PAGAR yang berkunci digoncang setelah puas menekan loceng. Sudah setengah jam Alfie berdiri di hadapan rumah Levent namun tiada jawapan dari dalam rumah. Kereta milik Levent dan Daizy masih terparkir di halaman rumah. Alfie yakin mereka berdua sudah tiba pulang pejabat.
"Daizy!" Panggil Alfie untuk kesekian kalinya.
"Mana diorang pergi ni?" Alfie mulai kesal. Mustahil pasangan tersebut tidak mendengar panggilannya.
Akhirnya, Alfie mengambil keputusan untuk beredar dari situ. Lebih baik jika dia menemui mereka berdua di pejabat esok hari.
SELIMUT yang membaluti pinggang diselak perlahan sebelum turun dari katil. Saat ingin berdiri, Levent terhenti seketika. Bekas tikaman diperut terasa pedih sekali. Mujurlah lukanya tidak terlalu dalam.
"Nak pergi mana?" Soal Dato Ahmed yang sedang duduk di sofa.
"Nak cari..." Levent berhenti melangkah saat bekas tikaman itu terasa menusuk-nusuk.
"Isteri... saya," katanya sebelum kembali melangkah.
"Nak cari dekat mana?" Soal Dato Ahmed lagi. Duduknya begitu santai di atas sofa.
"Dia tak akan pergi jauh." Perlahan-lahan, Levent labuhkan punggung di atas sofa.
"Mesti dia di rumah bonda sekarang," kata Levent yakin.
Dato Ahmed tertawa kecil seraya menggeleng kepala.
"Daddy dah cari dekat situ tapi tak ada. Tapi dia tak ada."
Dahi Levent mulai berkerut. Mana mungkin Daizy pergi jauh dari rumah anak yatim sedangkan dia tidak boleh berjauhan dari Bonda Zainah.
"Tak, dia mesti ada dekat sana. Mungkin diorang sorokkan dia."
Serentak itu Dato Ahmed tegakkan duduk.
"Semalam Alfie datang cari Daizy dekat rumah kamu," maklum Dato Ahmed.
"Macam mana daddy tahu?"
"Daddy ternampak dia baru nak balik waktu daddy sampai. Nasib baik dia tak nampak daddy. Kalau tak daddy akan cerita semuanya," kata Dato Ahmed, sinis.
"Let me, solve my own problem. Okay?" Dia tidak mahu Dato Ahmed masuk campur.
"Sebelum ni pun daddy bagi kamu selesaikan sendiri. Tapi tengoklah apa yang jadi. End up, kamu ditikam. Daizy pula lari entah ke mana." Nada suara Dato Ahmed mulai tegang.
"Kamu memang tak boleh harap. Kamu suami yang dayus. Walau apa pun yang Daizy buat, semuanya berpunca daripada kamu!" Dato Ahmed tak lagi mampu menahan emosinya.
"Daddy tahu tak apa yang dia buat belakang saya?"
"Dia buat apa?" Soal Dato Ahmed.
Levent tak terus menjawab. Walaupun tahu isterinya tak berbuat seperti yang dituduh, dia tetap mahu meletakkan kesalahan itu ke atas isterinya.
"Levent, apa yang Daizy dah buat?" Tanya Dato Ahmed lagi saat melihat anaknya mendiamkan diri."Apa perasaan daddy bila nampak isteri sendiri berdua-duaan dengan lelaki lain, dalam bilik mandi?"
"Diorang buat apa?" Dato Ahmed masih menyoal.
Levent mengeluh panjang. Perlukah menunggu semuanya terjadi, barulah Dato Ahmed percaya? Bagi Levent, melihat isterinya berdua-dua dengan lelaki lain itu cukup menjatuhkan maruahnya sebagai suami.
"Dia dah conteng arang ke muka saya, daddy. She has crossed the line!" Marah Levent.
"Daddy dah tanya Edsel. Dia dah ceritakan semuanya. Semuanya."
YOU ARE READING
Othello (Morbid Jealousy) COMPLETED
RomanceDaizy Baseera dan Levent Haidar adalah dua insan dari latar belakang yang berbeza. Bertemu pertama kalinya di rumah anak yatim My Hope, tempat Daizy Baseera membesar. Di usia 25 tahun, Levent sudah mulai tertarik pada Daizy yang saat itu baru berus...