𝐇𝐀𝐔𝐑𝐀 11

1.8K 77 1
                                    

ㅤㅤ rupanya tipu! minggu hadapan aku akan digelar isteri kepada hud. aku sendiri tak tahu sebenar niat seorang muhammad hud al a'raf. sama ada cinta atau sebagainya.

ㅤㅤ walaupun majlis aku dan hud akan berlangsung. hari ini aku akan bersiap untuk berjumpa ibu bapa hud.

ㅤㅤ tak ada cantik pun, sekadar ikat rambut perangku dan baju kurung lusuh milik ibu. aduhai, rindunya aku pada ibu dan kak hasya walaupun mereka buang aku, mereka tetap darah daging aku.

ㅤㅤ aku terus berlari keanak tangga. disebalik tirai untuk aku pergi keruang tamu, kelihatan inara dan anaqi sedang bermesraan di atas sofa.

ㅤㅤ anaqi yang mengucup setiap inci wajah isterinya seraya menggosok lembut perut inara yang sedang sarat mengandung.

ㅤㅤ bibirku mengukirkan senyuman nipis, teruja apabila mereka mempunyai keluarga kecil yang bahagia. suatu hari nanti, aku berdoa pada Allah untuk aku menjadi wanita yang dihargai seperti inara.

ㅤㅤ "akak nara, nampak hud tak?" terus aku menyapa mereka dari ruang tamu.

ㅤㅤ "dah ada dalam kereta, dia tunggu haura bersiap tadi."

ㅤㅤ aku senyum sebaris. "okey kak"

ㅤㅤ terlihat anaqi yang melirik aku atas bawah. terus terasa janggal apabila suami orang melihat aku begitu.

ㅤㅤ "kau tak ada baju lain ke? asyik pakai baju kurung yang lusuh ni aje? kenapa tak minta pinjam isteri aku je? kau tahu kan kau berdepan dengan parent hud. kau tahu lah dorang tu macam mana."

ㅤㅤ aku tersenyum kelat, faham sangat. anaqi mahu yang terbaik untuk aku. memang aku orang kampung dan hud orang bandar, inilah satu satunya baju kurung lusuh ibu yang aku sayang dan ada.

ㅤㅤ "ini baju lama ibu saya, saya sayang sangat baju ni, This is the only shirt I have". ujarku.

ㅤㅤ anaqi mula mendengus geram, inara mula memusingkan bola matanya.

ㅤㅤ "haura awak ni terlalu baik sampai orang ambil kesempatan. Bukan suruh jadi jahat, tapi cukuplah baik dengan orang yang tahu hargai haura. Jangan biar diri jadi tempat orang main-main."

ㅤㅤ ayat inara ini memberi nasihat agar aku lebih tegas tanpa mengubah sifat baik sepenuhnya. aku menunduk, sebersalah.

ㅤㅤ "dah, pergi. pengantin lelaki dah tunggu" usik anaqi seraya tersenyum senget.

ㅤㅤ aku mendesis kesal lalu beredar dengan hentakan kaki, jelas menunjukkan rasa tak puas hati.

ㅤㅤ PAP!

ㅤㅤ aku hempas pintu kereta milik hud, lalu tersenyum kearahnya. buat muka tak bersalah padahal dah hempas pintu kereta orang.

ㅤㅤ "hi bakal suami!" aku memberikan senyuman sehingga menampakkan lesung pipit.

ㅤㅤ "why so long? kenapa tak pakai baju yang aku beli? kenapa nak pakai baju mak kau ni lagi?" soalnya beku.

ㅤㅤ berkerut seribu dahi aku. "hah bila? bila masa awak beli baju untuk saya? saya tak nampak pun?!"

 "hah bila? bila masa awak beli baju untuk saya? saya tak nampak pun?!"

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
C l DISEBALIK AL A'RAFWhere stories live. Discover now