ㅤㅤ aku dan hud sedang sibuk membebel antara satu sama lain.
ㅤㅤ terus aku tersentak dan berundur kebelakang apabila beberapa orang tua yang masuk kedalam rumah milik hud.
ㅤㅤ "asslammualaikum, cik. kami dari jabatan agama islam dapat aduan daripada jiran, bahawa anda telah ditangkap khalwat." tenang sahaja pakcik itu berkata bersama dua orang dibelakang, pembantu.
ㅤㅤ aku tersentak, berdebar debar. mata aku dan hud bertembung. aku laju menggeleng kepala. bahawa itu tidak betul.
ㅤㅤ "what do you see?" suara hud mula tegas, kelihatan urat lehernya mula timbul. dia sendiri tidak suka apabila dituduh tanpa sebarang bukti.
ㅤㅤ "bertenang cik. kami dapat aduan bahawa kamu telah membawa seorang wanita masuk ke dalam rumah dan ketika itu kamu tidak memakai baju." lincah saja tutur katanya.
ㅤㅤ aku hanya diam menunduk kebawah, jari jemari aku urut sendiri. mata sudah berkaca kaca apabila lontaran tuduhan yang diberikan oleh pakcik ini.
ㅤㅤ "betul kan cik, mengaku?" orang tua itu melihat kearahku.
ㅤㅤ laju aku menggeleng dengan yakinnya, tangan aku bergetar getar apabila mendapat panic attack. panic attack yang sangat menakutkan bagi aku. ketakutan yang sangat aku takut.
ㅤㅤ "t..tak. jangan percaya.. tolonglah. saya masih tahu halal dan haram. dan awak tak tahu hukum menhfitnah orang" jujurku bersama suara yang terputus putus.
ㅤㅤ "kami ragu ragu..jadi apa tujuan awak datang kesini?" laju orang tua itu memotong. akhirnya, air mata aku jatuh dengan laju. hatiku hampir pecah dan seperti ditusuk pisau.
ㅤㅤ aku kesini hanya ingin bekerja.. tidak lebih.
ㅤㅤ "janganlah kamu bersunyi sunyian dengan perempuan yang tidak halal bagi kamu, kerana sesungguhnya orang yang ketiga adalah syaitan" orang tua itu mula menceramah.
ㅤㅤ dia nak ceramah tentang agama sedangkan dia tidak sedar dia telah menuduh seorang perempuan berzina, itu tidak betul. sia sia. maruah aku tercalar. aku hampir menjerit sekuat hati.
ㅤㅤ aku menekup mulutku dan menangis teresak esak, tidak mampu untuk menahan sakitnya hati ini.
ㅤㅤ kenapa Ya Allah..
ㅤㅤ "kau kau jangan nak ceramah dekat sini lah sial! if this woman says no, it's means she didn't make that word, understood?"
ㅤㅤ hud mula mencengkam kolar baju orang tua itu, wajahnya bertukar bengis dek amarahnya. aku hanya mampu diam, air mata laju mengalir. suaranya semakin lantang, naik satu oktaf sehingga bahuku terhinjut ketakutan.
ㅤㅤ"tugas kami mengajar pendidikan agama yang kukuh kepada umat islam, tolong beri kerja sama cik." ujar orang tua itu.
ㅤㅤ kepala hotak ko beri kerjasama.
ㅤㅤ hud terus melepaskan cengkaman dikolar baju orang tua itu dengan kasar sehingga dia terdorong kebelakang.
ㅤㅤ"task? tugas?" hud mula tersenyum sinis. mengepal penumbuknya sehingga tertimbul urat urat dilengannya. aku menangis secara diam.
ㅤㅤ kecewa, takut, marah semua bercampur aduk. mereka telah calarkan maruah aku sebagai seorang perempuan.
ㅤㅤ "tak baik menuduh saya. dosa fitnah lenih besar daripada dosa membunuh. hanya Allah saja yang tahu niat saya datang kesini." celahku.
ㅤㅤ aku hampir pingsan, badan terus menggeletar ketakutan, macam mana aku nak jawap pada kak hasya dan ibu nanti.
ㅤㅤ sedangkan mereka seronok apabila dapat tahu aku kerja, dan akhirnya aku telah mengecewakan mereka. maafkan haura ibu.. maafkan haura kak hasya.
ㅤㅤ aku melirik kearah hud yang sibuk dengan panggilan telefonnya. tolonglah buat sesuatu. Ya Allah.
ㅤㅤ "too much, stupid!"
BUK!
ㅤㅤ satu tumbukan melayang diwajah orang tua itu. ha! aku tak tahu nak gelak ke nak menangis, puas rasanya. tetapi hati masa terasa nak meletup. air mata masih laju jatuh membasahi pipi.
ㅤㅤ sekali lagi hud mencengkam kolar bajunya, dua orang pembantu itu cuba menghalang hud dari belakang.
ㅤㅤ "kau tahu kau dah jatukan maruah dia sebagai seorang perempuan, kau tahu maruah itu penting setiap manusia, kenapa kau calarkan maruah dia, sial!"
BUK!
ㅤㅤ sekali lagi tumbukan melayang.
ㅤㅤ "kehormatan seorang wanita yang digariskan oleh Islam adalah aurat, sifat malu dalam pertuturan dan pergaulan serta memelihara faraj daripada zina, kau tahu kan tu sial!"
BUK!
ㅤㅤ kali ketiga.
ㅤㅤ "aku lelaki ada maruah juga, bodoh!"
BUK!
kali keempat.
ㅤㅤ "jatuh hukuman 80 sebatan kepada seseorang yang menuduh perempuan yang menjaga kehormatannya berzina tanpa membawa 4 orang saksi"
BUK!
ㅤㅤ "mana 4 orang saksi mana! take them to see me now!"
ㅤㅤ suara hud naik satu oktaf seraya menggoncang goncang tubuh orang tua itu. matanya memerah dek amarahnya yang tidak dapat dikawal.
ㅤㅤ dah kena rasuk ke eh mamat ni..
ㅤㅤ aku menekup mulutku untuk menyembunyikan daripada isak tangis aku. jantung berdebar debar dan takut apabila hud hilang kawalan apabila marah, semakin lama aku berundur kebelakang sehingga tubuhku bersentuh dengan dinding.
ㅤㅤ wajah orang tua itu cukup berlumuran darah dan luka apabila dibelasah oleh hud dengan kerasnya.
ㅤㅤ cukup ketua....
ㅤㅤ aku tak mampu untuk berbicara, hanya mampu gumam. aku takut kalau aku cuba masuk campur silap hari bulan aku ikut dibelasah.
ㅤㅤ laju kepala menoleh apabila ada dua buah kereta laju parking dihadapan rumah hud.
YOU ARE READING
C l DISEBALIK AL A'RAF
Romance𝅄 ֺ ⤹ 𝐇𝐔𝐃 𝐀𝐋 𝐀'𝐑𝐀𝐅 𝐥 𝐇𝐀𝐔𝐑𝐀 𝐒𝐎𝐏𝐇𝐈𝐀[ 2nd story ] "rambut dah la karat, baju lusuh. miskin eh?" - Hud Al A'raf Haura, seorang gadis kampung yang hidup dalam kesederhanaan, tidak pernah menyangka pertemuannya dengan Hud Al-A'raf d...