SEBAIK membuka pintu rumah, semakin jelas bunyi kaca pecah berderai yang datang dari arah ruang makan. Daizy mulai ketakutan. Langkahnya berhenti tepat di hadapan pintu rumah. Dia ingin melihat apa yang berlaku namun dia takut.
"Argh!" Teriakan Levent yang datang dari arah ruang makan begitu memeranjatkan Daizy.
Tanpa berfikir panjang, Daizy berlari menuju ke ruang makan. Baru tiba di situ, langkahnya terhenti saat sebiji kek mendarat tepat di hadapan kakinya. Tidak lama itu, matanya mulai memerhati makanan yang bertaburan di atas meja dan lantai disertai serpihan pinggan dan gelas kaca. Bunga ros merah juga kelihatan patah mematah tangkainya dan sudah terkeluar dari pasunya.
Dengan perasaan yang gementar, Daizy mengangkat wajah memandang suaminya. Untuk seketika, dia bagaikan tak mengenali siapa lelaki di hadapannya saat itu. Wajahnya begitu bengis. Matanya merah dan galak sekali. Deruan nafasnya kedengaran begitu kasar melepasi rongga hidung. Dada bidang lelaki itu juga berombak laju angkara emosi.
"A... awak..." panggil Daizy. Kakinya berjengket saat berjalan mendekati suaminya. Dia bimbang akan terpijak serpihan kaca yang berselerak di atas lantai.
"Awak, kenapa ni?" Daizy beranikan diri untuk bertanya walaupun wajah suaminya bagaikan mahu menerkam dirinya.
"Where did you go?" Soal Levent. Kelihatan dia sedang cuba menahan emosinya.
"Da... dari mall," jawab Daizy, gugup.
"Saya pesan apa tengahari tadi?" Soal Levent. Dadanya semakin berombak laju.
Daizy menelan liur pekat. Adakah ini punca kemarahan suaminya?
"Daizy Baseera! I'm asking you!" Bergema suara Levent sehingga memeranjatkan Daizy.
"Ulang balik apa yang saya cakap tengahari tadi! Now!" Tengking Levent.
"Saya cuma pergi mall, sayang..." Daizy terhenti bicara saat suaminya menggeleng kepala.
"Not that one. Ulang balik apa yang sayang cakap tengahari tadi!" Levent maju selangkah. Kedengaran serpihan kaca bergeser di bawah tapak kakinya.
Mata Daizy terus membulat. Dia pasti, telapak kaki suaminya sudah luka terpijak kaca.
"Look at me!" Dagu isterinya ditolak ke atas agar memandangnya.
"Okay, fine!" Daizy menolak tangan suaminya.
"Awak suruh saya terus balik rumah lepas dari pejabat. Tapi..."
"That's all! Balik terus ke rumah lepas dari pejabat. Susah ke?"
Mata Daizy mulai berair membalas renungan suaminya. Ternyata, salah dirinya hanya itu.
"I prepared this fucking food and cake just to celebrate our anniversary with you!... and you ruin everything!" Bentak Levent seraya melepaskan penumbuk di atas meja makan.
"Habis tu, awak fikir saya pergi mall buat apa?! I bought you a gift, sayang!" Daizy juga tidak mahu kalah.
"Nonsense! Dengan siapa? Alfie? Your so called abang angkat? Or Azwan? Or another fucking guy in my office? Name it! I'll cut their heads off!"
"Enough! Levent Haidar!..." Bentak Daizy dengan mata yang terpejam seketika melampiaskan kemarahannya. Kedua-dua belah tangan digenggam erat di sisi.
"Just... enough." Daizy lelah. Begitu lelah dengan sikap suaminya.
Untuk pertama kalinya, dia menyesali keputusan menikahi Levent. Walaupun menikahi lelaki itu atas faktor kewangan, namun cintanya benar-benar tulus untuk suaminya.
YOU ARE READING
Othello (Morbid Jealousy) COMPLETED
RomanceDaizy Baseera dan Levent Haidar adalah dua insan dari latar belakang yang berbeza. Bertemu pertama kalinya di rumah anak yatim My Hope, tempat Daizy Baseera membesar. Di usia 25 tahun, Levent sudah mulai tertarik pada Daizy yang saat itu baru berus...