33 : Dinner Date

2.9K 79 3
                                    

Double update, yay!!
Harap seronok 😊

Emma berpusing-pusing entah untuk keberapa kali di hadapan cermin itu. Risau sungguh dia dengan penampilan dirinya. Selendang di kepala dirapikan lagi. Jarum peniti dibuka dan dicucuk semula dikepalanya.

"Lynn, dah sudah la tu. Dah berkali-kali mak tengok kamu cabut pasang jarum peniti tu. Cantik dah kamu tu," Mak Lina, ibu angkat Emma mula bersuara. Emma berpaling pandang wanita itu.

"Mak, Lynn takut," Emma mula bermain-main dengan jarinya. Dia melabuhkan duduk di sofa ruang tamu rumah Mak Lina. Kakinya dihentak-hentak perlahan ke lantai.

"Apa yang kamu nak takutkan, bukannya si Faiz tu makan orang," ujar Mak Lina berlucu. Emma gigit bibir bawahnya, rasa risau masih tak hilang lagi.

"Wahh, cantiknya mama. Mama nak dating dengan papa ya?" suara halus Faid kedengaran. Segera Emma alih pandang ke arah anaknya yang baru keluar dari bilik Hafi.

Sebenarnya Mak Lina ni mak Hafi. Waktu dia pindah ke sini, Mak Lina orang pertama yang tolong dia. Semua rahsia Emma ada dengan Mak Lina, sebab tu Mak Lina boleh kenal dengan Faizrul walaupun tak pernah berjumpa. Mak Lina juga yang jaga Faid bila Emma sibuk dengan bakeri miliknya.

"Mana ada. Siapa ajar Faid ni," balas Emma perlahan, langsung tak tegas.

"Abang Hafi yang cakap," balas anak itu selamba. Kemudian, selamba saja anak kecil itu berlalu ke dapur, mengambil minuman kegemarannya dalam peti sejuk.

"Mak, maaf ya menyusahkan mak kena jaga Faid malam ni. Emma janji Emma keluar tak lama,"

"Ish apa pula menyusahkan. Cucu mak juga, kan? Kamu tak payah risaulah pasal Faid. Kamu pergi je la keluar dengan Faiz tu. Kalau dah lewat sangat, biar je Faid tidur rumah mak ni. Esok pagi kamu ambil dia," pesan Mak Lina. Emma mengangguk kecil.

Matanya melirik ke jarum jam di dinding. Semakin dekat jarum panjang dengan angka 12, semakin berdebar jantungnya. Semakin tak keruan Emma jadinya.

Mak Lina tersenyum melihat gelagat anak angkatnya itu. Macam kucing nak terberanak, tak senang duduk sungguh. Maklumlah pertama kali nak berdating kan?

Suara salam dari balik pintu membuatkan jantung Emma seakan berhenti berdetak. Liur ditelan, terasa kasar.

"Pergilah buka pintu tu. Lama pula Faiz tunggu nanti," gesa Mak Lina. Emma gigit bibir bawah serba salah. Perlahan-lahan dia menuju ke muka pintu dan membukanya.

Satu figura menampar tubir matanya buat Emma terkedu.

"Err Assalamualaikum," suara garau lelaki itu kedengaran. Perlahan Emma jawab salam yang dihulur. Dia masih tak berani nak angkat muka pandang lelaki itu.

Mendengar keadaan didepan yang seakan sunyi, Mak Lina melangkah ke ruangan hadapan. Bulat matanya melihat lelaki yang berada di luar rumah.

"Kamu Hanif? Bila sampainya?" tegur Mak Lina pada pemuda itu. Hanif yang ralit memerhatikan Emma segera mengalihkan pandang ke arah ibunda tercinta.

"Mak, maaflah Hanif balik tak bagitahu,"

"Apa nak bagitahunya, nikan rumah kamu juga. Masuklah, jangan diganggu si Lynn tu. Tengah menunggu si jantung hati," Mak Lina menarik tangan anak sulungnya untuk masuk ke dalam rumah. Bimbang kalau Faizrul tiba, salah faham bakal berlaku. Sudahlah si sulung itu memang pernah ada hati dengan Emma. Kang tak pasal-pasal ada pula drama swasta depan pintu rumah dia tu.

Emma melangkah masuk semula ke dalam. Masih belum ada tanda-tanda Faizrul akan muncul dalam masa terdekat. Dia kembali duduk di sofa di ruang tamu. Kalau tadi gelisah menunggu Faizrul kali ini dia gelisah dengan renungan tajam Hanif. Tak senang duduk dia dibuatnya.

Mr BisexualWhere stories live. Discover now