Membuang kenangan

209 15 1
                                    

BEG pakaian diturunkan dari atas almari kemudian mulai mengemas pakaian milik isterinya yang masih tersimpan rapi di dalam almari pakaian mereka. Walaupun tangannya pantas bergerak, namun ada esakan yang mengiringi perbuatannya.

Sedih, kecewa kerana akhirnya pernikahan mereka telah tiba ke penghujungnya. Tiada lagi yang perlu diperbaiki kerana sudah jelas bahawa mereka tak lagi mampu bersama.

Dua beg pakaian sudah terisi, kini tinggal satu lagi yang masih cuba dipenuhi. Disebabkan sebaknya semakin menghentam dada, Levent jatuh terduduk di atas lantai sambil memeluk pakaian isterinya.

Menangis, meraung semahunya melepas segala yang terbuku di dada. Sakit itu terasa lagi, sama seperti yang dilakukan oleh Zahara. Wanita tak lagi dicintai namun sakitnya terus menjadi trauma dalam diri.

PUKUL 10 pagi, Daizy tiba di bilik sewa. Semalam, dia terpaksa menginap dihotel memandangkan Levent meninggalkan dirinya sendiri di taman. Hendak pulang ke rumah Dato Ahmed pula, dia bimbang jika lelaki itu akan mengetahui apa yang terjadi.

Sewaktu hendak membuka pintu bilik, ianya tiba-tiba terbuka dari dalam. Zila meluru keluar dan terus berlari menuju ke bilik air. Disebabkan risau, Daizy mengikuti Zila kemudian menunggu di luar bilik air. Beberapa minit kemudian, Zila keluar dengan wajah yang pucat.

"Zila, kau okey?" Tanya Daizy, bimbang.

Zila angguk perlahan dengan wajah yang berkerut.

"Jom, kita masuk bilik," ajak Daizy.

Setelah membawa Zila duduk di katil, Daizy ikut duduk di sisi wanita itu.

"Kau tak kerja hari ni?" Tanya Daizy. Tangannya tak henti-henti mengusap belakang Zila.

"Aku dah berhenti kerja. Bakal suami aku tak benarkan aku kerja," katanya dengan wajah berkerut. Sisa angin selepas muntah tadi masih terasa di perutnya.

"Syukurlah kalau macam tu. Kau tak perlu lagi kerja ditempat macam tu," kata Daizy, lega.

Pantas, Zila menoleh dengan wajah tak puas hati.

"Tempat macam tu jugaklah yang bagi kau makan waktu kau tak kerja dulu. Ingat? Enam bulan aku isi perut kau dengan duit tu, faham?" Kata Zila begitu sinis sekali.

Senyuman Daizy mati serta merta. Tak sangka kata-katanya tadi bakal menyinggung perasaan Zila.

"Zila, sorry. Bukan itu maksud aku." Tangan Zila digenggam erat. Kelihatan jelas wanita itu sedang menahan marah.

"Lepas kawin, aku tak akan tinggal sini lagi. Bakal suami aku dah sediakan rumah jauh lebih besar daripada ini." Zila menjauh kemudian mencapai air minum.

"Syukur alhamdulillah. Itu semua rezeki kau, Zila. Allah nampak usaha kau selama ni nak hidup senang," tutur Daizy, begitu senang sekali.

"Kau dari mana semalam?" Tanya Zila sebaik selesai minum. Marahnya sudah reda selepas minum sebentar tadi.

"Em, dari healing," kata Daizy terpaksa menipu. Wajahnya tunduk seketika merenung jari jemari.

"Healing?" Tidak lama itu Zila tersenyum miring. Dia sudah dapat mengagak apa yang berlaku.

"Aku mandi dulu. Kejap lagi nak pergi beli barang nikah. Kau cuti kan hari ni?" Tanya Zila seraya berdiri kemudian mencapai tuala. Memandang jam sudah menunjukkan pukul 10 sudah pasti wanita itu tak masuk ke pejabat.

"Ya, aku cuti. Nak rehatkan badan." Untung sahaja demamnya sudah kebah semalam selepas makan ubat. Cuma tubuhnya masih terasa lelah akibat menempuh perjalanan yang jauh.

Othello (Morbid Jealousy) COMPLETEDWhere stories live. Discover now