه من كوكب الارض......... بس اميره الزروع  على كوكبنا عملت عليهم شويه تجارب وكبرت حجم الموز شويه..........يلا افطر بسرعه وغير هدومك وتعال على قاعه الحاكم الاسد.........علشان يقول لكل واحد فينا مهمته حتكون ايه فى الحرب..........

ولم تعطيه فرصه لشكرها على تلك الوجبه اللذيذه الغير متوقعه......... وابتسم بحب وهو ياكل هذا الافطار اللذيذ بسعاده.....ويفكر بمرح........ واضح ان التجارب اللى عملتها اميره الزروع بتاعتهم على فواكه الارض....... كبرت حجم الموز بس والحمدلله ما غيرتش طعمه........وفكر فى اهتمام اوتار به والتى تدل  كل تصرفاتها على حبها له وهو فى المقابل يعشقها....... وتمنى من قلبه ربنا يعدى الايام الجايه على خير...... ويرجع كوكب الارض ويتجوز حبيبته اوتار بقى.......... ويعيشوا مع بعض فى تبات ونبات ويخلفوا صبيان وبنات............

وتذكر بضيق كيف عانت المسكينه بالامس وهم يسحبون منها كميه كبيره من الدماء استعدادا للحرب ومزجها حكيمهم بماده (EDTA)اللى سرقها هو واوتار من معمل القاهره...........ولولا صراخه فيهم بالتوقف عن سحب المزيد منها......... كانوا استمروا فى سحب دمائها الغاليه......... ولكنه رمق الحكيم بغضب اخافه منه........... وحمل حبيبته الغاليه الى غرفتها....... واصر على ان تاكل وتشرب المزيد من الاكل والعصير حتى عاد لونها الاصلى وذهب عنها الشحوب...........ولم يترك غرفتها الا بعد خلودها للنوم.............

اسطوره كوكب اشباه الملايكه (مكتمله) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن