Milik siapa?

333 16 0
                                    

MATA yang mulai berair dipejam beberapa kali. Semakin pedih akibat terlalu lama menghadap komputer. Ditambah lagi semalam tidurnya tak begitu lena selepas pertemuan bersama suaminya.

     "Daizy, awak okey tak ni?" Tanya Muzammil. Di tangannya sedang menjinjit beg berisi fail-fail penting.

     "Saya okey. Tuan jangan risau." Sambil mengelap hujung mata dengan tisu, Daizy angguk perlahan. Semakin segan bersemuka dengan Muzammil selepas kejadian semalam.

     "Saya ada kerja dekat luar. Awak jaga diri tau. Saya akan usahakan balik office secepatnya. So, saya boleh hantar awak balik."

     "Don't worry, tuan. Saya boleh balik sendiri." Daizy tayang senyuman nipis.

     "No excuses. Tunggu sampai saya balik offie, lepas tu saya hantar awak balik ke bilik sewa." Bahu Daizy ditepuk perlahan sebelum meninggalkan wanita itu.

     Sebaik Muzammil beredar, Daizy kembali melanjutkan kerjanya. Seberat apa pun masalah yang menimpa, ada kerja hakiki yang harus diselesaikan.

     Sebaik tamat waktu pejabat, Daizy sudah mulai merapikan meja yang berantakan. Malas mahu menunggu Muzammil. Lagi pula tiada sebab untuk dia menuruti kata-kata lelaki itu.

Di luar pejabat, langit sedang mencurahkan air dengan lebatnya. Daizy terpaksa menunggu di lobi sementara menunggu hujan berhenti ataupun setidaknya biarlah hujan itu reda sedikit. Memandangkan dia pulang dengan menaiki bas awam, pasti mengganggu penumpang yang lain jika naik ke bas dalam keadaan basah.

Namun malangnya, langit semakin gelap dan hujan pula tak menunjukkan tanda-tanda akan berhenti dan malahan semakin lebat.

     Telefon yang berbunyi segera diseluk dari dalam beg. Sesaat, keluhannya terlepas. Sebuah pesanan ringkas dari Muzammil dibaca dalam hati.

     'Wait for me. I'll pick you up in a half an hour.'

     Telefon dimasukkan semula ke dalam beg lalu kembali merenung hujan yang membasahi bumi. Beberapa minit kemudian, hujan mulai reda. Kebanyakan staf di situ sudah mulai meredah hujan. Maka Daizy pun mengambil keputusan untuk meredah hujan menuju ke perhentian bas.

     Belum pun beberapa minit duduk, sebuah kenderaan kelihatan berhenti tepat di hadapan perhentian bas. Daizy tak ambil peduli. Kemungkinan ada orang lain yang ingin dijemput memandangan bukan dia seorang sahaja yang duduk di situ.

     Sebaik pemandu kereta tersebut keluar, kelihatan lelaki itu berlari anak masuk ke dalam pondok memandangan hujan mulai lebat kembali.

     "Come," kata lelaki itu sebaik berhenti tepat di hadapan Daizy. Baju yang basah akibat hujan ditepis-tepis perlahan.

     Sebaik mengangkat wajah, mata Daizy terbuntang luas.

     "Awak..." Perlahan-lahan, Daizy berdiri. Matanya hampir tak berkedip melihat suaminya ada di situ.

     "Jom, saya hantar awak balik," pelawa Levent sambil menghulur tangan.

     Daizy terdiam. Wajah basah dek terkena hujan itu ditatap lama. Wajah yang sudah setahun ditinggal pergi membuatkan rindunya mulai menggunung. Akan tetapi, perbuatan suaminya terdahulu membuatkan segunung rindu itu runtuh sekelip mata.

     "No, thanks," tolak Daizy lalu kembali duduk.

     "Daizy, jom." Levent masih tak putus asa.

     Daizy juga begitu. Masih keras membatu.

     "Sayang," panggil Levent lembut dan mendayu. Orang sekeliling mulai memerhati mereka berdua selepas terdengar panggilan tersebut.

Othello (Morbid Jealousy) COMPLETEDWhere stories live. Discover now