Hari hari berpantang di rumah terasa indah dan penuh kasih sayang dengan kehadiran Hud di sampingku. Dia bertindak sebagai suami dan juga ayah yang sempurna, memastikan segala keperluanku dipenuhi. Dari menjaga Sofya yang masih kecil hingga menguruskan kerja rumah, Hud melakukannya dengan sepenuh hati.
kadang-kadang, keluarga juga datang melawat, membawa kegembiraan dan sokongan yang tidak ternilai.
Malam itu, ketika suasana sunyi sepi dan hanya kedengaran bunyi lembut nafas Sofya, aku terbangun dari tidur. Aku merasakan seperti baru terlelap sebentar, tetapi saat aku membuka mata, pemandangan di hadapanku membuatkan hatiku bergetar.
Hud sedang tidur di atas sofa, dengan Sofya yang lena di atas dadanya. Dalam cahaya lampu yang malap, wajah Hud kelihatan tenang dan damai, manakala Sofya, dengan pipinya yang montel, tidur nyenyak, momen ini benar-benar membuatkan aku terharu.
Aku meraih telefon bimbitku dan mengambil gambar, ingin menyimpan kenangan manis ini. Saat itu, aku merasakan kebahagiaan yang tidak terhingga melihat suami dan anakku yang begitu berharga. Bagi aku, inilah definisi kebahagiaan yang sebenar.
Setelah memastikan gambar tersebut disimpan, aku perlahan-lahan bangun dan menghampiri sofa. Dengan hati-hati, aku mengangkat Sofya dan meletakkannya di atas katilnya. Sekali lagi, rasa kasih sayang menyelimuti hatiku melihat anak kecil itu tidur dengan lena. Aku ingin memastikan dia selesa dan aman.
Namun, ketika aku kembali ke sofa, tiba-tiba Hud terjaga dari tidurnya. Dalam keadaan yang masih mengantuk, dia terus memelukku erat. “Sayang, nak pergi mana?” tanyanya dengan suara yang lembut dan manja. Dia tidak tahu bahawa aku hanya pergi sebentar untuk menguruskan Sofya.
Aku tertawa kecil, merasakan kehangatan pelukannya. “haura letak Sofya kejap, risau kalau sofya tergolek jatuh, Abang,” jawabku sambil mengusap belakangnya. Pelukan Hud yang erat membuatkan aku merasa selamat dan dicintai.
“Lain kali, bagi tahu abang. Takut juga nanti terbangun sayang tak ada ,” ujarnya sambil menatap mataku dengan penuh kasih. Ada sesuatu yang manis dalam cara dia memandangku, seolah-olah dia ingin memastikan bahawa aku tidak akan pergi jauh daripadanya.
“abang, kenapa manja malam ini!” aku berseloroh, membuatkan dia tersenyum. “haura ingat, haura yang berpantang, tetapi abang yang lebih manja!”
Hud ketawa, menunjukkan senyumnya yang menawan. “Itu sebabnya abang nak jaga sayang . sayang berpantang, abang takkan benarkan sayang buat semua kerja seorang diri.." katanya, dengan nada serius tetapi tetap penuh kasih.
"abang..abang ke yang tidurkan sofya sepanjang haura terlelap?"
hud mengangguk dan mencium pipiku. ciumannya hangat membuatkan aku selesa.
"haah. abang yang jaga dia. tak apa, abang oke. sayang tak perlu jaga dia, biar abang yang jaga sofya, sayang bagi dia susu je, selebihnya abang. ni memang tanggungjawap abang sebagai seorang suami."
Kami berdua duduk berhadapan di sofa, momen tenang itu membuatkan kami saling menatap dengan penuh cinta. Saat-saat seperti ini adalah yang aku rindui, ketika segala masalah dan kesusahan di luar sana tidak wujud.
Yang ada hanya kami bertiga, Hud, Sofya, dan aku, dalam pelukan kasih sayang yang tidak akan pernah pudar.
“Thank you for being a great husband and father, abang." kataku, terharu dengan pengorbanan dan kasih sayangnya.
"You have given me everything"Hud tersenyum dan membalas, “Dan abang berjanji akan sentiasa ada kat sini, abang akan sentiasa cintakan haura dan sofya penuh kasih sayang, bidadari syurga abang yang singgah dibumi."
Malam itu, kami meluangkan masa berdua, berbual tentang harapan dan impian untuk masa depan, sambil sesekali memandang ke arah Sofya yang tidur nyenyak.
Dalam momen kebahagiaan ini, aku sedar bahawa kami akan menghadapi apa sahaja cabaran yang datang bersama-sama, sebagai satu keluarga.
Ketika waktu berlalu, aku berdoa agar kebahagiaan ini akan terus berpanjangan, dan setiap detik yang kami lalui akan menjadi kenangan yang berharga.
YOU ARE READING
C l DISEBALIK AL A'RAF
Romance𝅄 ֺ ⤹ 𝐇𝐔𝐃 𝐀𝐋 𝐀'𝐑𝐀𝐅 𝐥 𝐇𝐀𝐔𝐑𝐀 𝐒𝐎𝐏𝐇𝐈𝐀[ 2nd story ] "rambut dah la karat, baju lusuh. miskin eh?" - Hud Al A'raf Haura, seorang gadis kampung yang hidup dalam kesederhanaan, tidak pernah menyangka pertemuannya dengan Hud Al-A'raf d...