Bab 46

3.1K 203 19
                                    


EVELYN duduk di kerusi sebelah tempat Malik tadi lalu mencapai gagang telefon itu. Riak wajahnya kekal dingin, malah lebih tegang daripada saat pertama dia menjejakkan kaki ke bilik itu. Zarra tahu perbualan ini tidak akan mudah, namun tiada pilihan yang ada untuknya.

Evelyn memandangnya sekilas sebelum berkata, "Kau kena ingat ya, Zarra? Malik mungkin boleh memaafkan tapi aku bukan Malik,"

Zarra menggigit bibir, cuba menahan rasa takut yang semakin menjalar. "Apa yang miss nak daripada saya? Miss dah menang. Miss dah ambil semuanya. Malik, kebebasan saya, masa depan saya..."

Evelyn tersenyum sinis, mata tajam menikam pandangan Zarra. "Kau panggil ini menang? Bagi aku ini masih bare minimum dalam pencapaian hidup aku," Selamba Evelyn tuturkan kata-kata tersebut seakan takdir hidup Zarra tidak bernilai baginya.

Evelyn mengerling ke arah Zarra, kemudian menundukkan sedikit kepala. "Apa yang kau dah buat masih belum terbayar dengan hanya duduk dalam sel ni, diberi makan secara percuma, dan dapat perlindungan daripada panas dan hujan. Kau dah pernah kan rasa apa yang Malik rasa dulu? Kau dah pernah duduk di bilik kosong, menunggu hari-hari untuk dihukum, merasakan diri kau tak berharga. Kau dah tahu macam mana rasa terperangkap dalam hidup yang kau sendiri hancurkan?"

Zarra tidak dapat menjawab. Air matanya semakin berat, dan dia hanya mampu memandang Evelyn dengan tatapan yang lemah.

Evelyn menyambung dengan suara yang lebih rendah, tapi setiap patah perkataan seolah-olah menusuk seperti pisau. "Setiap kali kau tampar Malik, setiap kali kau jerit dan hina dia, kau tak pernah fikir tentang harga yang kau letakkan pada diri kau sendiri. Kau buat pilihan tu, Zarra. Dan pilihan kau bawa kau ke sini."

Zarra menahan air matanya, menggigit bibir sehingga terasa perit. "Jadi apa miss nak dari saya sekarang?"

Evelyn memandang Zarra dengan pandangan kosong, tanpa belas. "Aku cuma nak kau tahu satu benda. Penjara ni sebenarnya yang selamatkan kau daripada aku. Kalau tidak, nasib kau sama macam Rafael," bisik Evelyn sebelum dia hanya melepaskan gagang telefon tergantung di udara.

Lantas dia bergerak keluar daripada bilik tersebut meninggalkan Zarra terkedu seorang diri dengan gagang telefon yang masih lekap di telinga.

Seusai Evelyn melangkah keluar dari bilik pertemuan itu, dia terlihat seorang wanita yang cukup dikenali menunggu di luar. Wanita itu berdiri tegak, mengenakan pemakaian yang hampir sama dengan Evelyn—penampilan yang menunjukkan karisma seorang wanita alpha, penuh keyakinan dan aura kuasa. Kaca mata hitam sentiasa tersemat menutup sebahagian muka daripada pandangan orang.

"Lady of Shadows," Panggil wanita itu dengan senyuman mengusiknya. Evelyn tersenyum senget. Sudah basi dengan mimik muka menyampah rakannya itu.

"Bila balik Malaysia semula? Tak bagitahu pun,"

"Dah setahun punya cerita kau baru nak tanya?" Wanita itu terus menjeling tajam. "Apa yang kau nak minta tolong sangat tu, Eve?"

"Zarra Ayesha. Bekas isteri suami aku. Dengar cerita dia kena pukul dalam sel. Kau carikan siapa si setan betina dalam tu yang kerjakan dia. Aku nak setan tu tahu macam mana buku bertemu dengan ruas. Zarra mengandung jadi aku takut kalau kes ni jadi kes besar pula. Boleh ke tidak?"

Wanita itu membetulkan kedudukan berdirinya lalu menumpukan perhatian dengan lebih teliti. "Itu je? Kau minta aku datang sini sebab nak minta tolong benda kecik je? Ke kau yang nak kena rembat sebenarnya ni?"

"Kau jadi fairy Godmother dia boleh? Aku nak minta tolong kau tengok-tengokkan Zarra dalam tu. Setahu aku perempuan mengandung ni teruk mengidamnya. Kau pun teruk juga aku terpaksa melayan dengan assignments aku yang berlambak,"

Sehangat Cinta Sejuknya LukaWhere stories live. Discover now