Semakin hampir dengan tarikh nikah aku, makin jarang aku jumpa anak aku, Ayrin. Amboi mengaku anak! Biarlah, dia pun anggap aku mama dia, apa salahnya kan? Sungguh, aku rindu Ay. Agaknya dia tengah buat apa eh? Dah makan ke? Sihat tak?
Bukan aku yang tak nak jumpa dia, tapi aku terlalu sibuk dengan persiapan nikah aku. Bagi aku, all this terlalu awal, tapi nak buat macam mana kan? Terlajak cakap, mana boleh undur lagi. Lagipun aku kesian dekat mama, macam mana agaknya reaksi dia bila aku nak batalkan? Tak sanggup pula tengok mama kecewa.
Selama aku bertunang , tak pernah pun aku bersua muka dengan tunang aku sendiri. Mama cakap, tunang aku busy. Lepas dia balik je oversea haritu, dia buka cawangan baru untuk kembangkan lagi bisnes dia. Makin busy la. Aku tak kesah pun, sebenarnya.
Mesti janggalkan aku dengan dia lepas nikah nanti?
Hurm. Entah.
"Bahh! Kantoi berangan eh dik," sergah Mursyid dari belakang.
Ish , dia ni. Tak datang elok-elok memang tak sah kan? Nasib baik ,aku ni tak ada lemah jantung! Kalau tak, mesti si tunang kita ,membujang lagi. Amboi.
"Abang nak ape? Kacau lah . Nak berangan sikit pun tak boleh. Naik jemu tau, asyik tengok muka abang je " ujar aku bengang. Padan muka!
"Amboi! Mentang-mentang lagi dua minggu nak jadi isteri orang . Terus jemu eh , tengok muka abang. Kalau macam tu, abang nak pergi oversea ,tak nak balik dah. Biar abang beranak pinak dekat sana . Huh ." Mursyid mencebirkan bibir. Sedih betul la dapat adik macam ni. Jahat. Tak nak kawan.
Mia ketawa besar. Lawak betul la. Hati tisu betul. Mengalahkan aku la dia ni.
"Abang beranak pinak ? Seriusly? Eeee . Menurun Sajat betul la abang ni." sakat Mia. Nak beranak pinak konon. Menggeletis nombor satu la dia ni.
"Ee,mana ada la. Sakit hati betul abang dengan Mia ni. "
"Pergi hospital la. "
"Ee ,dah la . Abang nak pergi merawat hati yang sakit ni. Kalau Mia dalam susah ,jangan cari abang ! Huh. " Mursyid berlalu pergi . Geram titew tau.
"Sory abangku sayang. " jerit Mia . Makin galak Mia ketawa.
Bunyi notification dari telefonnya, membuatkan ketawa Mia serta merta berhenti. Iphonenya diambil, chat yang masuk dibukanya.
1 message from Mikael.
Mikael?
Mikael :
Asslam, hai Mia. Ayrin rindu awak.Ayrin rindu aku?
Chat inilah yang selalu Mikael hantar. Kitaorang berhubung masa Ayrin nak jumpa or rindu aku je.
Aku agak rapat dengan bapak budak ni ,disebabkan selalu jumpa .
Ay, mama miss you too sayang.
Jariku laju menaip untuk membalas chat dari Mikael.
Mia :
Oh. Saya pun rindu Ay juga ni. Lama sangat tak jumpa. So, awak busy ke sekarang ni?Mikael :
Sekarang busy. Kenapa?Busy. Tapi kenapa sampai boleh reply chat aku? Musykil betul la aku dengan bapak Ayrin ni.
Mia :
Tak apalah kalau busy. Saya nak jumpa Ayrin.Mikael :
Malam nanti boleh?Mia :
Saya kena mintak dengan mama saya dulu la. Mama saya selalu membebel kalau keluar malam. Katanya tak elok, sebab saya tunang orang.Eh jap! Kenapa aku pergi cakap dekat dia?! Sengal la kau ni Mia. Macam la dia kesah . Memalukan betul!
Mikael :
Tunang? You tunang orang?Mia :
Err . Jumpa malam nanti ya! Say to Ayrin .i miss her so bad.Ya allah, apesal jari ni gatal sangat nak kasitau aku ni tunang orang! Mati la aku kena jawab semua soalan dia nanti.
________________
545wrds√
YOU ARE READING
Jodoh Pilihan Mama ! ✔
RomanceFirst Romance by Keerul Sarah . Pertemuan yang tidak disangka - sangka oleh mereka membawa mereka ke alam perkahwinan. Paksa? Bagi Mia Adreena tidak sama sekali. Mikael Anaqi hanya menurut kerana terhutang budi terhadap kedua ibu - bapa Mia. Anak M...