S.20

43.7K 765 22
                                    

Beberapa tahun kemudian,

Yeahhh! Finally aku grad juga. Ibu, Walid, Abang, Ain dan paling penting Faris juga ada. Hari ini banyak sebab untuk aku gembira. Sebab pertama, mestilah sebab aku dah berjaya. Sebab kedua, aku akan perkenalkan Faris kepada ibu dan walid. Sebab ketiga, aku akan balik Malaysia. Scotland, I'll miss you and the handsome Scottish. Ha-Ha-Ha.

" Say cheese. " Faris mengambil gambar aku bersama Ain.

Aku dan Ain saling berpelukkan. " Congratulations baby girl. " kataku.

" You too. Congratulations Sep. Jaga abang aku baik-baik. . "

Faris yang berada agak jauh dari kami tak habis-habis tersenyum dan membetulkan rambutnya. Faris dah jelaskan hubungan dia dengan Ain. Ain merupakan adik susuan dia. Ibu Faris meninggal dunia ketika melahirkan Faris. Ibu Ain, berkerja sebagai pembantu rumah Faris pada waktu itu. Pada masa yang sama abang kandung Ain meninggal ketika di dalam kandungan. Jadi Faris yang menggantikan tempat arwah abang Ain.

" Sep! Aku pergi dekat sana jab nak jumpa kawan. " ujar Ain.

Aku hanya menganggukkan kepala sebelum Ain berlalu. Kakiku berjalan menuju ke arah Faris. Aku mengangkat sedikit kepala aku untuk melihat mamat galah ni. " Wanna say something? "

" I love you. " dia tersenyum manis kepada aku. Cair aku.

" I love you too. "

" My lady pakai tudung harini. Sepanjang hidup I ini baru pertama kali tengok Sephia Az-Zahra berhijab. Sumpah macam bidadari kayangan. "

" Mengadanya Faris sorang ini. " sambil aku membetulkan tudung bawal ruffle berwarna coklat muda yang aku pakai bersama dress berwarna ungu.

" For you. " Faris menghulurkan sejambak bunga mawar putih yang disulam bersama mawar merah.

" Thank you so much. " terpegun aku. Yelah aku dapat bunga matahari daripada abang. Teddy bear daripada ibu dan walid. Ain bagi aku kiss ja. Tapi jauh lebih berharga.

" Jom ikut I. "

Faris menuruti langkah aku, aku berjalan menuju abang, ibu dan walid. " Assalamualaikum. " aku melambaikan tangan.

" Waalaikumussalam. " jawab mereka serentak.

Faris terus bersalaman dengan abang dan walid. Abang sudah tersenyum nakal. Sudah pasti nak usik aku la tu.

" Ibu. . walid. . abang. Ni Faris! Kawan Sep. " sambil jari menunding ke arah Faris.

Abang mula bersuara. " Saya Syakir abang Sephia. Ni ibu dan walid kitorang. "

" Faris study dengan Sephia juga ka? " ibu sudah mulakan sesi soal jawab dia.

" Tak. . mak cik. Saya dah kerja! "

Abang terus mencelah. " Ibu kena faham bukan kawan satu uni tapi. . kawan yang lain tu. "

Aku cepat-cepat mencubit bahu abang. Ibu mula mengubah riak wajahnya seolah-olah teringatkan sesuatu.

" Ohh. . yang inilah yang Sephia cakap itu. "

" Faris. . panggil ja ibu dengan walid dekat kami berdua. Tak lama lagi Faris dah nak join keluarga kitorang. " Walid mula bagi lampu hijau.

" Yelah. . Walid! " Faris ketawa kecil.

Aku terus memeluk lengan Abang Syakir a.k.a Firaun. Kepala dilabuhkan di atas bahunya. Tapi mata dan hati pada Faris.


💎💎💎

KLIA.

Atas flight tadi abang tak habis-habis ajak aku borak pasal Faris. Hampir kesemua benda aku kena cerita dekat dia. Tak dilupakan Faris balik dengan kitorang juga. Abang cakap ibu dan walid nak test dia dulu sebelum jadi menantu. Aku mula nervous!

S E P H I AWhere stories live. Discover now