haura || 39

803 48 1
                                    

ㅤㅤ Udara segar kampung menyapa lembut wajahku sebaik sahaja aku keluar dari bilik. Udara di sini terasa jauh berbeza begitu nyaman dan menenangkan.

ㅤㅤ Hud sudah berada di ruang tamu, nampak segar walaupun malam tadi dia berjaga menjaga aku.

ㅤㅤ Aku menghampiri dia dengan senyuman.

ㅤㅤ "abang, jom jalan-jalan ambil angin pagi kat luar. Dah lama kita tak jalan-jalan macam ni."

ㅤㅤ Hud mengangkat keningnya sambil tersenyum nakal.

ㅤㅤ "Awal pagi dah ajak jalan? Okaylah, jom. Lagipun, udara pagi kat kampung ni memang sedap betul. sayang pun dan sehat kan?"

ㅤㅤ aku mengangguk.

ㅤㅤ Kami berdua keluar dari rumah ibu, melangkah perlahan-lahan melalui jalan tanah merah di sekitar kawasan kampung.

ㅤㅤ Cahaya matahari pagi yang lembut menembusi dedaun pokok, mencipta bayangan yang cantik di atas tanah. Bunyi burung berkicauan dan desiran angin seolah-olah melengkapkan suasana damai pagi itu.

ㅤㅤ Aku berjalan di sebelah Hud, tanganku menggenggam erat tangan dia, sambil mata aku melirik ke arah pokok-pokok kelapa yang tinggi berdiri di tepi jalan.

ㅤㅤ Entah kenapa, tiba-tiba rasa mengidam melintas di fikiran aku.

ㅤㅤ "abang, haura rasa macam nak makan buah kelapa muda yang fresh. Teringin betul nak minum air kelapa pagi ni," kataku, memandang pokok kelapa yang tinggi itu dengan penuh minat.

ㅤㅤ Hud berhenti seketika, memandang aku sambil tersenyum kecil.

ㅤㅤ "Buah kelapa, ya? Hah, tengoklah siapa suami awak. Abang boleh panjat ambil untuk sayang."

ㅤㅤ Aku ketawa kecil.

ㅤㅤ "abang pandai panjat pokok ke? Jangan nanti abang jatuh, sudah."

ㅤㅤ Hud melepaskan tanganku dan mula meregangkan badannya, seolah-olah sedang bersiap sedia untuk melakukan sesuatu yang besar.

ㅤㅤ "sayang jangan pandang rendah. abang ni pernah jadi juara panjat pokok kelapa zaman sekolah dulu."

ㅤㅤ Aku tergelak dengan gelagat dia. "Juara ke? Biar betul, abang!"

ㅤㅤ "Betullah cinnamon. sayang tunggu sini. Tengok macam mana suami awak ni panjat pokok kelapa."

ㅤㅤ Hud dengan gaya penuh yakin terus melangkah ke arah pokok kelapa terdekat, matanya merenung batang pokok tinggi itu.

ㅤㅤ Aku hanya mampu berdiri di tepi sambil memerhati, cuba menahan ketawa melihat betapa seriusnya wajah Hud.

ㅤㅤ Dia mula memanjat pokok dengan penuh hati-hati, tangannya menggenggam erat batang pokok sambil kakinya melangkah satu demi satu ke atas.

ㅤㅤ "abang, hati-hati! abang pasti ke abang tak nak jatuh ni?" jerit aku dari bawah sambil ketawa kecil.

ㅤㅤ Hud tidak menjawab, sebaliknya terus memanjat dengan gaya penuh keyakinan. Namun, saat dia sampai di separuh pokok, tiba-tiba tangannya tergelincir sedikit, membuatkan aku terkejut.

ㅤㅤ "Eh, abang tak apa-apa! Sikit je tergelincir. relax..." Hud berkata, cuba menenangkan aku, tapi aku boleh nampak dia sendiri sedikit panik.

ㅤㅤ Aku ketawa kuat.

ㅤㅤ "Inilah dia juara panjat pokok kelapa konon! Lagi sikit nak jatuh tu."

ㅤㅤ Hud akhirnya berjaya sampai ke atas, dan dengan penuh usaha, dia mula memetik satu buah kelapa yang besar.

ㅤㅤ Dia cuba mengikat tali pada buah kelapa itu untuk turunkan ke bawah, tapi ketika dia menggerakkan kelapa itu, tiba-tiba ia terlepas dari genggaman dia dan jatuh ke tanah dengan bunyi yang kuat.

ㅤㅤ Gedebuk! Kelapa itu terhempas ke tanah, hampir terkena kaki aku.

ㅤㅤ "abang! Kelapa tu hampir kena haura tau!" aku jerit sambil ketawa, cuba menahan rasa geli hati dengan situasi itu.

ㅤㅤ Hud di atas pokok pun turut ketawa. "Nasib baik abang tak jatuh sekali dengan kelapa tadi. Kalau tak, dua-dua kita cedera."

ㅤㅤ Akhirnya, Hud turun dengan selamat, dan aku terus menggenggam tangannya sambil ketawa tak berhenti.

ㅤㅤ "haura tak sangka abang betul-betul panjat pokok tu! Tapi cara abang jatuhkan kelapa tadi... hahaha, nasib baik tak kena kepala haura."

ㅤㅤ Hud tersenyum sambil mengelap peluh di dahinya. "effort suami awak ni tinggi tau. abang sanggup buat apa saja untuk sayang."

ㅤㅤ Aku tersenyum lebar, rasa terharu dengan kesungguhan Hud walaupun insiden itu penuh dengan kelucuan.

ㅤㅤ Kami duduk di tepi jalan sambil Hud membuka kelapa itu menggunakan parang kecil yang dia bawa dari rumah ibu. Sambil minum air kelapa yang segar, kami ketawa mengenang aksi Hud tadi.

ㅤㅤ "Memang lain betul rasa kelapa fresh dari pokok, kan?" kata Hud sambil menyerahkan kelapa itu kepada aku.

ㅤㅤ Aku mengangguk sambil menikmati air kelapa yang dingin. "Ya, memang best. Terima kasih, abang. abang memang suami yang hebat."

ㅤㅤHud tersenyum puas, tangannya menyentuh lembut bahuku. "Untuk isteri abang, apa pun abang sanggup buat. Lagi-lagi kalau buat awak bahagia."

ㅤㅤ Kami terus menikmati kelapa itu sambil bergurau senda. Masa itu terasa seperti berhenti seketika, membiarkan kami berdua merasai ketenangan yang jarang-jarang kami dapat di tengah kesibukan hidup.

ㅤㅤ Walaupun cuma kelapa, saat-saat sederhana seperti ini tetap bermakna kerana kami ada satu sama lain.

ㅤㅤ Kelakar dan manis, itulah Hud yang aku sayang selalu ada untuk menceriakan hari aku, walaupun dengan usaha yang tak terjangka.

C l DISEBALIK AL A'RAFWhere stories live. Discover now