26

3.5K 86 4
                                    

Emma duduk di sofa menunggu Faizrul yang sedang bersiap. Hari ni mereka berdua nak ke hospital, menziarah Ben.

Telefon bimbit di tangan di tekan-tekan. Bosan! Buka facebook, tutup facebook, buka instagram, tutup instagram, buka facebook semula. Dan turutan itu berterusan sehingga dia perasan kelibat Puan Isma menghampiri.

"Ibu," tegur Emma sopan. Duduk santainya tadi dibetulkan bagi lebih manis dipandang.

"Pukul berapa nak ke hospital?"

"Nak pergi dah ni, ibu. Tengah tunggu Faiz siap sekejap,"

"Tunggu Iz alamatnya sejam lagilah baru gerak," Puan Isma tertawa kecil. Emma mengukir senyum mendengar kata-kata Puan Isma.

Faizrul kalau bersiap memang lama, mengalahkan perempuan. Lepas tu, kalau dah siap... Ya Allah, harum semerbak. Macam mandi minyak wangi jadinya. Maklumlah, dia kan bekas lelaki bisex. Agak-agaknya lepas pencen bisex, dia jadi metroseksual pulak kot. Tu pasal tabiat lama tak hilang lagi.

"Tak sempat nak borak panjang semalam, kan Emma," Puan Isma memulakan mukadimahnya. Emma mengalih pandang ke arah ibu saudara Faizrul itu bersama senyuman nipis.

"Ibu tak nak tanya mana Emma pergi. Ibu tak nak tahu kenapa Emma menghilang. Ibu tahu mesti Emma ada sebab dan alasan, kan? Sebab tu semalam bila Faizrul bawa Emma balik, ibu dan mama langsung tak kisah. Malah kami seronok jumpa Emma," beritahu Puan Isma lembut.

"Maksud ibu?" tanya Emma ingin tahu. Seronok? Kenapa seronok pula?

"Sebab usaha Faizrul berbaloi," Emma terdiam. Tak mampu nak menjawab lepas Puan Isma cakap macam tu. Kata-kata yang penuh rahsia.

"Macam yang Emma tahu, ibu ni cuma ibu saudara tapi ibu sayang Faizrul macam anak kandung ibu sendiri. Faizrul anak yang ibu jaga lepas arwah ayahnya meninggal. Ibu kenal Faizrul, walaupun tak sepenuhnya tapi ibu tahu perangai dia,"

"Emma, Faizrul dah cerita semuanya pada ibu dan mama. Dia dah cerita tentang kejadian tu pada kami," kata-kata Puan Isma buat Emma tersentak. Kepala yang tertunduk terus memandang tepat ke arah wanita yang duduk santai di sofa berhampirannya.

"Ibu tahu Emma marah. Ibu tahu Emma benci. Ya, Faizrul rampas benda yang paling berharga dalam hidup Emma. Ibu tak nafikan kalau Emma langsung tak nak tengok muka dia. Ibu faham,"

"Ibu ingat lagi waktu Faizrul cerita benda ni semua pada mama dan ibu. Mama mengamuk, lagi teruk daripada kes dia dan Ben terbongkar. Ibu lempang dia sebab ibu sakit hati sangat, Emma. Ibu dan mama sangat kecewa dengan Faizrul. Mama pula halau Faizrul keluar sebab terlampau sakit hati dengan apa yang dia buat pada Emma," air mata Puan Isma menitik perlahan.

"Tapi Emma tahu, Faizrul menangis depan mama dan ibu. Dia menangis teresak mohon maaf dari kami berdua. Dia cakap dia janji nak cari Emma. Dia mengaku yang dia sayangkan Emma. Dia nak bertanggungjawab untuk semua yang dah terjadi. Dia kata dia cintakan Emma," ayat terakhir yang keluar dari mulut Puan Isma buat Emma terkejut. Dia pandang Puan Isma tunak mengharapkan pengesahan tentang apa yang dia dengari tadi. Seakan tahu apa yang bermain di minda Emma, Puan Isma mengangguk tanda mengiyakan apa yang di dengarinya.

"Tapi bila saya ke rumah sewa awak, awak dah tak ada. Awak tinggalkan nota je pada meja solek. Tu pun untuk Syu. Hilang arah saya Emma," satu suara garau menyampuk perbualan mereka berdua. Emma pantas menoleh kebelakang. Apa yang dilihat matanya kini sangat sayu.

Faizrul berdiri tenang di kaki tangga. Sebelah tangan di masukkan ke dalam poket seluar jeans yang dipakainya. Ada kesan air mata di pipi lelaki itu. Mungkin terkenang dosa lalu bila mendengar perbualan Puan Isma dan Emma tadi.

Mr BisexualWhere stories live. Discover now