Kesabaran

347 23 13
                                    

SAMPUL surat di atas meja direnung lama. Belum pernah dibuka semenjak diterima dari Encik Bakri sebentar tadi. Dia benar-benar tak menyangka bahawa Daizy bakal menuntut rumah itu. Dan tiada jaminan wanita itu tidak menuntut harta benda yang lain.

Levent pasrah. Itu semua sememangnya hak milik Daizy. Tiada siapa yang memaksa dirinya untuk menyerahkan segala-galanya dulu melainkan kerelaannya sendiri, atas dasar cinta.

     Yang dibimbangkan sekarang adalah Zila yang belum mengetahui perkara ini.

     "Sayang, awak buat apa duduk situ?" Tegur Zila baru turun dari tingkat atas. Dia segera mendekati suaminya.

     "Surat apa tu?" Sampul surat di atas meja dikerling sekilas sebelum duduk di sisi suaminya. Tangannya segera mencapai sampul tersebut lalu dibaca.

    Levent tak bersuara. Dibiarkan sahaja isterinya membuka dan membaca isi sampul surat itu.

    "Apa ni?!" Soal Zila sehabis membaca notis itu.

     "Apa maksud notis ni?!" Helaian notis tersebut dihumban ke atas meja.

     "Awak jangan cakap kita kena keluar dari rumah ni! Saya tak akan berganjak walau seinci pun!" Tegas Zila. Mana mungkin mahu meninggalkan rumah semewah ini. Pasti merugikan dirinya.

     "Rumah ni, atas nama Daizy." Levent akhirnya bersuara, lelah.

     "Macam mana boleh jadi rumah dia pulak?!" Zila bangkit sambil mencekak pinggang.

     "Saya tak peduli! Saya tak akan serahkan rumah ni pada dia! Dan saya nak awak ceraikan dia sekarang jugak!"

     Levent akhirnya bangkit dengan wajah yang tegang. Dia paling tidak suka dibentak seperti ini.

     "Jangan tinggi suara!"

     "Argh! Saya tak peduli! Saya tak akan keluar dari rumah ni!" Zila tetap nekad dengan keputusannya.

    "Habis tu? Awak nak duduk sini jadi apa? Orang gaji dia?" Tempelak Levent.

     "Argh!" Teriak Zila. Sakit hatinya semakin membuak-buak. Walaupun sudah mengahwini Levent, dia masih tak mampu mengalahkan Daizy.

"Jadi awak nak serahkan macam tu aje rumah ni?! Kita nak duduk mana?!" Matanya melotot menatap suaminya.

"Ini rumah dia, Zila. Memanglah saya kena serahkan pada dia."

     "Bodoh!" Maki Zila semakin bengang.

     "Jaga mulut awak!" Bentak Levent.

     "Kau memang bodoh!"

     "Shut up!" Jari telunjuk Levent tajam menuding wajah isterinya.

      "Kau bodoh sebab bagi rumah ni pada betina bodoh tu!"

   "Diam Zila!" Bentak Levent seraya menendang meja membuatkan Zila terdiam serta merta.
   
     Dalam marah, masih ada sekelumit simpati untuk isteri keduanya. Wanita itu terpaksa mengharungi semua ini angkara perbuatannya. Malam itu juga, mereka berdua meninggalkan rumah tersebut bersama beg pakaian masing-masing. Sementara mencari rumah baru, Levent terpaksa membawa isterinya menginap di hotel. Hari sudah larut untuk mencari rumah sewa.

     Pagi itu Levent bertolak ke pejabat seperti biasa. Entah apa yang bakal terjadi di pejabat nanti. Melihat wajah Daizy terlalu lama membuatkan dirinya tak keruan. Jelaslah cinta untuk wanita itu masih ada.

     Setibanya di pejabat, Daizy sudah lebih dulu tiba dan sedang menunggu di ruangannya. Duduk santai di atas sofa sambil membelek fail di tangan. Wanita itu segera tegakkan duduk sebaik melihat suaminya menapak masuk.

Othello (Morbid Jealousy) COMPLETEDWhere stories live. Discover now