[13]

8.8K 260 0
                                    

Nafas dihembus kasar. Penat. Sebulan dia ulang - alik dari Malaysia ke Singapore. Sekarang baru aku boleh bernafas dengan tenangnya. Lega. All problems settle. Minggu depan dah jadi laki orang. Fuh, lagi la bertambah jadual harian aku. Tak apalah, demi Ayrin. ' Papa sanggup korbankan everything untuk anak papa. ' bisik Mikael.

Where my daughter? Papa , rindu ni. Tapi papa tak larat nak pergi cari anak papa. Hehe. Bukan tua, tapi penat sikit.

"Papa! " jerit Ayrin. Berlari anak Ayrin ke arah Mikael.

"Honey " Ayrin didakap erat. Pantang teringat sedikit, terus je ada depan mata.

"Ay, miss mama " terus Mikael melonggarkan pelukan.

"Amboi, ingatkan nak cakap rindu papa. Tak nak kawan. " bibir dicebirkan. Anak tak rindu dekat papa dia, nak buat macam manakan?

"Alaaa. Ay rindu papa jugak. Tapi lagi rindu dekat mama. " pipi Mikael diusap lembut oleh jari jemari comel Ayrin.

"Perlu ke ada perkataan 'lagi' tu? " pipi Ayrin digomol. Pipi Ayrin menjadi tempat melepaskan geram.

"Ofcourse! " angguk Ayrin bersungguh.

"Yelah. Mentang-mentang dah ada mama, lupa papa. " nada suara direndahkan. Suka buat papa patah hati Ayrin ni!

"Papa always number 1 in my heart. " kata Ayrin lancar. Ayrin memeluk erat badan Mikael dan mula menangis.

Mikael terkesima. Betul ke anak aku ni? Ya , allah sweetnya. Menurun aku agaknya.

"Shhh. Don't cry. Papa joking sayang. Ay pun always nombor satu dalam hati papa. Malam ni, Ay pakai cantik-cantik boleh? " ditepuk perlahan belakang badan Ayrin. Cengeng betul anak papa ni. Tapi tak apa, papa terharu.

"Nak pergi mana? " tanya Ayrin dalam tangisan.

"Meet mama! " balas Mikael ceria. Tak mau la sedih-sedih ni.

"Really? " Ayrin terus berhenti menangis.

"Yes. No, joking. " Mikael tersenyum manis.

'Kacaknya! Papa siapa ni?. ' desis Ayrin.

"Thanks papa! " pipi Mikael dicium bertalu- talu.

Amboi , Ayrin ni menurun mama dia ke ni? Habis basah pipi aku dengan air liur dia. Nasib baik anak kesayangan papa tau. Tahu la happy. Ish ish. Ayrin grow up very fast .

"Everything for you ." balas Mikael. Ayrin terus melangkah keluar dari bilik Mikael. Mungkin mencari baju yang sesuai untuk malam ini? Ayrin ni cerewet sedikit bab-bab pakaian ni.

Agak-agak bakal isteri aku minggu depan boleh tak layan kerenah Ayrin macam aku selalu layan? Hopely, Ayrin terima bakal mama dia nanti. Oh ya, aku tak pernah lagi tengok anak Datin Aisyah. Sibuk punya pasal. Hm.

"Jauh termenung. " sergah Puan Aqilah . Sejujurnya dia bangga mendapat anak seperti Mikael. Ya, drama yang Ayrin dan Mika buat tadi , dia lihat. Mikael terlalu sesuai untuk mendapat gelaran papa. Penyayang sangat.

"Eh ibu. Mana ada termenung la. " Mikael tersengih. Tangan ibunya disalam. Dipeluk kejap badan ibunya. Rindu.

"Mika dah jumpa tunang Mika? " soal Puan Aqilah.

"Belum bu. "

"Kenapa belum? "

"Tak sempat. Tadi baru Mika sampai sini ibu. Manalah sempatnya. "

"Ni, ibu nak pesan sikit. "

"Apa?" ibu nak pesan apa? Aku tak buat perangai lagi setakat ini.

"Kamu ni tunang orang. Tak manis kalau asyik keluar dengan perempuan lain, Mika. Nanti apa kata bakal besan ibu kalau tengok Mika keluar dengan orang lain, bukan anak dia? " lancar Puan Aqilah menasihati Mikael . Mulut orang bukan boleh tutup, so, sebelum mulut tu tak tertutup better kita elak buat benda tu.

"Bila pulak Mika keluar dengan perempuan lain? " soal Mikael hairan. Ye lah kan, tiba-tiba je ibu ni.

"Si Mia tu. "

"Ohhh, Mika bawa Ay jumpa Mia je. That all. Kitaorang tak pernah contact kalau bukan berkaitan dengan Ayrin . " terang Mikael. Ingatkan apa tadi.

"Kalau macam tu, tak apalah. "

"Ye. "

"Makan kat rumah tak? "

"Tak, lepas magrib nak bawa Ay jumpa Mia. Ay rindu sangat kat Mia. "

"Okey. " Puan Aqilah melangkah keluar dari bilik Mikael. Nak memasak untuk suaminya nanti.

_________

662wrds√

Jodoh Pilihan Mama ! ✔Where stories live. Discover now