ㅤㅤ Petang itu, perjalanan pulang ke kampung terasa agak tenang. Hud di sebelah aku memandu dengan fokus, sesekali memandang ke arahku, memastikan aku selesa sepanjang perjalanan.
ㅤㅤ Aku memandang keluar tingkap, melihat sawah padi menghijau di kiri dan kanan jalan. Hati berdebar, sudah lama aku tidak pulang ke rumah ibu. Tapi kali ini, rasanya berbeza. Ada rasa rindu dan harapan baru.
ㅤㅤ Setelah beberapa jam, akhirnya kami sampai di depan rumah ibu. Aku menarik nafas panjang, melihat rumah usang itu yang masih sama seperti dulu, namun terasa asing setelah lama meninggalkannya. Hud mematikan enjin kereta dan kami sama-sama keluar.
ㅤㅤ Sambil menapak ke pintu, aku menggenggam tangan Hud erat, cuba memberi kekuatan pada diri sendiri. Hud menoleh, memberi senyuman lembut, seakan-akan memahami perasaan aku waktu itu.
ㅤㅤ Aku mengetuk pintu dengan tangan sedikit terketar-ketar. Beberapa saat kemudian, pintu itu terbuka, menampakkan wajah ibu yang masih dalam telekung, mungkin baru selesai solat.
ㅤㅤ Wajahnya kelihatan terkejut, tapi dalam sekelip mata, senyuman lebar terukir di bibirnya.
ㅤㅤ “Assalamualaikum, ibu…” aku memberi salam dengan suara yang perlahan, cuba menahan getaran di hati.
ㅤㅤ Ibu tersenyum dan menjawab salam dengan lembut. “Waalaikumsalam, haura Masuklah. Rindu betul ibu dengan haura.”
ㅤㅤ Aku melangkah masuk dengan Hud di belakangku, memberi ruang pada ibu untuk menyambut aku dengan pelukan. Rasa hangat pelukan ibu membuatkan air mata aku hampir menitis, tapi aku cuba tahan.
ㅤㅤ “Ibu rindu sangat dengan haura. Alhamdulillah, syukur haura sudi balik,” kata ibu sambil mengusap lembut belakang aku.
ㅤㅤ “Ibu, janganlah cakap macam tu. haura pun rindu dekat ibu,” balasku, sambil tersenyum lebar.
ㅤㅤ Hud hanya berdiri di belakang, tersenyum melihat pertemuan kami. Aku tahu, dia juga berasa lega melihat sambutan mesra dari ibu.
ㅤㅤ Tak lama kemudian, Kak Hasya muncul dari dapur.
ㅤㅤ “Eh, dah sampai? Assalamualaikum, haura!” jerit Kak Hasya dengan ceria, membuat aku sedikit terkejut. Dia menghampiri dan terus memeluk aku erat.
ㅤㅤ “Waalaikumsalam, Kak hasya. Lama tak jumpa,” aku membalas pelukannya dengan sedikit malu-malu.
ㅤㅤ “haura makin cantik, ha! Tengok Hud tu, tak lepaskan pandangan langsung dekat haura,” Kak Hasya menyakat sambil menjeling ke arah Hud, membuatkan aku tersipu-sipu malu.
ㅤㅤ Hud ketawa kecil, menggeleng kepala. “Hasya, kau janganlah usik isteri aku macam tu.”
ㅤㅤ Kak Hasya terus tergelak besar. “Ala, tak kisah. Kitorang ni adik-beradik. Mestilah nak sakat sikit.”
ㅤㅤ Aku hanya mampu ketawa kecil, tapi dalam hati rasa tenang. Suasana di rumah terasa sangat hangat dan mesra. Tak ada lagi rasa tegang atau dingin seperti dulu.
ㅤㅤ Kali ini, kami benar-benar dapat duduk bersama, berkongsi cerita dan bergurau senda, seperti keluarga yang sudah lama dirindukan.
ㅤㅤ Kami semua duduk di ruang tamu, berbual-bual sambil menikmati teh panas yang Kak Hasya buat. Hud, yang biasanya pendiam, nampak lebih selesa di sini.
ㅤㅤ Dia sesekali menyampuk perbualan, membuatkan aku tersenyum melihatnya begitu terbuka dengan keluarga aku.
ㅤㅤ “Ibu, kak Hasya… sebenarnya haura takut juga nak balik tadi. Takut kalau masih ada yang tak selesai antara kita,” aku mulakan, nada sedikit serba salah.
ㅤㅤ Ibu memegang tanganku, menggenggamnya erat.
“Semua dah selesai, sayang. Ibu dah maafkan semuanya dan maafkan ibu. Kita lupakan yang lama, bina semula keluarga kita, ya?”
ㅤㅤ Aku angguk, rasa terharu dengan kata-kata ibu. “Terima kasih, ibu. haura pun nak mulakan semula.”
ㅤㅤ Hasya pula ketawa kecil, “kak hasya pun dah berubah, haura. Dah tak nak halau haura lagi. Sekarang ni, haura yang kena buli akak balik, sebab kak hasya yang lebih lembut sekarang!”
ㅤㅤ Kami semua tergelak bersama, membuatkan suasana di rumah dipenuhi dengan keceriaan.
ㅤㅤ Hud memandang aku dari sisi, tersenyum puas, seolah-olah tahu inilah yang aku perlukan selama ini.
ㅤㅤ Sore itu, kami sekeluarga berbual panjang, mengenang kisah-kisah lama sambil menyakat satu sama lain. Rasa bahagia tak terhingga melihat keluargaku berkumpul dengan suasana yang mesra dan penuh kasih sayang.
ㅤㅤ Hud juga semakin rapat dengan ibu dan Kak Hasya, dan aku tak dapat menahan senyuman sepanjang hari.
ㅤㅤ Esok, aku akan mula melihat masa depan dengan lebih cerah.
YOU ARE READING
C l DISEBALIK AL A'RAF
Romance𝅄 ֺ ⤹ 𝐇𝐔𝐃 𝐀𝐋 𝐀'𝐑𝐀𝐅 𝐥 𝐇𝐀𝐔𝐑𝐀 𝐒𝐎𝐏𝐇𝐈𝐀[ 2nd story ] "rambut dah la karat, baju lusuh. miskin eh?" - Hud Al A'raf Haura, seorang gadis kampung yang hidup dalam kesederhanaan, tidak pernah menyangka pertemuannya dengan Hud Al-A'raf d...