Kurung

384 17 3
                                    

PAGI itu, Daizy bangun lebih awal untuk membantu Bonda Zainah menyiapkan sarapan pagi. Agak riuh suasana dapur ditambah lagi kehadiran Ibu Ratih dan Ibu Salwa. Mereka berdua juga sedang menyiapkan sarapan untuk anak-anak yatim di situ. Edsel dan Edna pula lebih dulu pulang semalam.

"Dah nak balik ke lepas ni?" Tanya Bonda Zainah. Mereka mulai menyusun pinggan di atas meja makan.

"Ya, bonda. Lepas sarapan ni kitorang terus balik. Levent nak ke pejabat lepas hantar saya balik nanti."

"Yelah. Lepas ni mesti jarang kita jumpa. Izy makin sibuk, Bonda pun tak boleh tinggalkan rumah ni selalu." Dia tidak boleh terlalu mengharapkan Ibu Ratih dan Ibu Salwa. Kedua-dua wanita itu sudah mempunyai tugas sendiri.

"Wah! Sedapnya lauk," tegur Alfie yang baru tiba di situ. Matanya memerhati lauk yang terhidang di atas meja.

"Ini bukan menu sarapan. Ini dah menu makan tengah hari ni. Alamatnya, jadi ular sawalah dekat pejabat nanti," seloroh Alfie. Masakan tidak, seawal pagi lagi perut mereka bakal diisi dengan menu berat seperti udang masak sambal serta ayam goreng berempah. Belum lagi ditambah dengan sayur tumis serta sayur bersantan.

"Tak apalah. Bukan selalu," kata Bonda Zainah.

"Syukurlah budak-budak tu pun dah boleh rasa makanan macam ni, kan?" Daizy ikut mencelah.

"Kita dulu, nak makan ayam goreng pun susah," sambungnya lagi bila terimbas kembali kenangan lalu.

"Betul jugak tu. Nak makan ayam pun kena tunggu hari jumaat. Sebab waktu tu ramai yang sedekah makanan dekat sini, kan," sampuk Alfie. Akhirnya bergemalah tawa mereka berdua. Walaupun kenangan itu terasa pahit, namun kebersamaan mereka membuatkan ianya kenangan yang tak mungkin terlupakan.

Tanpa mereka sedari, ada yang Levent sedari tadi memerhati di pintu dapur. Matanya tak lekang dari menatap wajah Daizy yang begitu lebar senyuman dan tawanya. Tidak dinafikan, wanita itu benar-benar bahagia saat berada di samping keluarga yang menjaganya.

"Eh, Levent jomlah makan. Semuanya dah siap," jemput Bonda Zainah saat melihat Levent di situ. Lelaki itu segera mendekati mereka semua. Setelah itu barulah mereka mengambil tempat masing-masing dan mula menjamah sarapan pagi mereka.

     Selesai mengisi perut, Levent dan Alfie menawarkan diri untuk mencuci pinggan bekas makanan mereka. Daizy dan Bonda Zainah pula segera keluar dari situ. Mereka mahu meluangkan masa yang ada sebelum Daizy beredar dari situ. Belum tentu mereka boleh bertemu lagi dalam waktu yang terdekat.

Tidak sampai beberapa minit, Levent dan Alfie sudah selesai mencuci pinggan. Saat Levent sedang membasuh tangan, matanya tertangkap jam yang sedang dipakai oleh Alfie. Hatinya berbelah bagi mahu bertanya namun perasaan ingin tahu semakin membuak-buak.

"Cantik jam. Beli dekat mana?" Soal Levent basa basi. Jam seperti itu tidak setanding dengan jam yang sedang dipakai olehnya.

"Daizy bagi. Hadiah katanya" jelas Alfie tanpa sedar akan kejujurannya bakal memulai badai yang baru sahaja tenang.

Tidak lama itu, Bonda Zainah dan Daizy muncul di situ.

"Dah siap cuci?" Tanya Bonda Zainah seraya mendekati mereka berdua.

"Dah, baru aje," sahut Alfie seraya perbetulkan jam di pergelangan tangannya.

Othello (Morbid Jealousy) COMPLETEDWhere stories live. Discover now