Batas

377 13 2
                                    

TIBA waktu rehat, staf sudah mulai meninggalkan pejabat untuk pergi mengisi perut. Daizy pula masih di tempat duduknya sambil merenung tepat ke pintu ruangan suaminya. Levent tidak ada di pejabat tengahari itu. Dia terpaksa keluar untuk menghadiri mesyuarat di luar pejabat.

     Hampir beberapa minit termenung barulah Daizy beredar dari situ. Perutnya juga sudah mulai berbunyi meminta untuk diisi. Daizy memilih restoran yang ada di pusat membeli belah. Dia berniat untuk membeli sedikit barang selepas mengisi perut nanti.

Sedang asyik berjalan, telefon bimbitnya bergetar menandakan masuknya pesanan ringkas satu persatu.

'Where are you?'

'Jalan dengan siapa?'

'Saya call Wati tapi dia kata awak tak ada dengan diorang.'

'Where are you now?'

Satu persatu mesej dari suaminya dibaca dalam hati. Sesaat, terdengar keluhan dari mulut Daizy. Kesal jika suaminya sudah mulai menyoal begini. Telefon bimbit kembali dimasukkan ke dalam beg tanpa membalas mesej dari suaminya. Tidak terhenti di situ, telefonny kembali bergetar menandakan adanya panggilan masuk. Pun begitu, Daizy tetap membiarkan sehinggalah telefon bimbitnya berhenti bergetar.

Hampir setengah jam menghabiskan masa di dalam pusat membeli belah itu, Daizy memutuskan untuk pulang ke pejabat. Saat menuju ke kereta, entah kenapa dirinya terasa seperti diekori. Sesekali terdengar bunyi tapak kasut melangkah menghampirinya.

Daizy tak henti-henti menoleh ke belakang. Bimbang jika dia benar-benar diekori. Sebaik masuk ke dalam kereta, barulah dia menghela nafas lega. Pintu segera dikunci kemudian memandu keluar dari situ.

Setibanya di pejabat, dia terus menuju ke ruangan suaminya. Namun sayangnya, Levent belum juga munculkan diri. Hampir beberapa minit duduk di dalam bilik tersebut, akhirnya Daizy memutuskan untuk keluar semula. Baru hendak membuka pintu, ianya sudah terkuak dari luar.

Wajah Levent kelihatan terkejut melihat kehadiran isterinya di situ.

"What are you doing here?" Soal Levent, cuba berlagak tenang.

"Cari awaklah."

     "Saya call , wasap kenapa tak balas?" Soal Levent lebih dulu sambil menuju ke meja kerjanya.

     "Tak dengar," kata Daizy memberi alasan.

     "Tak dengar? Atau awak tengah sibuk dating sampai tak hiraukan mesej dan call dari suami sendiri," tuduh Levent.

     "Can you stop it? Saya tahu awak marah, tapi jangan nak ikut sedap mulut awak aje nak main tuduh. Awak yang sibuk sangat sampai tak ada masa nak lunch dengan saya," balas Daizy, tak puas hati.

     "Saya sibuk sebab kerja! Cari duit untuk awak juga! Awak fikir saya ada masa nak menggatal dengan perempuan dekat luar sana macam awak menggatal dengan lelaki lain?!" Bidas Levent.

     Serta merta Daizy tertawa besar. Sedaya upaya menahan emosinya. Tidak terima saat dituduh melulu oleh suaminya.

     "Awak memang dah melampau, Levent!"

     "Siapa yang melampau?! Saya atau awak?!" Levent pantas mencelah.

     "Dari mula kawin lagi awak tak pernah jujur, Daizy Baseera!" Tengking Levent.

     "Tingkah laku awak buat saya jadi tak tenang! Setiap kata yang keluar dari mulut awak, mesti akan bercanggah dengan kebenaran! How can I trust you?!"

     Daizy menggeleng laju. Tidak terima bulat-bulat segala tuduhan dari Levent.

     "Awak yang terlalu overthinking, Levent! Awak sentiasa fikirkan benda yang tak berlaku! Awak selalu tuduh saya ada skandal! Sedangkan saya tak ada lelaki lain selain awak!" Tempelak Daizy.

Othello (Morbid Jealousy) COMPLETEDWhere stories live. Discover now