Bab 13

37.1K 1.3K 68
                                    

" Alya! Butang baju melayu aku mana?" tanya Hariz mencari butang baju melayu di atas meja solek.

" dekat dalam box merah tu." jawab Alya yang hampir siapkan Adam.

" pakaikan." Hariz menghulurkan butang baju melayu pada Alya. Alya pun pakaikan lah butang baju pada Hariz. Alya terpaksa menjongket sikit atas faktor (malas nak cakap. Author pun...entahlah)

" ahh. Jangan sampai atas sangat." ujar Hariz bila Alya butangkan baju melayu Hariz lebih atas daripada halkumnya.

" ouh ok ok jap."

Selesai membutangkan, Alya kembali pada Adam.

" sini aku ikatkan rambut. Dah macam kembar Kak Limah." kata Hariz. Alya tergelak kecil. Dia pun tadah kan lah rambutnya agar mudah Hariz ikat.

Hariz jangan buat kerja bodoh! Haritu dah kena reject. bisik hati Hariz bila terbau aroma rambut Alya.

" kau pakai lagi ke sabun tu?"

Alya menoleh pada Hariz. Terasa takut pula dengan Hariz.

" tak. mana ada." Alya menjauh.

" Sinilah. Aku tak ikat lagi."

***
Hariz memberhentikan kereta dan parked kereta di ruang parking. Segera dia keluar untuk bukakan pintu untuk Alya yang mengendong Adam.

Hariz berjalan masuk ke dalam dewan bersama Alya dan si cilik berumur 3 minggu itu, Adam. Alya memakai baju kurung putih yang dipinjamkan dari Maksu. Lol!

Kereta? mana datang kereta?

Hariz memandu kereta jenis Honda City hitam milik Maksu secara haram. Nasiblah jarak dewan dari rumah Maksu cuma 3 km.

Hariz dan Alya masuk ke dalam dewan bersama-sama.

****

Alya duduk  berjauhan dengan Hariz. Hariz duduk di sebelah abangnya, Hafiz dan Alya pula duduk paling belakang.

Adam tiba-tiba menangis membuatkan semua mata memandang Alya memandangkan disitu takde bayi. yang ada pun Adam je.

Alya mengendong Adam dan membawa Adam keluar dari dewan. Hariz terpandang Alya, segera dia berlari mengejar Alya yang laju berjalan meninggalkan dewan.

" Kenapa Hariz tu Ummi? Bukan main rushing lagi." bisik Kaklong. Puan Mariam hanya mengangkat bahu tak tahu.

***

" kenapa?" Tanya Harriz.

" Adam nak susu kot. " balas Alya. Hariz memandang sekelilingnya. Last-last dia dapat akal.

" pergi bilik persalinan Ibu lah." kata Hariz. Alya mengangguk. Hariz pun membawa Alya ke bilik persalinan Maksu mengikut jalan belakang.

Sementara Alya menyusukan Adam, Hariz duduk di hadapannya sambil bermain game.

Setelah selesai semua, Maksu kembali pada bilik persalinan perempuan. Alya segera menurunkan bajunya semula sebab Mak Andam tu bapok. Tapi nasiblah time tu juga, Adam sudah menolak susu ibunya.

" Adam! Adam!" Maksu mencium Adam di dahi, pipi dan mulut.

" anak ke?" tanya Mak Andam itu. Alya memandang dan senyum. " memanglah anak takkan lah bapok." ejek Hariz. Mak Andam itu memansang Hariz. Segera Maksu mencubit peha Hariz.

" behave." bisik Maksu. Suasana menjadi tegang seketika.

" awak ambilkan carrier, Adam. Saya rasa dia nak tidur lah."

Kerana Adam IskandarWhere stories live. Discover now