Menyerah

248 18 5
                                    

NOMBOR telefon suaminya yang disekat sebulan lalu kini ditatap lama. Hatinya sudah mulai terbuka untuk memaafkan lelaki itu. Apatah lagi selepas mengetahui perkara sebenar. Walaupun tiada jaminan suami bakal berubah sepenuhnya, dia harus memberi peluang kepada lelaki itu kerana sudah menunjukkan usaha untuk berubah.

Akhirnya, nombor telefon Levent dinyahsekat. Dengan hembusan nafas yang panjang, Daizy mulai menghantar pesanan pada lelaki itu melalui aplikasi whatsapp.

'Assalamualaikum.'

'Blueticks' yang tertera menandakan pesanannya berjaya dihantar. Beberapa saat menunggu, tiada balasan dari suaminya. Maka Daizy cuba menghantar pesanan lagi.

'Sihat?'

'Awak buat apa?'

'Dah makan?'

Senyuman dibibir Daizy memudar sewaktu melihat 'greytick' yang memandakan pesanannya tidak sampai.

"Mungkin dia busy," bisiknya sendiri. Akhirnya, telefon bimbit diletak di atas meja kemudian bangun dari katil. Dia ingin bersiap untuk ke pejabat.

Selesai mandi, telefon bimbit dibuka semula. Namun sayangnya pesanan masih tak dibalas. Dengan perasaan hampa, Daizy berangkat ke tempat kerja. Sepanjang bekerja pula, Daizy asyik memeriksa telefon bimbitnya. Dan hasilnya tetap sama. Pesanan yang dihantar tidak sampai sama sekali. Dia cuba untuk menghubungi nombor suaminya namun malangnya, ia masuk ke kotak mel suara.

Sehingga tamat waktu kerja, Daizy tak pernah fokus pada pekerjaannya. Hati pula semakin membuak-buak untuk menemui suaminya.

"Monyok aje," tegur Muzammil.

Daizy hanya tayang wajah muram sambil merapikan meja.

"Daizy, okey tak ni?" Tanya Muzammil sedikit bimbang.

"Boleh tak kalau saya nak cuti esok?" Tanya Daizy serba salah.

"Haih, pasal itu?"

"Tak juga." Daizy garu kepala yang tidak gatal.

"Habis tu?"

"Levent."

"Kenapa?" Muzammil jongket kening.

"Saya call tak dapat. Whatsapp pun tak balas. Lepas tu tiba-tiba greytick pula. Sebelum ni elok aje blueticks," katanya resah.

"Dia busy mungkin."

"Tapi phone dia langsung tak dapat dihubungi," luah Daizy semakin resah.

"Dah, jangan fikir yang bukan-bukan. Saya bagi awak cuti tiga hari start esok. Pasal kereta awak jangan risau. Saya sediakan kereta dengan pemandu sekali untuk awak." Bahu Daizy ditepuk lembut.

Daizy angguk perlahan walaupun hatinya masih resah.

KEESOKAN paginya, Daizy sudah bersiap di hadapan cermin. Sebentar lagi dia akan bertolak menemui suaminya.

"Zila?" Tegur Daizy sebaik melihat Zila menapak masuk. Hampir seminggu, baru wanita itu munculkan diri semula.

"Hai, Daizy," sapa Zila sambil melambai. Di kiri dan kanannya sedang membawa beg kertas hasil belanjaannya.

"Kau pergi mana, Zila? Dah seminggu baru nampak batang hidung," tanya Daizy.

Zila tayang senyuman lebar seraya meletak beg kertas hasil belanjaannya di atas katilnya.

"Shopping. Dengan bakal suami aku," katanya, teruja.

"Bakal suami?" Daizy menoleh laju.

"Ya, bakal suami. Dua minggu lagi kitorang dah nak kawin," katanya lagi sambil mengeluarkan pakaian yang baru dibeli. Dia mulai berdiri di hadapan cermin sambil membelek pakaian tersebut.

Othello (Morbid Jealousy) COMPLETEDWhere stories live. Discover now