DI atas katil, Daizy sedang memandang tepat ke arah Zila yang sedang bersiap di hadapan cermin. Namun siapa sangka, fikirannya sedang melayang jauh. Kejadian di pantri tengahari tadi masih segar di ingatannya. Apatah lagi perihal Muzammil yang sudah bertunang membuatkan Daizy bingung dengan layanan lelaki itu.
"Daizy?" Panggil Zila.
"Hah?" Akhirnya Daizy tersedar dari lamunan panjangnya.
"Kau ni. Aku punyalah syok bercakap, kau boleh menghayal dekat situ."
"Eh, sorry. Kau cakap apa tadi?" Daizy tegakkan duduk seraya tersenyum sumbang.
"Kau ni kenapa? Dari tadi termenung aje."Tangannya masih rancak mengoles bedak ke wajah.
"Tak adalah. Aku cuma... teringat dekat bos aku," luah Daizy. Sememangnya dia selalu berkongsi cerita berkaitan pejabat dengan Zila.
"Bos kau? Kenapa? Korang bercinta?" Soal Zila lebih dulu meneka. Dia segera duduk di sisi Daizy.
"Ish! Mana adalah! Gila! Dia tu dah bertunang tau!" Paha Zila ditampar lembut.
"Habis tu?"
Akhirnya, Daizy menceritakan apa yang berlaku siang tadi. Kelihatan wajah Zila mempamer pelbagai reaksi. Apa yang pasti, senyumannya tak pernah lekang sepanjang mendengar Daizy bercerita.
"Dia suka kau. Confirm!" Zila tepuk tangan sambil mengangguk kepala.
"No! A big no!" Daizy geleng kepala. Muzammil sudah pun bertunang, mana mungkin dia suka dengan wanita lain.
"Daizy, dia tu baru bertunang. Tak kawin lagi. Ni lah masanya kau cucuk jarum." Zila mula menghasut.
"Dahlah kaya, muda. Mesti handsome, kan?" Zila mengetap bibir menahan tawa.
"Bolehlah." Daizy angguk setuju. Wajah Muzammil jelas menunjukkan lelaki itu berdarah kacukan. Wajahnya agak berbeza dengan lelaki tempatan.
"Kalau kau tak nak. Biar aku yang maju," usik Zila. Jika berada di tempat Daizy, tak akan disia-siakan peluang yang ada di depan mata.
"No thanks. Tak nak aku kena cop penyondol," ujar Daizy dengam senyuman lebar. Lagi pula, statusnya sebagai isteri orang membuatkan Daizy tidak lupa untuk menjaga batasnya.
MEMANDANGKAN waktu cuti, Daizy memilih menghabiskan masa di dalam bilik. Zila pula bekerja lebih masa dan akan pulang tengahari nanti. Oleh itu, Daizy memutuskan untuk membersihkan bilik. Semenjak mereka berdua bekerja, keadaan bilik mulai tak terurus.
Sedang tekun memungut pakaian kotor milik Zila, Daizy terhenti seketika. Kelihatan sehelai boxer terselit di bawah katil. Dengan menggunakan kaki, Daizy menarik keluar boxer tersebut.
"Ni boxer lelaki," tutur Daizy, perlahan.
Dia mulai tak sedap hati. Adakah Zila membawa lelaki masuk ke dalam bilik mereka?
"Takkanlah," desisnya tak percaya. Mana mungkin Zila membawa lelaki masuk ke dalam bilik mereka. Akhirnya, boxer tersebut dimasukkan ke dalam bakul yang menempatkan pakaian kotor milik Zila kemudian lanjut mengemas bilik.
Selesai mengemas bilik, barulah Daizy pergi membersihkan diri. Belum pun lama duduk di atas katil, perutnya pula berkeroncong. Sebaik melihat jam, baru tersedar akan dirinya yang belum bersarapan pagi sedangkan jam di dinding sudah menunjukkan pukul 11 pagi.
Akhirnya Daizy mengambil keputusan untuk membeli makanan di restoran yang terdapat di bawah bangunan bilik sewa tersebut.
Mata mulai memerhati deretan lauk yang terhidang di dalam almari kaca. Dengan duit yang cukup-cukup makan, dia tidak boleh terlalu mengikut nafsu. Itupun duit yang diberi oleh Zila untuknya memandangkan dia baru sahaja mula bekerja. Gaji pertama yang bakal diterima pula adalah pada bulan depan. Makan dia tidak boleh membazir.
YOU ARE READING
Othello (Morbid Jealousy) COMPLETED
RomanceDaizy Baseera dan Levent Haidar adalah dua insan dari latar belakang yang berbeza. Bertemu pertama kalinya di rumah anak yatim My Hope, tempat Daizy Baseera membesar. Di usia 25 tahun, Levent sudah mulai tertarik pada Daizy yang saat itu baru berus...