ㅤㅤ pertemuan yang dinantikan.
ㅤㅤ Malam itu, jalan menuju rumah mama terasa panjang dan sunyi. Walaupun Hud ada di sebelahku, memegang lenganku erat untuk menenangkan, aku masih tidak dapat menahan getaran di dada.
ㅤㅤ Perasaan takut, resah, dan cemas bercampur-baur. Aku tahu ini pertemuan yang penting, dan aku tak pasti bagaimana aku harus menghadapi semuanya.
ㅤㅤ Hud, seperti biasa, cuba membuatku tenang.
ㅤㅤ “Sayang, remember, ujian ni Allah bagi sebab Dia tahu kita mampu. sayang kuat, abang tahu sayang mampu hadapi semua ni. Lagipun, ada abang kat sini,” katanya sambil menggenggam tanganku dengan lebih kuat.
ㅤㅤ Aku tersenyum tipis, malu setiap kali dia berkata sesuatu yang manis. Tak pernah dia gagal buat aku tersipu malu walaupun dalam situasi yang penuh ketegangan.
ㅤㅤ Sesekali, Hud memberikan aku petikan ayat-ayat agama yang mendamaikan hati.
“sayang tahu.. dalam surah Ar-Rahman, Allah sebutkan berulang kali ‘Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?’. Ini semua nikmat, walaupun kadang-kadang kita tak nampak. Tapi percayalah, Allah dah aturkan semuanya dengan cantik. Kita cuma perlu sabar dan redha.”
ㅤㅤ "love you abang. terima kasih sebab sentiasa ada dengan haura, haura syukur sangat dapat suami macam abang. haura dulu teringin nak suami macam dalam novel dalam wattpad. tahu tahu muncul seketul hud al a'raf!" aku ketawa sambil memeluk lengan hud yang memandu.
ㅤㅤ "my hubby, I just want you to know how much I appreciate you. You've always been there for me, through every high and low, never leaving my side. Your strength gives me courage, and your love fills my heart with peace. I am so blessed to have you in my life, and I can't imagine facing anything without you by my side. Thank you for being my rock, my love, and my everything."
ㅤㅤ "abang pun sayangkan isteri solehah abang, cantik, pandai tutup aurat, beri zuriat yang abang tunggu tunggu. nanti kalau anak kita dah lahir, mesti dia cantik macam sayang, ye?" hud bergurau.
ㅤㅤ "ala... tapi haura tak cantik, abang yang didik haura untuk tutup aurat. kalau haura tak kenal abang.. mungkin haura dah jauh sangat dari Allah..." meleret saja suaraku.
ㅤㅤ "akhlak mu adalah kecantikanmu, cinnamon."
ㅤㅤ Aku diam, tapi dalam hati aku terharu. Kata-kata Hud sentiasa menenangkan jiwa aku. Di sebalik kekuatan dan ketegasannya, dia sentiasa tahu bagaimana memimpin aku ke arah kebaikan.
ㅤㅤ Aku hanya mampu menggenggam tangannya erat, berterima kasih dalam diam atas kehadirannya dalam hidupku.
ㅤㅤ Akhirnya, kami sampai di rumah mama. Rumah yang pernah menjadi tempat aku merasa begitu terasing, kini terasa asing lagi walaupun aku berdiri di hadapannya dengan Hud di sisi. Aku tarik nafas dalam-dalam, cuba menguatkan diri.
ㅤㅤ Hud mengetuk pintu dengan perlahan. Suasana di sekeliling diam. Tiada bunyi selain ketukan itu, membuatkan debaran di dadaku semakin kuat.
ㅤㅤ Pintu terbuka perlahan, dan di hadapan kami muncul kelibat mama. Wajahnya tampak lain daripada yang aku ingat, lebih tua dan penuh dengan rasa bersalah yang terpancar jelas.
ㅤㅤ Aku terkejut apabila mama tiba-tiba menangis dan melangkah ke arahku dengan cepat. Sebelum aku sempat berkata apa-apa, dia memeluk tubuhku erat, air mata bercucuran di pipinya. Tangisannya begitu tulus, terasa seperti mama benar-benar menyesal.
ㅤㅤ “Maafkan mama, maafkan mama, sayang,” katanya sambil terus memelukku. “Mama tak sepatutnya buat begitu dulu. Mama bodoh, mama buta. Maafkan mama.” Suaranya bergetar, penuh penyesalan yang mendalam.
ㅤㅤ Aku terdiam, tak mampu berkata apa-apa. Air mata aku mula mengalir tanpa aku sedari. Sentuhan mama begitu hangat, dan untuk pertama kalinya, aku rasa kasih sayangnya yang selama ini aku rindukan.
ㅤㅤ "haura dah lama maafkan mama.. haura sentiasa sayangkan mama dan papa."
ㅤㅤ Mama melepaskan pelukan dan mengusap perutku yang semakin membesar. Wajahnya berubah sedikit ceria, walaupun masih terselit air mata.
ㅤㅤ “Mama seronok sangat, sayang… mama akan ada cucu! Mama tak sabar nak tengok cucu mama,” katanya sambil terus mengusap perutku dengan lembut.
ㅤㅤ Aku tersenyum kecil walaupun masih rasa sebak. Perasaan itu sukar untuk digambarkan. antara rasa lega, gembira, dan masih ada sedikit rasa keliru. Tapi aku tahu, inilah langkah pertama menuju pemulihan.
ㅤㅤ Hud berdiri di belakangku, tersenyum bangga melihat mama yang mula menerima aku sepenuh hati.
ㅤㅤ Dia menghulurkan tangan kepada mama, dan mama menyambutnya dengan senyuman yang ikhlas. Akhirnya, semuanya kelihatan berjalan ke arah yang lebih baik.
suasana yang penuh ketegangan selama ini berubah menjadi kehangatan keluarga yang kembali bersatu.
ㅤㅤ Kami melangkah masuk ke rumah dengan hati yang lebih ringan. Walaupun luka dari masa lalu mungkin belum sembuh sepenuhnya, malam itu menjadi titik permulaan bagi hubungan baru antara aku, Hud, dan mama.
ㅤㅤ Kami duduk bersama di ruang tamu, berbual perlahan-lahan tentang masa depan, tentang cucu yang bakal lahir, dan tentang kehidupan yang baru ini.
ㅤㅤ Hud, seperti biasa, sentiasa berada di sisi aku, menjadi pelindung dan penyokong setia. Walaupun banyak yang sudah terjadi, aku tahu selama dia ada, aku akan baik-baik saja.
ㅤㅤ Ya Allah.. maafkanlah orang yang menghinaku, yang benci ku, yang berkata buruk tentangku, yang fitnah aku membuat perkara kotor seperti kisah dulu aku dan hud.
ㅤㅤ semoga kesabaranku akan bahagiakan aku suatu hari nanti. Aamin Ya Allah.
YOU ARE READING
C l DISEBALIK AL A'RAF
Romance𝅄 ֺ ⤹ 𝐇𝐔𝐃 𝐀𝐋 𝐀'𝐑𝐀𝐅 𝐥 𝐇𝐀𝐔𝐑𝐀 𝐒𝐎𝐏𝐇𝐈𝐀[ 2nd story ] "rambut dah la karat, baju lusuh. miskin eh?" - Hud Al A'raf Haura, seorang gadis kampung yang hidup dalam kesederhanaan, tidak pernah menyangka pertemuannya dengan Hud Al-A'raf d...