Sudah saja membersihkan diri, aku turun semula untuk berborak-borak dengan ummi, abah, mama, papa, dan AMANI.
"Hah, dah turun dah menantu bertuah ummi. So, macam mana kamu boleh disiram tadi?" Aku tersengih memandang mama dan ummi.
"Emm, nak balik. On the way nak pergi ke kereta, tak nampak ada pekerja dia yang tengah siram pokok. So, that's why...." Mama mengangguk memandang aku sementara ummi memandang aku dengan syak wasangka. Aku ada cakap tak kat korang yang ummi Nadhim ni tajam orangnya. Aku rasa macam dia tahu je aku tipu. Sama macam Nadhim, tak boleh simpan rahsia dengan dia.
"Oh ya, mana Nad dengan Eli ma?" Mama yang berbual dengan ummi berhenti.
"Tu, dia kata nak pergi mana entah dengan sepupu dia tadi. Eli pun dibawak sekali." Aku mengangguk-ngangguk. Dalam hati ni dah mengamuk dah. What????? Sabar Suria, jangan jealous-jealous.
"Amani tu duduk UK dah lama dah. Sekali sekala dia balik sini jenguk keluarga kat sini. Kebetulan dia ambik cuti kerja dia, datang balik Malaysia ni." Aku mengangguk faham. Duduk UK, patutla datang main peluk orang semberono je.
"Amani tu memang rapat dengan Nadhim, sejak dari kecik lagi. Balik je Malaysia, memang Nadhim la yang dicarinya. Tak boleh dipisahkan langsung diorang berdua tu kalau dah jumpa." Ummi menutup perbualannya dengan ketawa. Aku pun apa lagi, sama la macam ummi, fake laugh jugak la kita walau dalam hati terbakar.
Ooo, macam tu ye. Kita tengok la selama mana dia tak boleh berpisah dengan sepupu kesayangan dia tu nanti.
Hampir maghrib aku menanti mereka kembali ke rumah mama, sekurang-kurangnya untuk menghantar Elisa balik.
Tapi apa yang aku dapat hanyalah satu mesej dari Nadhim yang berkata Eli akan tinggal di rumah ummi hari ini, dan mungkin esok, esok, esok. Aargh, apa aku nak marah pulak? Eli tu kan anak dia.
Kenapa aku marah sangat ni? Lantaklah kalau dia nak keluar dengan siapa pun. Bukan laki aku pun. Wait, dia tunang kau. Ah, lantak la. Dia ingat aku jealous ke? Langsung tak!! Suka hati dia la. Malas aku nak layan dia. Semua sebab Amani tu la. Ish benci benci benci.
"Dah banyak kali telefon tu vibrate, kenapa tak diangkat?" Aku yang sibuk menaip terhenti melihat kak Siti di sebelah.
"Ah, sori ganggu akak buat kerja ya? Sori, Ria tutup sekarang." Tak sempat kak Siti nak menghalang, telefon aku dah selamat dimatikan.
"Akak bukanlah terganggu sangat, cuma kesian la dengan pemanggil tu, asyik telefon tapi tak dapat je." Aku tersenyum kepadanya.
"Saja tak angkat, kak. Orang kutip hutang. Duit tak cukup lagi, that's why malas lagi nak angkat." Kak Siti beredar tanpa menghiraukan aku. Aku melihat telefon yang gelap dengan rasa berpuas hati. Telefon la sampai jari tu dah merah, memang takkan diangkatnya.
"Suria, you ada tetamu menunggu di ruang lobi." Interkom dari reception menganggu kerja aku. Tetamu? Siapa pulak? Tak pernah-pernah ada yang nak jumpa aku. Dengan perasaan malas, aku turun ke lobi. Dan..... Ada dia, sepupu dia dan anak dia. Apa yang diorang nak pulak ni? Aku memaniskan muka mendekati mereka.
"Nad, Amani, Eli pun ada sekali. Ada apa datang sini ni? Biasa call je kalau nak datang, ni kenapa?" Aku menjeling Amani yang seronok bermain dengan Elisa. Eli pengkhianat. Aku memandang Nadhim yang bermuka masam.
