Bab 57

2.4K 208 28
                                    


   "MALIK?" panggil Evelyn. Dia memandang ke arah suaminya yang masih terbaring di katil pagi itu dengan wajah pucat dan peluh dingin membasahi dahinya.

Evelyn segera menghampiri Malik. "Malik, awak okey tak?" soalnya penuh kerisauan. Dia menyentuh dahi Malik dan merasakan suhu badannya yang panas.

"Demam..." jawab Malik dengan suara lemah, sambil meringkuk kesejukan.

Evelyn berasa cemas. "Saya turun bawah dan buatkan teh herba untuk awak ya?" Tak sempat Malik nak cegah, dia sudah bergegas ke dapur.

Saat Evelyn sedang mengacau teh, Raja Nurul Elina yang datang ke dapur ternampak menantunya.

"Evelyn, apa yang kamu buat?" tanya Bonda, curiga melihat wajah itu yang lesu.

"Malik demam, bonda. Eve buatkan dia teh herba,"

Bonda menghampiri Evelyn dan meraih bahunya. "Kamu tu mengandung. Kamu pun perlu dijaga sama. Biarlah bonda yang buatkan," Bonda memujuk.

Evelyn tetap berkeras. "Buatkan teh je, bonda. Tak ada apa sangatlah nak dibandingkan Malik yang dah jaga Eve dan emosi Eve yang tak menentu ni."

Dia membawa teh yang sudah siap dibancuh naik ke atas. Raja Nurul Elina mampu menggeleng dalam senyuman. Tahu sayang, tapi diri sendiri pun kena sayang juga.

Dia meletakkan dulang berisi beberapa keping biskut bergula itu di tepi katil dan menghampiri Malik yang masih terbaring, wajahnya kelihatan semakin pucat.

"Malik, bangun. Minum ni," Dia berbisik lembut sambil mengusap rambut Malik. Malik membuka matanya, tetapi jelas sekali dia berjuang untuk duduk.

Lantas, Evelyn sudah menyokong tubuhnya dengan bantal agar dia dapat duduk dengan selesa. Dia memegang cawan dan mendekatkannya ke bibir Malik, memperhatikan dengan penuh perhatian saat suaminya meneguk sedikit demi sedikit.

"Terima kasih, Eve," Malik mengucapkan, suaranya masih lemah tetapi ada nada syukur di situ.

"Rehatlah, biar Eve yang uruskan semua," jawab Evelyn dengan senyuman yang tulus. Dia berusaha untuk menyembunyikan kebimbangan di hatinya, tetapi tidak dapat menahan perasaan cemas melihat keadaan Malik.

Setelah Malik selesai makan dan minum, Evelyn mengatur agar dia kembali berbaring.

"Macam mana dengan kerja di pejabat?"

"Harini saya ambil cuti. Jangan risau, saya teman awak di rumah," ujarnya sambil menepuk lembut bahu Malik.

Sejak Malik tidur semula, Evelyn memastikan untuk sentiasa berada di sisinya. Dia menggantikan kain basah di dahi Malik, dan sekali-sekala memeriksa suhu badannya. Setiap kali Malik terbangun, Evelyn akan berada di situ, menawarkannya air dan mengingatkannya untuk minum ubat.

Malam menjelang dan hujan di luar mencipta suasana damai. Evelyn tetap di sisi Malik, mengelap peluh di dahi suaminya dan membacakan doa-doa agar Malik cepat sembuh.

Dan malam itu juga saat hujan renyai membasahi bumi dan rumah dipenuhi ketenangan, Ash muncul dengan cara yang begitu senyap dan misteri.

Pintu belakang rumah dibuka Ash untuk menyusup masuk tanpa disedari. Dengan langkah yang tenang, dia merayap masuk ke dalam rumah, menuju ke bilik di mana Malik dan Evelyn berada. Hidung Ash mengendus-endus, mencari kehadiran mereka yang sering memberinya kasih sayang, namun kali ini Ash tahu ada sesuatu yang berbeza.

Ketika Evelyn sedang mengelap peluh di dahi Malik, terdengar bunyi tapak kaki lembut di lantai. Evelyn menoleh dan melihat Ash perlahan-lahan memasuki bilik dengan matanya yang terang bercahaya dalam kegelapan.

Sehangat Cinta Sejuknya LukaWhere stories live. Discover now