𝐇𝐀𝐔𝐑𝐀 10

1.9K 86 4
                                    

Allah, aku mengadu kepada-Mu atas lemahnya kekuatanku dan sedikitnya usahaku serta kehinaan diriku di hadapan manusia. Engkaulah Tuhan semesta alam, Pelindung orang-orang yang lemah dan Engkaulah Pelindungku. Kepada siapa hendak Engkau serahkan diriku. Kepada orang yang jauh yang menyerangku ataukah kepada Zat yang dekat yang mengatur urusanku. Asalkan Engkau tidak murka kepadaku, aku tidak peduli. Aku berlindung terhadap cahaya wajah-Mu Yang menerangi kegelapan dan karenanya membawakan kebaikan bagi dunia dan akhirat, dan kemurkaan-Mu yang akan Kautimpakan kepadaku. Engkaulah Yang berhak menegur hingga berkenan pada-Mu. Dan tiada daya dan upaya selain dan Engkau.

ㅤㅤ aamin. aku terus melipat sejadah dan membuka telekung. kedengaran inara menyeru namaku dari tingkat bawah.

ㅤㅤ "ya kak nara, sekejap!" laju aku berlari turun keanak tangga. melihat sekumpulan mereka yang sedang berterabur duduk diruang tamu.

ㅤㅤ aku masih bertempat dirumah hud, ditemani inara, anaqi dan yang lain untuk menjaga aku buat sementara.

ㅤㅤ aku bersyukur sangat, selain kak hasya. inara juga aku anggap sebagai kakak. dia sangat baik dan menjaga aku.

ㅤㅤ aku kerling jam dinding, waktu masih
subuh. mereka semua sudah bangun awal. entah dah mandi ke belum aku pun tak tahu. silap silap aku duduk ruang tamu semerbak bau bangla.

ㅤㅤ "kau orang ni dah solat ke belum? tadi saya baru lepas solat" ujarku lalu duduk bersebelahan dengan inara.

ㅤㅤ "dah..kau yang lama" balas dayyan

ㅤㅤ aku hanya tersenyum sebaris kepada mereka. melirik kearah rian yang memakai baju tidur pink bercorak hello kitty

ㅤㅤ melompong aku dibuatnya, sudahla dia ternganga tidur dengan berdengkur kuat nak mampus. aku yang perempuan pun tak ada baju macam tu.

ㅤㅤ "bangun woi! jangan sampai bantal kau dah buat laporan polis sebab kau asyik mendera dia semalam" jerit dayyan ditelinga rian lalu menarik rambutnya.

ㅤㅤ "satu hari nanti, aku akan bangun awal dan kejutkan kau dengan nyanyi lagu paling sumbang, dahla tarik rambut aku!" rian mula menarik rambut dayyan semula.

ㅤㅤ aku hanya ketawa kecil melihat tingkah laku mereka, aku faham mereka sangat penat tentang semalam, balik rumah hud pukul 3 pagi. kampung aku jauh, tambahan pula jalan raya sesak.

ㅤㅤ "haura"

laju kepala menoleh kearah hud yang menyeru namaku.

ㅤㅤ "hah?"

ㅤㅤ "we are going to get married" ujar hud bersama kedua belah tangan dimasukkan kedalam poket seluar.

ㅤㅤ "HAH?!" lantang aku menjerit, menekup mulutku, lalu kepala menoleh kearah inara. inara hanya memberikan senyuman manis dan mengangguk.

ㅤㅤ kemudian melihat anaqi, angguk. dayyan, angguk. rian angguk malas.

ㅤㅤ semua setuju masalahnya! apa semua ni. tak nak. aku tak bersedia untuk berkahwin, aku kenal latar belakang hud pun belum mendalam. inikan pula nak jadi isteri dia.

ㅤㅤ adeh! mampus aku jadinya kalau begini, mesti dia ajak aku kahwin dekat thailand. hud teega.

ㅤㅤ "kenapa pula ni tiba tiba? mana boleh kahwin kalau tak ikhlas.. saya tahu niat awak kahwin sebab nak bersihkan nama saya, kan kan? " soalku dengan nada suara yang cemas. mana tak cemas je tiba tiba ajak aku kahwin! ni kerja gila!

ㅤㅤ "insyaAllah aku akan cuba, dengan niat yang ikhlas ini. aku harap kita dapat sama-sama melangkah ke fasa seterusnya dengan penuh keberkatan."

ㅤㅤ "wohooooooooowwwww.. ada orang nak kahwin la siakkkk!!!" rian meloncat loncat diatas sofa yang empuk itu.

ㅤㅤ "dia yang nak kahwin ke kau yang nak kahwin?" let them manage the two of them" celah anaqi seraya tersenyum senget.

ㅤㅤ mereka semua beredar pergi sebaik saja mendenngar arahan daripada anaqi. kini, tinggal aku dan hud berduaan.

ㅤㅤ "hei, kalau tak suka, tak payah paksa-paksa. Kahwin ni bukan benda main-main, bukan macam beli ikan kat pasar! awak nak hidup sekali, jangan sampai tersangkut dengan benda yang awak tak rela!"

ㅤㅤ adeh! tak fasal fasal aku marah dia, cakap kasar ni mungkin lepas geram kejap, tapi takkan selesaikan masalah sebenar. Kalau ada orang paksa kahwin, kena cari jalan yang lebih baik untuk lawan balik, cari support dari orang yang kau percaya.

ㅤㅤ at the same times aku sukakan hud, yang aku gelar prince charming pak arab. perempuan mana aje tak nak lelaki yang kaya dan kacak. tapi aku sedar diri aku orang kampung yang miskin.

ㅤㅤ "saya tak cantik, saya miskin, maruah saya dah tercalar sebab kita dituduh tangkap khalwat, saya takut. I'm not perfect like other women, I don't have property, saya kosong." aku mula tunduk kebawah. rasa sebersalah.

ㅤㅤ perempuan macam aku mana layak dengan hud, ibarat kami seperti langit dan bumi. cara adab, penampilan, harta sangat jauh beza. akulah si paling beban banyak kekurangan.

ㅤㅤ " you're beautiful, you're perfect. harta tak bawa masuk dalam kubur. aku tak boleh janji nak bagi dunia, tapi aku boleh janji nak jadi dunia kau. Jaga kau macam amanah paling berharga, sebab bagi aku, hidup ni tak lengkap tanpa senyuman kau."

ㅤㅤ wah wah hud! ayat ayat manis ni memang boleh buat hati bakal isteri berbunga, janji ikhlas masa cakap!

ㅤㅤ "okey..malam ni sama sama kita buat istikharah, supaya Allah berikan petunjuk pada kita."

ㅤㅤ hud mengangguk.

ㅤㅤ "by the way.. bila kita nikah?"

ㅤㅤ "esok"

ㅤㅤ nate! pengsan aku dibuatnya.

ㅤㅤ "memang cantik bunga dahlia, cantik lagi bunga melati. sudikah adinda menemani aku hingga mati?"

ㅤㅤ "Kalau dipuja bunga kemboja, harumnya indah sepanjang hari. Kalau kasihmu benar setia, Adinda sudi teman sampai ke mati"


C l DISEBALIK AL A'RAFWhere stories live. Discover now