special chapter 02 l isi hati haura.

880 47 4
                                    

Song: Takkan Terganti by Marcell Siahaan

"asslammualaikum abang. ni haura.. kesayangan abang.. maaf sebab dah lama tak datang jumpa abang, sebab ticket nak pergi arab ni.. mahal."

"dulu... apa apa semua abang belanja, tapi kalini haura keluarkan duit sendiri, abang mesti happy kan tengok haura dah pandai berdikari."

"harini.. genap umur haura 40 tahun. dan sampai sekarang haura masih cintakan abang. abang nak tahu tak? sofya sekarang dia tak boleh tidur tanpa gambar abang, haura kena bagi gambar abang baru dia boleh tidur."

"comelkan anak kita abang"

"abang.."

bergetar getar bibir aku. setiap patah perkataan yang terucap daripada mulutku seolah olah menghiris hatiku.

tanganku mendarat mengusap batu nisan yang cantik, cantik terukir namanya.

muhammad hud al a'raf

"abang, bila haura usap batu nisan ni kan, haura rasa macam haura usap ubun ubun abang waktu tidur.. rindunya dekat abang"

jeda.

aku menangis diam. memejamkan mata dan hadam setiap bait perkataan yang aku ucap dihadapan kubur hud. seolah olah, aku bercakap dengan hud.

"Abang... Haura rindu sangat dekat abang. Rasa sunyi sangat bila abang dah tak ada. Haura ingat setiap janji abang nak jaga Haura, tapi sekarang Haura sorang-sorang kat sini. Doa Haura tak pernah putus untuk abang, moga abang tenang kat sana... Tapi hati Haura masih berat nak lepaskan abang, sebab Haura masih perlukan abang, sangat-sangat…"

hanya bunyi isak tangis ku disitu, walaupun cuaca yang panas terik, aku langsung tidak peduli.

"Sampai bila-bila pun, abang tetap ada dalam hati Haura. Takkan pernah ada orang lain yang boleh ganti abang…"

bibirku yang bergetar mencium batu nisan itu, lama.

"Haura harap kita akan bertemu semula suatu hari nanti. disyurga.. Sampai saat tu, abang tetap akan jadi yang terindah dalam hidup Haura. Haura tak pernah berhenti sayang abang, walaupun jarak ni tak tertanggung…"

"abang.. haura ingat lagi abang kata dekat haura, abang suruh haura jangan lupa sentiasa baca surah al a'raf biar sentiasa ingat abang, sampai sekarang surah tu haura baca lepas solat. nak pergi mana mana haura akan baca surah tu.."

Ya Allah.. kuatkanlah hidupku, mahupun mental dan fizikal.. walaupun umurku semakin meningkat, aku masih perlukan seorang lelaki yang bernama hud al a'raf.

dia.. segala galanya untukku.

"terima kasih abang, terima kasih sebab dulu sanggup bawa haura pergi umrah sebab haura nak pergi sangat. tapi tak sangka abang nak duduk dekat sana buat selama lamanya."

aku ketawa kecil bersama manik jernih jatuh hebat membasahi pipi.

aku ketawa kecil bersama manik jernih jatuh hebat membasahi pipi

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

sanggup.. sanggup sampai tak bangun bangun eh? sampai hati..

C l DISEBALIK AL A'RAFWhere stories live. Discover now