Biri bir kere sana "At" diye hitap ederse, burnuna yumruğu indir.
Biri ikinci kere sana "At" diye hitap ederse, ona "Angut" de, geç.
Ama biri üçüncü kere sana "At" diye hitap ederse,
Belki de gidip eyer almanın vakti gelmiş demektir.
Şanslı Slevin Filminden
Okuma yazma biliyorsunuz değil mi? O halde aşağıda yazan kelimeyi rahatlıkla okuyabilirsiniz. Ama ben işi şansa bırakmamak adına, o kelimeyi birlikte okuyalım istiyorum. Onu hecelerine ayıralım ve sindire sindire okuyalım beraberce.
"Geçmiş"
Şimdi de bu kelimeyi hecelerine ayıralım.
Geç-miş
Lütfen siz de tekrar edin benimle:
Geç-miş
Geeeçç miişşşşş
Harika! Şimdi ikinci dersimize geçelim ve bu kelimenin ne anlama geldiğine bir bakalım.
Öncelikle birinci hecemizden başlayalım.
Geç
Geç kelimesinin birkaç tane anlamı var. Tek tek bu anlamlara bakalım. Hatta en güzeli, okul yıllarımıza geri dönelim ve bu kelimeyi cümle içinde kullanalımJ
"Geç" kelimesi, "Bekleme yapma, Geç" cümlesinde kullanıldığı zaman, "İlerlemek" anlamına gelmektedir.
"Geç kaldım" cümlesinde, "Bir yere yetişememek" anlamına gelir.
"Benim için artık çok Geç" dediğinizde, "İmkânsızlığı" ifade eder.
Geç kelimesine, -miş ekini ilave ettiğiniz zaman, artık yaşanmayan, çoktan bitmiş bir zamanı anlatmaktadır.
İsterseniz kelimenin anlamını bütün benliğinizde hissetmek için, biraz daha dilbilgisi pratiği yapalım.
Geçtim (Birinci Tekil Şahıs)
Geçtin (İkinci Tekil Şahıs)
Geçti (Üçüncü Tekil Şahıs)
Geçtik (Birinci Çoğul Şahıs)
Geçtiniz(İkinci Çoğul Şahıs)
Geçtiler (Üçüncü Çoğul Şahıs)
Geçmiş kelimesi,
- Anı
- Mâzi
- Hâtıra
- Eski defterler
- Nostalji gibi kelimelerle de eş anlamlıdır.
Bazı sektörler bu kelimeyle çok yakından ilgilidir:
- Pul koleksiyonculuğu
- Eskiciler
- İkinci el eşya dükkânları
- Arabesk / Fantezi müzik camiası
- Kayıp eşya büroları
- Müzeler
- Arşivler
- Kağnılar için yedek parça ve teknik servis hizmetleri
Geçmiş kelimesi,
- Geçmiş olsun
- Bu da geçer
- Oldu da bitti maşallah gibi popüler cümlelerle eş anlamlıdır.
Ayrıca bu kelime,
- Nerede o eski bayramlar
- Senin babanı da sevmezdim...
- Sene... Daha o zamanlar sen yoktun...
- Burada eskiden, bir tek bizim ev vardı.
- Bizim Michael öyle mi? Hani şu Jackson olanlardan... Elimizde büyüdü o.
- Senin bu baban var ya, çocukken hep altına yapardı... Vb. iletişimin olmazsa olmaz büyüleyici unsurlarının bir parçasıdır.
Bu kadar dilbilgisi dersinden sıkıldınız mı?
Geçmiş gerçekten sıkıcıymış değil mi? Şunun şurasında sadece birkaç kelime konuştuk geçmişle ilgili canım... Ama bakın bunlar bile sıkılmamız için yetti de arttı bile.
"Geçmiş" kelimesinin üzerine destanlar bile yazabiliriz. Ama buna gerek yok. Çünkü adı üstünde, "Geçmiş" işte. Geçmiş ve gitmiş...
Hani derler ya, "Yorgan gitti, kavga bitti" Bu kadar işte. Geçmiş bitti. Daha bunun üzerine yorum yapmak, konuşmak, kafa yormak niye?
Mutsuz insanların tamamı, uzak ya da yakın bir geçmişe takılıp kaldığı için böyledir. Geçmişte kaçırdıkları fırsatları, uğradıkları haksızlıkları, pişmanlıkları düşünür ve kendi kendilerini imha ederler.
Dünya üzerinde trilyonlarca canlı var ve içlerinde sadece biz hayatı kendi kendimize zindan ediyoruz. Siz hiç, vapurda kendisine atılan ekmeği kaçırdığı için depresyona giren, sonra da psikolojik destek alan bir martı gördünüz mü?
Peter Lorre'nin Beat the Devil filmindeki bir repliği aklıma geldi.
"Zaman! Zaman! Zaman!
Zaman nedir?
İsviçreliler onu imal eder.
Fransızlar onu stoklar.
İtalyanlar onu arar.
Amerikalılar onun para olduğunu söyler.
Hindular onun var olmadığını söyler.
Benim ne dediğimi bilmek ister misin?
Ben, zaman bir hırsızdır diyorum"
Evet, zaman bir hırsızdır. Bizden çaldıklarını geçmişte saklar. Ama çaldıkları hiçbir işe yaramaz. Acemi bir hırsızdır zaman. Çaldıklarını satamaz. Onca emek vererek ele geçirdiği şeyler, geçmişin tozlu raflarında küflenir gider.
Geçmiş, bitti artık!
Geçmiş olsun...
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Mutsuz Olmak Günahtır - (Raflarda)
Non-FictionBu kitap, Mustafa Çay'ın yıllardır çok satan kitabı Mutsuz Olmak Günahtır'ın kısa bir özetidir. Hikayenin tamamını içeren basılı kitabı, tüm kitapçılardan ve internet satış sitelerinden temin edebilirsiniz. Kitabın Arka Kapak Yazısı: Mutsuz Olmak...