Bab 66

2.6K 262 40
                                    



     "AHHHH!" Jeritan Zarra memecah kesunyian malam, resonansinya merentasi koridor yang sunyi. "Warden! Tolong! Sakit! Tolonglah!"

Dia menggigit bibirnya, menahan rasa sakit yang menyengat di perutnya, meremang bulu roma ketika kontraksi semakin kuat. Setiap detik terasa seperti satu jam, dan dalam kegelapan penjara, harapan mulai memudar. Jeritan kesakitan itu tidak memudar, malah semakin kuat. Dalam hati, dia merayu agar ada yang mendengar.

"Kenapa tiada siapa yang datang?" Suaranya kini bergetar, bercampur antara kesakitan dan ketidakberdayaan. Zarra mengangkat tangannya, berusaha memanggil perhatian, tetapi bayang-bayang sekelilingnya terasa begitu jauh.

Jeritannya menjadi satu pengharapan agar sesiapa saja mendengar derita yang dia alami.

"Warden! Tolong saya!" suaranya menggema, penuh dengan ketidakberdayaan. Dalam hati, dia berharap agar jeritannya dapat menembus dinding penjara yang seakan membungkamnya.

Zarra merasai satu lagi kontraksi, lebih kuat daripada yang sebelumnya, menuntut segala kekuatan yang dia ada. Dia tahu, di luar sana, kehidupan berjalan seperti biasa. Sementara di sini, dia terkurung, seolah-olah dikhianati oleh nasib.

Setiap kontraksi semakin kuat, merobek hatinya dengan kesakitan yang tajam, tetapi suaranya semakin lemah.

Banduan lain terkurung dalam dunia mereka sendiri, tidak menghiraukannya. Mereka sibuk dengan kisah duka dan derita masing-masing, terperangkap dalam belenggu yang tak berkesudahan.

Dia melirik ke arah sel-sel lain yang terhampar, melihat wajah-wajah yang kosong dan pudar. Di mana-mana, raut wajah mereka bercampur antara putus asa dan harapan yang sudah lama layu. Dalam kegelapan, tiada siapa yang berani menghulurkan tangan untuk membantu. Tiada senyuman atau kata-kata penguat semangat, hanya bisikan angin yang membawa hawa dingin ke dalam sel-sel sepi ini.

"Tolong... tolong..." Dia memanggil sekali lagi, suara itu nyaris menjadi bisikan, terbenam dalam keindahan keangkuhan penjara yang memisahkan mereka dari kemanusiaan.

Setelah beberapa ketika, bunyi jeritan Zarra akhirnya menarik perhatian warden penjara yang sedang berkeliling. Dengan langkah pantas, dia melangkah ke arah sel yang bersimpang siur itu, wajahnya mencerminkan ketidakpedulian yang biasa. Namun, apabila melihat Zarra yang terbaring dengan peluh mencurah-curah dan wajahnya yang pucat, ekspresinya mula berubah.

"Alamak! Zarra!!" Keadaan Zarra tidak lagi dapat dibiarkan. Dalam hitungan detik, dua orang pengawal muncul, menyiapkan Zarra untuk dipindahkan.

Zarra mengerang kesakitan, tetapi ada rasa lega dalam hatinya bila akhirnya ada yang datang. "Tolong... tolong saya," katanya dalam nada yang nyaris putus asa.

Mereka mengangkatnya dengan cermat, mengelakkan sebarang gerakan yang mungkin memburukkan keadaannya. Zarra merasakan aliran darahnya berdenyut kencang, dan setiap gerakan terasa seperti satu penyeksaan. Dalam perjalanan ke hospital, hatinya berdebar-debar—dia hanya mahukan bayinya untuk selamat.

Di hospital, suasana sekeliling terasa berbeza. Lalu lintas kecemasan, bunyi alat perubatan, dan suara doktor yang bergema di telinga dengan pantas menciptakan rasa harapan yang dipendam. Zarra ditolak ke dalam bilik bersalin, dan saat pintu ditutup, dia merasakan seolah-olah dunia luar telah hilang.

"Tenang, puan. Kami di sini untuk membantu," kata seorang jururawat, memegang tangannya dengan lembut. "Cuba untuk bernafas dengan tenang. Keluarga puan dah on the way ke sini,"

Dalam keadaan yang penuh kesakitan, setiap perkataan yang keluar dari mulut jururawat kedengaran jauh dan samar. Dia mendengar arahan untuk menarik nafas dalam-dalam, tetapi nafasnya tersekat dalam kerongkong, mengabaikan semua nasihat itu.

Sehangat Cinta Sejuknya LukaWhere stories live. Discover now