Sendiri

605 24 2
                                    

HUJAN yang semakin lebat membuatkan langkah Daizy semakin perlahan. Rasa sejuk mulai menusuk hingga ke tulangnya. Wajah mulai pucat. Bibir juga sudah bergetar menahan sejuk yang disertai angin kuat.

     Setibanya di sebuah perhentian bas, Daizy berlindung di situ. Ada beberapa orang juga sedang berteduh dari hujan deras yang membasahi bumi.
Sepertinya tiada tanda hujan akan berhenti dalam waktu terdekat.

Kenderaan yang lalu lalang semakin rancak meredah hujan yang kian deras. Daizy pula semakin resah duduk di situ. Bimbang jika suaminya mengetahui keberadaannya. Hampir sejam di situ, orang ramai mulai meninggalkan perhentian bas tersebut. Ada yang menaiki bas, ada juga yang dijemput oleh rakan atau ahli keluarga mereka.

     Maka tinggallah Daizy bersendirian. Mahu menaiki kenderaan awam pun dia tak mempunyai wang untuk membayar tambang. Dia meninggalkan rumah suaminya sehelai sepinggang. Jangankan duit, telefon bimbit serta dokumen peribadi pun tidak dibawa bersama. Itu membuatkan Daizy semakin buntu.

      Sebaik hujan reda, Daizy meneruskan langkahnya. Semakin jauh berjalan, lelahnya semakin terasa. Tak peduli sejauh mana dia berjalan, asalkan tidak ditemui oleh suaminya.

      Tiba di kota, kebanyakan premis sudah mulai tutup memandang sudah lewat malam. Kenderaan pun semakin jarang kelihatan.

      Tiba-tiba ada seseorang meluru ke Daizy. Lehernya dipaut dari belakang kemudian diheret menuju ke lorong yang sepi dan gelap.

"Argh! Le... lepas!" Lehernya dicekik menyebabkan nafasnya mulai tersekat.

"Diam!" Kini pinggang Daizy terasa dicucuk dengan sesuatu yang tajam.

"Kalau kau masih nak hidup, bagi semua yang kau ada!" Ugut lelaki itu.

"Aku tak ada apa-apa!" Daizy meronta-ronta minta dilepaskan.

"Diam! Kau jangan tipu aku! Kalau kau tak nak pisau ni terbenam dapat perut kau, lebih baik kau serahkan semua yang kau ada!" Pisau lipat di pinggang Daizy ditekan lebih dalam sehingga menghasilkan lubang kecil pada bajunya.

"Cincin, gelang dan rantai. Serahkan semuanya!"

Daizy baru tersedar akan barang kemas yang dipakai. Semua itu pemberian suaminya sempena pernikahan mereka.

"Ta... tak! Tak boleh! Ini pemberian suami aku!" Daizy menolak. Terasa sayang melepaskan semua barang kemas itu.

"Kau fikir aku peduli? Hah?!" Tubuh Daizy ditekan sehingga pipi wanita itu bertemu dinding.

Daizy buntu. Antara nyawa dan barang kemas pemberian suaminya, mana lebih berharga? Jika barang kemas diserahkan, maka tiada lagi tanda mata dari lelaki itu. Namun jika nyawanya pula melayang, apalah guna semua barangan tersebut.

"Ba... baik! Aku bagi semua!" Daizy mulai membuka cincin kemudian gelang tangannya lalu diserahkan kepada lelaki itu.

"Nah."

"Rantai!" Lelaki itu belum puas.

"Yang ni, tolong... jangan ambil." Daizy mulai merayu. Namun apalah arti rayunya pada seorang pencuri seperti lelaki itu.

"Diam!" Dengan menggunakan pisau lipat, rantai tersebut dipotong dari belakang kemudian ditarik kasar. Lelaki itu terus beredar setelah mendapatkan apa yang dia inginkan.

Daizy terduduk di situ seraya menangis teresak-esak memeluk tubuh. Inikah balasan kerana meninggalkan suaminya? Kini, pemberian lelaki itu hilang sekelip mata. Tiada lagi kenangan yang boleh dibawa bersama.

Disebabkan lelah, Daizy akhirnya tertidur di lorong gelap itu. Tidak lagi mampu memikirkan jikalau keselamatannya bakal terjejas.

ANAKNYA yang sedang terbaring di atas katil hospital ditenung lama. Sebentar tadi, Dato Ahmed segera membawa anaknya ke hospital selepas dihubungi oleh lelaki itu sendiri. Levent semakin tak berdaya akubat kehilangan banyak darah. Sempat menghubugi Dato Ahmed sebelum terbaring tak sedarkan diri.

Othello (Morbid Jealousy) COMPLETEDWhere stories live. Discover now