Bab 51

7.6K 278 16
                                    

"Tolong bahagiakan Nadhim demi Suri, tolong kawin dengan Nadhim." Aku ternganga mulut, terkejut dengan permintaan Suri.

"Tak nak, Suri kena sihat. Untuk Nad dengan Eli. Suri akan sihat." Aku menarik cepat tangan yang sedari tadi di genggaman Suri. Suri melihat tangannya dengan kesal.

"Maafkan Suri, Suri patut tahu hal ni akan mengejutkan Ria. Sebelum Suri takde ni, Suri mohon pada Ria, fikir-fikirkanlah jawapan soalan Suri tadi." Katanya sebelum batuk kembali.

Aku kali ini sudah kurang merasa kasihan kepada Suri hanya melihatnya. Ternyata batuk Suri menjadi kuat sehingga menarik perhatian orang di luar. Mama masuk dan melihat Suri batuk berdarah tetapi aku hanya tercegat melihat keadaan Suri yang parah.

"Ya Allah, Suri!! Ria, apa yang termenung tu?! Tengokkan Suri ni!!" Mama mengambil tisu di meja sebelah dan menekup mulut Suri yang galak mengeluarkan darah. Tanpa perasaan aku beredar dari bilik tersebut dan masuk ke bilik sendiri lalu berbaring di atas katil.

"Logik ke kalau aku marah dengan permintaan tiba-tiba Suri tu?" Aku memang berterima kasih sebab Nad sudi terima Suri walaupun tahu keadaan dia macam tu. Tapi....nak suruh aku kawin pulak lepas dia dah takde nanti macam aku ni pengganti je.

Tapi.....Nadhim suka aku? Nadhim suka aku?! Woohooo, Nadhim suka aku!! Hahahaha..... Ok jujur, tak baik betul aku seronok sampai macam ni. Suri ada lagi. Bila aku fikir-fikir balik, tak jadi pulak aku nak marah Suri. Dia pentingkan diri sebab dia rasa hidup tak lama. Kesiannya hidup sebagai Suri. Kalau aku jadi Suri......

"Ria, bukak pintu ni!! Ria!! Dengar tak!! Ya Allah abang, Ria kenapa?" Aku terbangun dari tidur apabila mendengar suasana bising kat luar. Gelapnya, dah pukul berapa ni? Pukul 8? Ya Allah, lamanya aku tidur. Nasib baik aku period.

"Takpe ma, biar Nad pecahkan pintu ni." Pecahkan pintu? Alamak, tak tak tak. Aku segera bangun dari pembaringan dan membuka pintu. Buka saja, Nadhim jatuh ke dalam bilik aku dan aku melihatnya pelik.

"Ya Allah, Suria! Kamu buat apa dalam bilik dari pagi tadi. Mama papa panggil langsung tak keluar?" Aku melihat mama pula yang masuk berleter padaku.

"Sori ma, Ria tidur." Jawapan aku sepertinya membuatkan mama lagi marah.

"Tidur dari pagi hingga ke malam? Kamu pengsan ke apa?" Aku menunduk mendengar mama berleter. Kemudian, kedengaran suara Elisa menangis membuatkan mama keluar dari bilik.

"Mama risaukan Ria, terperap je dalam bilik tak keluar-keluar. Ingatkan dah kenapa, nak masuk pintu terkunci pulak. Untung la Nadhim tak sempat pecahkan pintu bilik kamu tadi." Datang papa pula menegur aku. Nadhim? Mana Nadhim? Aku berpaling ke belakang melihat Nadhim yang masih terduduk di lantai. Papa mengeleng lalu keluar dari bilik.

"Nad...." Dia segera bangun berjalan ke arahku membuatkan aku berundur setapak dua.

"Lain kali jangan buat macam ni lagi. Buat risau mama dan papa je. Suri pun risau jugak tau." Aku menunduk mendengar dia memarahi aku. Nadhim suka Ria. Muka aku memerah bila teringat kembali kata-kata Suri.

"Kenapa diam? Dah takde mulut nak cakap maaf ke apa?" Aku bengang asyik dimarahi Nadhim dari tadi. Aku mengangkat muka dan terkejut apabila mukanya agak dekat dengan mukaku. Dia juga sedikit terkejut dengan betapa rapatnya kami. Kami berdua berundur lagi setapak dua.

