"CANTIK jam. Bila kamu beli?" Tegur Bonda Zainah saat melewati bilik anaknya. Dia segera memasuki bilik lelaki itu.
"Daizy bagi hadiah." Jam di pergelangan tangan kiri diperkemas lagi. Terbit senyuman saat teringat kembali sewaktu Daizy memberikan jam tersebut.
"Eh, bila?"
"Bulan lepas lagi. Tapi baru hari ni saya pakai. Terasa sayang nak pakai sebenarnya. Takut rosak," kata Alfie seraya tersengih.
"Amboi, sampai macam tu sekali," usik Bonda Zainah seraya mendekati anaknya.
"Alfie masih sayangkan Daizy?" Soalan Bonda Zainah membuatkan senyuman anaknya terus memudar.
"Mestilah, bonda. Dari dulu sampai sekarang. Kitorang dah macam adik beradik," ujar Alfie sebelum kembali menatap cermin di hadapannya.
"Bukan itu maksud bonda. Cinta. Alfie masih cintakan Daizy?" Soal Bonda Zainah lagi.
Wajah bondanya ditatap seketika melalui pantulan cermin sebelum akhirnya dia tersenyum nipis.
"20 tahun dia dalam rumah ni. Saya masih ingat lagi waktu pertama kali bonda bawa dia masuk dalam rumah. She is so small." Tangan Alfie sedang membayangkan ukuran badan Daizy saat dibawa masuk ke dalam rumah anak yatim itu. Waktu itu, Alfie baru berusia lima tahun. Dan dia mampu memgingat dengan jelas saat-saat Daizy tiba di rumah itu.
"Takkan kamu dah jatuh cinta dekat dia waktu tu. Mustahil. Kamu baru lima tahun kot." Bonda Zainah sengaja mahu mengorek cerita.
Akhirnya Alfie tertawa kecil. Sememangnya kedatangan Daizy waktu itu disambut sama seperti anak-anak yang lain. Perasaan Alfie mulai tumbuh sejak Daizy berumur 15 tahun. Disebabkan waktu itu Daizy masih bersekolah, Alfie terpaksa mengubur niatnya untuk berterus terang. Dia harus menunggu sehingga Daizy benar-benar dewasa.
Malangnya, saat ingin menyatakan cinta, Daizy sudah dilamar oleh Levent.
"Saya pun tak tahu sejak bila perasaan ni wujud. Yang saya sedar, saya takut kehilangan dia. Setiap kali dekat dengan dia, timbul satu perasaan yang sukar untuk saya ungkapkan. Sejak dari itu saya yakin yang saya cintakan dia lebih dari seorang adik," ungkap Alfie tenang dan tertib.
Bonda Zainah terdiam sejenak sambil memerhati wajah anaknya. Senyuman yang terbit di bibir leaki itu sangat manis dan ikhlas sekali. Secinta itukah Alfie pada Daizy? Kenapa dia tidak pernah menyedari hal tersebut? Sudah pasti dia lebih dulu melamar Daizy untuk anaknya.
"Astaghfirullah!" Ucap Bonda Zainah dalam hati seraya menyentuh dada sendiri. Dia tidak sepatutnya memikirkan hal itu. Bukankah itu tandanya dia sedang mempertikaikan takdir Allah?
"Bonda?" Tegur Alfie saat melihat bondanya termenung sendiri.
"Eh, Alfie bersiaplah dulu. Bonda nak tengok budak-budak dekat bawah," pamit Bonda Zainah.
"Malam ni balik sini atau balik rumah?" Soal Bonda Zainah. Mereka memilik sebuah rumah peribadi yang terletak di tengah bandar.
"Esok dah nak kerja. Rasanya saya balik rumah teruslah."
"Okeylah kalau macam tu. Singgah beli barang dapur dulu tau. Rasanya banyak dah habis, kan," pesan Bonda Zainah lagi sebelum beredar dari situ.
YOU ARE READING
Othello (Morbid Jealousy) COMPLETED
RomanceDaizy Baseera dan Levent Haidar adalah dua insan dari latar belakang yang berbeza. Bertemu pertama kalinya di rumah anak yatim My Hope, tempat Daizy Baseera membesar. Di usia 25 tahun, Levent sudah mulai tertarik pada Daizy yang saat itu baru berus...