DAIZY tersedar dari lamunan sewaktu Alfie menyertainya di pondok luar. Sedari tadi lelaki itu memerhati dirinya termenung sebaik Dato Ahmed beredar sebentar tadi.
"So, macam mana?" Tanya Alfie seraya mengambil tempat di sebelah Daizy.
"Daddy ajak aku tinggal dengan dia," maklum Daizy.
"Kau nak?"
Daizy senyap sebelum mengeluh panjang.
"Nak tak nak, aku kena ikut dia juga. Takkan aku nak tinggal sini? Dah tentu bonda dapat agak yang aku tengah ada masalah," jelasnya, resah.
"Biarlah kalau bonda tahu. Sampai bila kau nak simpan benda ni?"
Daizy menoleh memandang Alfie. Lelaki itu pun sebenarnya belum mengetahui tentang pernikahan Levent yang kedua. Entah apa yang bakal terjadi jika perkara itu sampai ke pengetahuan Alfie. Tidak semena, dia teringat kembali kata-kata lelaki itu tempoh hari.
"Daizy, dengar tak ni?"
"Ya, aku dengar." Daizy angguk lemah.
"Kalau kau takut, biar aku yang cerita."
"Jangan!" Daizy geleng laju. Tidak mahu sampai bonda tahu. Pasti wanita tua itu susah hati.
"Biar aku yang terus terang nanti. Cuma sekarang ni aku ada benda nak kena buat. Bila semuanya settle, aku sendiri yang akan jumpa bonda," katanya. Berharap agar Alfie mengerti permintaannya.
Setelah seminggu di situ, Dato Ahmed datang menjemput Daizy. Sebelum pulang ke rumah, Dato Ahmed membawa Daizy ke suatu tempat. Tepatnya sebuah kampung yang tidak jauh dari kesibukan kota.
"Daddy nak jumpa siapa?" Tanya Daizy sewaktu kereta berhenti tidak jauh dari sebuah rumah kayu.
Tidak lama itu, cermin di sebelah Daizy di turunkan.
"Itu rumah Zahara," kata Dato Ahmed.
Untuk seketika, Daizy terdiam. Matanya tak lari merenung rumah kayu yang agak daif itu. Tiba-tiba, keluar seorang wanita sambil menggendong anak kecil sekitar usia 3 tahun manakala di belakangnya berdiri dua orang budak lelaki sekitar usia 6 dan 7 tahun. Di hadapannya pula kelihatan seorang budak perempuan berusia 13 tahun yang baru ingin menuruni tangga.
"Cepat sikit, Mina. Bapa kau dah tunggu dekat kebun tu," kata wanita itu.
Dari kejauhan, Daizy memerhati raut wajah wanita bernama Zahara itu. Sudah sedikit dimamah usia walaupun umurnya baru 38 tahun. Kemungkinan disebabkan pemakaian serta diri yang sememangnya tidak terurus.
"Anak yang paling bongsu tu umur dia 3 tahun. Yang paling tua dah tingkatan 3 sekarang," beritahu Dato Ahmed tanpa ditanya.
"Zahara dah berhenti jadi cikgu?"
"Ya, dah lama. Dua tahun kawin, dia terus resign."
"Suami dia?" Tanya Daizy.
"Sebelum ni ejen hartanah. Tapi dia didakwa atas kes penipuan. Lepas keluar dari penjara, macam inilah kehidupan diorang."
Serta merta, timbul simpati ke atas Zahara.
"Daizy nak jumpa dia?" Tanya Dato Ahmed.
"Boleh?"
Dato Ahmed angguk dengan senyuman nipis.
Setelah menyandang beg di bahu, Daizy turun kemudian mendekati rumah itu. Jelas sekali kedatangannya menghairankan Zahara serta anak-anaknya.
YOU ARE READING
Othello (Morbid Jealousy) COMPLETED
RomanceDaizy Baseera dan Levent Haidar adalah dua insan dari latar belakang yang berbeza. Bertemu pertama kalinya di rumah anak yatim My Hope, tempat Daizy Baseera membesar. Di usia 25 tahun, Levent sudah mulai tertarik pada Daizy yang saat itu baru berus...