"Ehem.... Sori. Jangan la marah, Ria tidur je. Sedar-sedar dah malam. Mana tahu?" Aku menunduk kembali. Aku mendengar dia menarik nafas. Tanpa membalas kata-kataku, dia berlalu dari situ. Aku terduduk di lantai. Nampaknya, lepas ni aku kena berhati-hati. Lepas je tahu perasaan dia kat aku, aku rasa lain macam je.



Aku melapor diri agak awal keesokan harinya. Masuk saja ke pejabat, masih tiada siapa yang datang dan aku mengambil peluang tersebut membuat kopi untuk boss dan kemudiannya masuk ke biliknya.

"Hmmm....aku tengok dalam drama semua boss macam terlebih selesa je duduk kerusi ni. Sementara takde orang ni, aku duduk la."

Laju aku duduk di kerusi yang bokeh dikatakan sangat selesa tu. Patut la boss jarang-jarang je bangun dari kerusi dia ni, sedap rupanya. Aku berangan menjadi boss dan memusing-musingkan kerusi sehingga pening.

Tapi ianya terhenti setelah aku mendengar pintu bergerak. Aku segera membelakangkan pintu agar orang yang masuk tak nampak siapa yang duduk di kerusi.

Alamak, habis la aku kalau boss nampak aku duduk sini. Baru masuk kerja first day, dah berani duduk kerusi boss. Terpaksalah aku berlakon nampaknya. Setelah aku menunggu beberapa saat, barulah boss masuk.

"Saya boss baru kat sini. Sekarang ni saya nak kopi. Buatkan saya kopi." Aku menukarkan suara kepada lebih kasar sedikit.

"Bangun sekarang Suria, sedap hati je awak duduk kerusi saya." Aku segera bangun dan berpaling melihat boss.

"Eh, boss. Macam mana boss tahu saya ada kat sini?" Aku ketawa kecil, menutup kesalahan aku duduk di kerusi boss. En. Azam menyilangkan tangannya, mengeleng dengan perangaiku yang tak berubah.

"Dah tahu dah, minyak wangi pasar malam awak tu dah merebak satu pejabat. Dah tepi, saya nak duduk ni." Aku pula yang menyilangkan tanganku, geram dengan kata-kata boss.

"Excuse me boss, minyak wangi saya bukan dari pasar malam tau. Saya punya yang mahal tau. Boss kenal minyak wangi saya ni mesti boss rindu saya kan. Ha ha ha." Aku tertawa gembira membuatkan boss memandang aku pelik.

"Oh please! Macam mana tak camnya kalau agak-agak awak pakai sebotol sebelum datang kerja, kan?" Aku berhenti tersenyum dan memandang sinis En. Azam. Dia ni tak habis-habis dengan mulut laser dia. Patut la majlis kawin dia mintak tangguh je memanjang.

"Saya tahu awak mengumpat pasal saya. Dan majlis kawin saya tangguh bukan sebab mulut laser saya. Harap  maklum." Aku berundur ke belakang beberapa tapak.

"Macam mana boss tahu apa yang saya fikir?" En. Azam tersenyum sinis kepadaku.

"Kerja dengan awak, saya tahu macam mana awak berfikir. Simple right?" Aku bercekak pinggang.

"Hmmh, tak nak kawan boss! Boss mulut jahat!!" Tapi En. Azam cuma ketawa melihat aku yang merajuk.

"Whatever! Anyway, welcome back!" Aku duduk di depan boss sesudah dia mengucapkan selamat datang kepadaku.

"Kali ni awak sedia nak pindah tempat lain pulak ke?"

"Boss!! Tak nak, saya nak kerja dengan boss je! Kat lain tak best! Kalau ada boss, boleh bergaduh hari-hari."

"Perlu ke saya ingatkan awak peraturan kerja dengan saya? Paling penting, do not fall in love with me. Dan nampaknya awak macam dah jatuh cinta dengan saya. Nampak tak boleh berpisah nampaknya." Aku melihat dia dengan riak terkejut.

"Eew! Saya dengan boss? Eew eew eew, never!!" Aku menyilangkan tangan geram dan En. Azam ketawa melihat aku. Perasan tak sudah dia ni.

Crush I'm Coming!! (Completed)Where stories live. Discover now