36 : Kau DiSana Aku DiSini

2.5K 75 8
                                    

Double update again..
😍😍😍

Emma pandang laut luas depan matanya. Dah seminggu Faizrul di Australia, tak seharipun berlalu tanpa dia menghubungi Emma. Disebabkan perbezaan waktu, Faizrul biasanya akan hubungi Emma pada waktu petang. Australia dan Malaysia kan berbeza 3 jam. Jadi kalau Faizrul hubungi dia pada pukul 5 petang, maknanya di Australia sudah pukul 8 malam. Kerja Faizrul juga sudah selesai pada jam begitu. Jadi dapat la dia berbual panjang dengan Emma dan Faid.

Semalam, mama dan ibu Faizrul datang meminang Emma. Ikut adat, katanya. Biar lebih molek. Kalau ikut kepala Faizrul, dia kata dah selesai tinggal tunggu hari nak nikah je.

Memang cari nahas la dengan Puan Indah. Dipiat kuat telinga lelaki itu. Ikut sangat budaya barat sedangkan adat melayu pentingkan adab. Nak meminang kena tanya persetujuan keluarga. Lebih manis begitu. Takkanlah nakkan anak tapi tak minta apda orang tuanya. Walaupun Emma dah kehilangan ibu bapanya tapi sekarang dia ada ibu angkat. Lebih elok kalau ibu angkatnya menyambut mereka secara beradat, katanya.

"Emma dari mana?" tegur satu suara garau saat Emma melintasi rumah Mak Lina untuk ke rumah sewanya.

"Dari pantai, saja ambil angin," Emma membalas pendek. Dia memandang lelaki itu sekilas.

"Faid keluar dengan Hafi tadi. Tak tahu ke mana," beritahu Hanif tanpa dipinta. Emma mengangguk sekali tapi dia tidak membalas bicara lelaki itu. Tak tahu apa yang sepatutnya dia katakan.

"Emma nampak bahagia," sambung lelaki itu lagi bila suasana mula sunyi. Emma pegang pipinya. Jelas sangat ke kegembiraan dalam dirinya saat ini.

"Abang tahu abang salah. Abang minta maaf sebab pernah desak Emma. Abang doakan Emma bahagia," Hanif bersuara sayu. Emma menundukkan kepalanya.

"Terima kasih, abang. Emma doakan abang jumpa bidadari abang," tulus bicara Emma mendoakan kebahagiaan Hanif. Hanif hanya tersenyum sayu. Macam mana nak dia menjumpai bidadari lain, kalau hatinya dipenuhi nama Emma?

"Err... Emma masuk dulu," tak tahu apa yang hendak dibualkan lagi, Emma pantas memohon untuk berlalu ke rumahnya. Melihat anggukan Hanif, segera Emma berlalu.

Hanif yang memerhatikan kelibat Emma sehingga ke dalam rumah tersenyum sayu. Moga kau bahagia, cinta.

***

Emma skrol instagram Faizrul. Tadi lelaki itu beritahu dia agak sibuk hari ini menyebabkan dia tak sempat nak hubungi Emma. Emma tak kisah, asalkan lelaki itu tak lupakannya sudahlah.

Tapi disebabkan rindu dia skrol IG lelaki itu. Setiap gambar Faizrul dipandang penuh minat.  Harapannya dengan melihat gambar Faizrul, rindu panda lelaki itu dapat dikurangkan.

"Eh, sempat pula dia upload gambar kan?" getus hati Emma bila perasan lelaki itu baru saja mengupload sekeping gambar lebih kurang 1 jam lalu.

Gambar kertas berselerak di atas meja dengan pen yang bertaburan. Emma tergelak kecil. Tak hilang lagi perangai penyepahnya?

Emma baca caption yang tertulis di bawah gambar.

Faiz_faizrul  Still have a lot of paperwork to do but my mind already fly somewhere else. Miss you honey bunch!

Emma tergelak kecil. Dah macam budak-budak dia rasa Faizrul saat ini. Nakal, Emma ambil keputusan untuk meninggalkan komen di gambar itu. Saja nak tengok, betul tak Faizrul akan balas.

Mr BisexualWhere stories live. Discover now