"Macam mana nak call kalau semua panggilan tak jawab." Aku menahan senyum melihat muka dia yang masam. Marah ke?
"Oh sori, telefon ada dalam beg la tu, silent. Ria ada dalam bilik boss tadi. Kenapa?" Nadhim berdehem perlahan sebelum memandang sepupunya yang masih bermain dengan anaknya.
"Dah lupa ke? Hari ni nak pergi usya kad kawin." Oh ya, hari ni. Tapi nampaknya macam dia ikut je. Ish, tak nak la dia ada sekali.
"Nad dah habis bawak Amani jalan-jalan ke?" Aku melihat Amani yang terkadang melihat kami berdua berbual.
"Amani ikut sekali la, lepas ni bawak dia makan tengahari terus." Aku dah agak dah dia ikut.
"Jap, Nad cuti ke hari ni?" Nadhim mengangguk kepada soalanku.
"Ria tak cuti la hari ni. Sorry, lagipun Ria busy hari ni. Kita pergi hari lain boleh?" Muka Nadhim agak berubah sedikit.
"Takpe, Nad bawak la Amani dengan Eli jalan-jalan dulu. Alamak, tengok dah pukul berapa sekarang. Boss suruh naik cepat ni. Kita jumpa lain kali okay, Nad. Bye." Aku berjalan balik ke lif. Panggil la aku, panggil la aku. Tak panggil? Aku berpaling ke belakang dan melihat mereka bertiga sudah tiada. What??? Lantak la.
Balik saja dari pejabat aku terus berbaring di atas katil, merenung siling kapur bilikku. Takde call dan mesej dari Nadhim.
Rasa macam Nad yang playful, romantik, sayang giler kat aku dah lesap. Kini tinggal Nadhim yang sayang Amani je ada dengan aku. Kalau ada dengan aku. Elisa masih lagi tinggal dengan papanya, tak balik-balik rumah ni dah.
Sejarah cinta aku tak mungkin berulang macam yang Luqman dulu kan? Tak, tak, jangan fikir negatif Suria. Ting! Satu mesej masuk.
Babe! Jom keluar, aku nak bawak kau jumpa seseorang.
Hurh, Lara ni!! Kat office tadi tak cakap nak keluar. Dah sampai rumah baru nak cakap. Dengan malasnya aku bersiap untuk keluar. Tak lupa mama sound tak elok keluar petang-petang macam ni, dah nak magrib dah. Jangan risau ma, jumpa Lara je pun.
"Babe!!!!" Jerit Lara riang. Eleh Lara nih, macam la kat office tak jumpa riang ria sangat. Aku melihat Rizqy yang tersenyum kepadaku sebaik saja sampai.
"Mana hubby kau? Baru ingat nak double date." Muka aku masam sebaik nama dia disebut. Lara segera menukar topik apabila dia perasan air muka aku.
"Takpelah, ni aku nak mintak maaf dulu sebelum aku bawak kau jumpa dia tau." Aku pelik, siapa pulak yang sampai nak mintak maaf-mintak maaf bagai ni? Kami berjalan ke sebuah bilik. Restoran ni menyediakan bilik makan untuk pelanggan mereka yang inginkan privasi.
"Aku dengar apa yang jadi kat kau masa kat mall hari tu. Aku mintak maaf jugak pasal tu." Aku berpaling melihatnya.
"Mana kau tahu pasal tu? Takpelah, benda dah lepas. Tapi, tak perlulah nak mintak maaf dari pihak diakan? Kau bukan ada apa-apa pun dengan dia." Lara tersenyum pahit kepadaku lalu mengetuk sebuah bilik.
"Masuklah, aku dan Rizqy kat bilik sebelah je." Buat berdebar je minah ni. Siapa yang ada dalam bilik ni?
"Hello, Ria!"
Luqman!!!
YOU ARE READING
Crush I'm Coming!! (Completed)
RomanceAku Suria and kembar aku Suri. Aku lebih ceria dan aktif berbeza dari Suri yang pendiam dan pemalu. Kami suka benda yang sama hampir semua benda termasuklah lelaki, Si hensem Nadhim. So, memandangkan aku dapat tengok Nadhim ni berkenan lebih terhad...