12 : Dead Meat (Ori)

4.2K 101 0
                                    

Faizrul duduk menekur lantai rumah Semi-D dua tingkat itu. Langsung tak berani nak angkat muka pandang riak kecewa Puan Indah dan Puan Isma. Faizrul basahkan bibir yang mula kering kesan tak bercakap sejak setengah jam tadi.

"Apa semua ni Iz? Kenapa mama langsung tak tahu pasal pertunangan Iz? Siapa pula perempuan yang ditangkap gambar dengan Iz ni?" soal Puan Indah bertubi-tubi. Faizrul terdiam. Dia tak berani langsung nak angkat muka pandang wajah mama dan ibunya itu.

"Iz, betul ke berita tu? Jangan mainkan anak dara orang Iz. Tak baik," Puan Isma pula menyampuk kata-kata kakaknya. Faizrul telan liur. Dia tak tahu nak mula dari mana.

"Ma, ibu... Semua ni fitnah. Iz tak bertunang pun dengan Hanny dan... ini pekerja Iz, Emma," Faizrul bersuara mempertahankan dirinya. Puan Isma menggelengkan kepalanya menahan amarah.

"Habis ini apa?" soal Puan Indah tinggi sambil mencampakkan surat khabar yang berada di tangannya sedari tadi. Jelas terpampang wajah Faizrul dan Emma saat Emma memeluk pinggangnya untuk membantu dia tempoh hari. Kenyataan akhbar dibaca perlahan.

SUDAH BERTUNANG! KECOH USAHAWAN MUDA BERPELUKAN DENGAN WANITA
LAIN

Faizrul mengeluh lemah. Dia memandang ibu dan mamanya meminta pengertian. Puan Indag bangun menuju ke almari buku yang terletak tidak jauh dari sofa. Dia mengambil majalah bisnes di situ sebelum kembali melabuhkan duduk di hadapan anaknya. Muka surat yang dicarinya dibuka dan diunjukkan kepada Faizrul.

USAHAWAN PLAYBOY. APA KATA ANDA??

Tergamam Faizrul bila melihat tajuk di dada majalah itu. Lebih mengejutkan bila gambar dia dan Emma minum di coffee house berhampiran rumah wanita itu turut ada di dada majalah. Tak cukup dengan itu, gambar dia dengan Hanny berpeluk sakan turut terpampang di dada akhbar dan beberapa gambarnya dengan bekas teman wanitanya turut sama ada di situ.

Faizrul, the most eligible bachelor 2016 itu dilihat sering bertukar wanita malah ada juga dikatakan mempunyai hubungan dengan dua wanita dalam satu masa

Faizrul baca satu perenggan yang sangat menangkap matanya. Nafasnya turun naik dengan kenyataan itu. Gigi digetap kuat. Tapi dia segera beristighfar. Dia tahu amarah tidak membantunya menyelesaikan masalah. Lebih elok disejukan dulu hati mama dan ibunya.

"Mama tahu mama buat salah dengan Iz. Mama tak didik Iz dengan sebenar-benar didikan. Tapi mama beri Iz pada ibu. Mama minta ibu jagakan Iz dan mama yakin ibu didik Iz dengan ilmu agama. Malah kami hantar Iz ke sekolah elit. Mama tak harap ini balasannya, Iz," Faizrul telan air liur mendengar luahan hati mamanya. Wajah muram Puan Isma yang duduk disebelah mamanya dipandang sekilas. Jelas, riak wajah kedua-duanya menunjukkan kekecewaan.

"Mama, ibu percayalah. Memang sebelum ni Iz bertukar-tukar teman wanita tapi sekarang Iz dah tak ada sesiapa ma, ibu. Iz dah lama putus dengan Hanny. Percayakan Iz, please," pinta Faizrul. Dia duduk berlutut di hadapan sofa yang diduduki mama dan ibunya. Tangan kedua wanita itu digenggam erat memohon kepercayaan.

Puan Indah memandang adiknya yang diam sedari tadi. Puan Isma mengukir senyum pada kakaknya dan menganggukkan kepala.

"Janji pada mama dan ibu. Lepas ni tak ada lagi berita yang boleh buat kami masuk icu," gaya percakapan Puan Isma seperti berlucu tapi sebenarnya dia sangat serius. Faizrul panadang wajah wanita yang banyak berkorban untuk kehidupannya itu dan menghadiahkan mereka senyuman manis.

"Iz janji," bersama tangan kanan yang diangkat seperti berikrar, Faizrul mengungkapkan janjinya.

"By the way, siapa gadis ni? Nampak comel, macam sesuai dengan Iz," Puan Indah bersuara bila suasana tegang tadi mula normal. Faizrul memandang ke arah gambar yang ditunjuk Puan Indah. Emma?

Mr BisexualWhere stories live. Discover now