haura || 38

860 43 1
                                    

ㅤㅤ Malam itu, ketika kami semua duduk di meja makan, suasana riuh rendah dengan gelak tawa dan perbualan yang tidak putus-putus.

ㅤㅤ Ibu menyediakan hidangan istimewa, hasil tangan yang sudah lama aku rindukan-nasi ayam goreng berempah dan sambal belacan yang pedas menyengat.

"haura tak sangka, rindu betul nak makan masakan ibu, masakan kampung, ada ulam, ada tempoyak. YA ALLAH! SEDAP SANGAT!" aku berkata sambil tersenyum, memandang Hud yang nampak berselera menikmati hidangan.

ㅤㅤ "haah, sedap ibu masak. hud dah lama tak makan makanan kampung ni" hud membalas, mengangguk-angguk setuju.

ㅤㅤ Hasya pula mencelah,

ㅤㅤ "Mestilah sedap. Ni resepi turun-temurun, kau ingat senang ke nak buat sambal belacan macam ni?" Dia ketawa kecil sambil menyendukkan nasi ke dalam pinggannya lagi.

ㅤㅤ Sambil makan, kami berbual panjang. Aku sesekali tersenyum memandang ke arah Hud yang kelihatan begitu mesra berbual dengan ibu dan kak Hasya.

ㅤㅤ Suasana terasa begitu damai, seakan-akan segala masalah yang pernah membelenggu kami sudah hilang.

ㅤㅤ Namun, entah kenapa, saat aku menyuap nasi ke mulut, tiba-tiba rasa mual muncul. Aku cuba mengabaikan perasaan itu, tapi semakin lama aku rasa kepala aku semakin berat, perutku mula bergelodak.

ㅤㅤ Aku meletakkan sudu di tepi, menundukkan kepala, dan menutup mulut.

ㅤㅤ kak Hasya, yang duduk di sebelahku, segera perasan.

ㅤㅤ "haura, haura okay ke? Muka haura pucat semacam."

ㅤㅤ Aku cuba menahan rasa mual yang makin kuat, tapi tak berjaya. Tanpa sempat aku bercakap apa-apa, aku terus berdiri dan berlari ke bilik air.

ㅤㅤ Bunyi muntah yang kuat memenuhi ruang rumah, dan aku dapat dengar bunyi kerusi ditolak laju. Langkah Hud kedengaran segera mengejarku.

ㅤㅤ Di dalam bilik air, aku melutut, memuntahkan segala isi perut. Badan aku lemah dan kepala terasa berpusing-pusing. Hud sudah berada di belakangku, memegang bahu dan menggosok perlahan-lahan.

ㅤㅤ "Allah.Sayang, kenapa ni? awak okay tak?" Suara Hud kedengaran risau, tangannya tak lepas mengusap belakang badanku, cuba menenangkan aku yang sedang lemah.

ㅤㅤ Aku hanya mampu menggelengkan kepala, menahan rasa mual yang tak sudah-sudah.

ㅤㅤ Aku rasa seolah-olah seluruh tenaga aku hilang sekelip mata. Hud kemudian mengambil tuala basah dan membersihkan muka aku dengan penuh cermat, sementara aku masih cuba menenangkan diri.

ㅤㅤ "Take it all out cinnamon.."

ㅤㅤ Tak lama kemudian, ibu dan Hasya datang melihat. Ibu nampak cemas, tapi dia cuba bertenang.

ㅤㅤ "Kenapa ni, nak? Tiba-tiba haura muntah macam ni?" ibu bertanya, suaranya penuh kebimbangan.

ㅤㅤ "tak tahu, ibu... haura rasa mual sangat. Kepala haura pun pening..." balasku dengan suara lemah, masih duduk di lantai bilik air.

ㅤㅤ Hud memandang ibu dengan risau, sementara tangan dia tak berhenti menggosok belakangku.

ㅤㅤ "Mungkin dia penat sangat, ibu. Perjalanan tadi jauh."

ㅤㅤ Ibu mengangguk perlahan, tapi wajahnya masih kelihatan risau.

ㅤㅤ "haura baring dulu. Ibu buatkan air limau suam untuk legakan perut haura."

ㅤㅤ Hud mengangguk setuju dan membantu aku berdiri. Badanku terasa lemah dan aku hanya mampu bersandar pada Hud. Dia membawaku perlahan-lahan ke bilik, memastikan aku selesa di atas katil.

ㅤㅤ "haura tak sangka jadi macam ni, abang... sorry!. buat abang risau," kataku dengan nada lemah, mataku pejam cuba menahan pening di kepala.

ㅤㅤ "Tak payah minta maaf, sayang. Benda kecil je. abang risau pasal awak," balas Hud, suaranya penuh kelembutan.

ㅤㅤ Dia menyelimutkan aku dan duduk di tepi katil, mengusap lembut rambut aku.

ㅤㅤ Seketika, ibu masuk dengan air limau suam, menyerahkannya kepada Hud yang dengan perlahan membantu aku minum.

ㅤㅤ Rasa lega sedikit menjalar ke seluruh tubuhku, tapi kepala masih terasa berat.

ㅤㅤ "terima kasih, ibu. haura rasa okey sikit," aku cuba tersenyum walaupun lemah.

ㅤㅤ Ibu menepuk-nepuk bahu aku lembut. "Rehat dulu, sayang. Nanti kalau masih tak okay, kita bawa pergi klinik, ya?"

ㅤㅤ Aku angguk perlahan, dan ibu serta Hasya keluar dari bilik, memberi ruang untuk aku berehat. Hud masih setia duduk di tepi katil, memandang aku dengan penuh kasih sayang.

ㅤㅤ Malam itu, Hud tak tinggalkan aku walau sebentar. Dia sentiasa di sisi, menjaga aku seperti biasa, memastikan aku selesa dan tenang.

ㅤㅤ Setiap kali aku terjaga, aku akan lihat dia di situ, menggenggam tanganku erat, memastikan aku tahu aku tak keseorangan.

ㅤㅤ "i love you, my cinnamon," bisiknya perlahan di telinga aku, membuatkan aku tersenyum dalam keletihan.

ㅤㅤ Walaupun rasa mual itu menakutkan, tapi dengan Hud di sisi, aku tahu aku akan baik-baik saja. Aku tertidur dalam dakapannya, berasa selamat dan dilindungi.

C l DISEBALIK AL A'RAFWhere stories live. Discover now