[27]

9.6K 276 5
                                    

"Papa  !" jerit Ayrin . Wajah Mikael yang berada di skrin Ipadnya ditenung. Rindu .

"Iya sayang " Mikael tersenyum . Skrin Iphonenya disentuh seperti memegang wajah Ayrin yang sebenar .

"Mama mana ?" soal Ayrin . Hanya wajah Mikael yang ada disana . Mata diliarkan memandang suasana didalam bilik  Mikael . Mama mana ?

"Mama mandi . Amboi , sejak ada mama dah lupakan papa ya? " usik Mikael .

"Ay tak lupa la papa . Ay cuma rindu je dekat mama . " ujar Ayrin , petah.  Tak seperti budak 4 tahun langsung. 

"Papa tak rindu ?"

"Rindu cuma kan Ayrin dah tengok papa punya face . Ayrin nak tengok mama punya face pula ."

"Siapa ajar face - face ni ? Apa , ingat facebook ke ?" ujar Mikael , nakal . Wajah cemberut Ayrin dilihatnya. 

"Papa !" marah Ayrin . Suka tau main - main papa ni .

"Apa ?" Mikael menahan gelak . Lucu betul anak papa ni .

"Bila papa balik , hm ?"

"Esok . Ayrin nak adik tak ?" nakal Mikael bertanya. Mia yang baru sahaja keluar tandas dipandangnya sekilas .

'Amboi, goda aku ke ni ? ' gumam Mikael .

"Nak , nak !" jerit Ayrin . Excited .

"Kalau nak , Ay....."

"Aww . Sakit la sayang ." adu Mikael . Pahanya yang dikutir , digosok - gosok .

"Ay apa papa ?" wajah Mikael yang menahan pedih dilihat.

"Ajar lagi Ay bukan - bukan . Itulah ganjarannya ." marah Mia . Iphone Mikael diambil . Mikael dihiraukan .

"Hai anak mama ! " sapa Mia , ceria . Makin comel pula Ayrin ni sejak aku dan Mikael ke London .

"Mama !" tapak tangan , Ayrin tepuk beberapa kali . Gembira betul .

"Ayrin dah makan ?"

"Dah , tok ma suapkan ." ujar Ayrin tersengih - sengih .

"Ouwh , tok ma mana sayang ?" soal Mia . Figura mamanya tidak kelihatan disekeliling Ayrin .

"Dekat dapur . Mama haritukan tok abah bawa Ayrin pergi taman . Ayrin ada banyak kawan dekat sana ." cerita Ayrin dengan bersungguh .

"Iya ? Wah, mesti lepasni tak nak kawan mama dah kan ?" usik Mia . Wajah disedihkan .

"Aip , tak ! Diorang kawan je . Tapi mama tetap mama Ayrin . Ayrin tetap nak mama Ay sampai bila - bila . Mama jangan nangis ye ?" pujuk Ayrin . Jari jemari kecilnya mengusap skrin Ipadnya seperti wajah Mia yang sebenar .

"Ay jangan risau, kalau mama sedih, papa ada. Papa akan pujuk mama ." celah Mikael. Tangannya dilingkarkan dipinggang Mia . Pipi Mia diciumnya sekilas.

"Eeee papa cium mama ! Tak malu ! " adu Ayrin. Tapak tangan kecilnya dilekapkan dimata . Tak nak tengok adegan orang dewasa .

Mikael ketawa. Wajah Mia merona merah .

"Ay, mama dah ngantuk . Nanti kita skype lagi ye ?" ujar Mikael . Wajah Mia dikerling . Sengihan nakal terbit .

"Okey "

"Goodnight , sayang ." ujar Mia dan Mikael serentak . Skype ditutupnya .

"Sayang .."

"Mesti didenda " sambung Mikael . Mia dipeluknya erat .

"Kenapa pulak ?" soal Mia . Bulu romanya naik.  Petanda tak baik ni !

"Cubit abang ya . " leher Mia dikucupnya .

"Abang yang ajar anak bukan - bukan , itulah padahnya " balas Mia , tak mahu mengalah .

"Mana ada bukan - bukannya . Memang betulkan ?" tangannya mula bergerak .

"Okey - okey you win ." nafas Mikael mulai tidak teratur .

"That my girl.  "

__________________

"Abang , I will miss all moment kita dekat sini ." ujar Mia . Matanya tidak lepas memandang disetiap sudut didalam Airport tersebut . Sekejap lagi mereka akan pulang ke Malaysia .

"Its okey . Nanti kita datang sini lagi okey ? Lain kali,  kita bawa Ayrin sekali ya ?" bahu Mia dipeluknya . Bagasi mereka ditarik .

"Okey. Janji ya ?" mata Mia bersinar - sinar . Suka betul ya ?

"Promise sayang . Jom kita ke kaunter dulu." bahu Mia ditarik rapat dengan dirinya . Kalau boleh tak nak berjauhan . Nanti rindu .

"Eh, Mika right? "

Mia memandang perempuan yang menyapa suaminya . Macam minah mat saleh .

"Yes , you ?" ragu - ragu Mikael membalas . Siapa ya ? .

"Ouwh , I Ilya. Adik kawan you , Ilham ." ujar Ilya. Makin hensem pula Mika sekarang .

'Macam pernah dengar nama Ilham sebelum ni , siapa ya ?' gumam Mia .

"Ouwh . Adik Ilham . I see. " Adik Ilham ? Yang mana satu ni ? Jangan cakap  budak perempuan yang selalu tarik perhatian aku bila lepak dengan Ilhan dekat ru –––

"Who her ?" soal Ilya . Nampak macam pasangan yang sedang hangat bercinta .

"My wife . Mia, Mia Adreena "

"Ouwh, I see . Ayrin mana ? Lepas you bawa lari Ayrin , semua jadi berantakan . You own me explanation Abang Mika. " ujar Ilya sinis.

Bawa lari Ayrin ? Abang Mika ? Apa semua ni ? Apa kaitan perempuan ni dengan Ayrin dan Mikael . Mia tergamam .

"Abang–––"

___________

Keep vote for next update. 

Sorry if hambar.  Idea kurang. 

Tq.

670wrds√


Jodoh Pilihan Mama ! ✔Where stories live. Discover now