[29]

9K 275 4
                                    

Meja dihadapan office Mikael, diperhatinya.  Nafas ditarik dan dihembus perlahan. Bajunya dan rambutnya dibetulkan . Kakinya ber 'catwalk' menghampiri meja PA Mikael . Senyuman angkuh ditayangnya kepada pekerja Mikael.

"Mikael ada ? I nak jumpa dia . " ujar Ilya. Gadis yang bertudung itu , dipandang sekilas . Huh, tak panas ke ?

"Ada , but dia tak nak diganggu . " balas Farhana tenang. Dia meneruskan kerjanya yang tergendala . Ilya dihiraukan .

"I tetap nak jumpa dia.  " tegas Ilya. Biadap betul PA Mikael ni. Buat tak nampak je aku kat depan dia !

"But ––"

"Like I said before , i tetap nak jumpa dia " matanya mencerlung memandang PA Mikael . Tak faham bahasa betul .

"Okey, if dia tak nak. Silakan keluar " interkom ditekan .

Mikael memandang Ilya yang berada diluar bilik pejabatnya . Selepas membenarkan Ilya masuk, interkom ditutup. Fail - fail disusun . Macbook dibiarkan terbuka .

"You kena ingat sikit , i ni orang penting bagi Mikael.  Lain kali jangan biadap . Kalau tak i suruh Mikael pecat you . " ujar Ilya , sinis sebelum melangkah masuk ke dalam office Mikael . Farhana hanya buat tidak tahu .

"Hai you ! " Ilya merapati Mikael .

"Stop . Duduk dekat situ . " arah Mikael . Mukanya ditegangkan. 

"I –––"

"You nak duduk situ or i panggil pengawal heret you keluar ? " ugut Mikael . Kenapa tiba - tiba sahaja Ilya pulang ke Malaysia ? Atau dia ––

"Fine ! " kaki dihentakkan. Kerusi dihadapan Mikael ditariknya . Wajah Mikael tetap handsome walaupun dalam keadaan marah . Ilya tersengih gatal .

"So , apa agenda you balik sini ? " ujar Mikael , sinis . Pen yang berada dijarinya  diputar - putar .

"Agenda ? Maksud you ? " Ilya buat - buat tidak faham .

"Apa yang you nak ? " tanya Mikael tanpa berdolak - dalih lagi . Matanya mencerlung memandang Ilya.  Menyampah . Terbuka sana , terbuka sini . Agaknya panas sangat Malaysia ni .

"Mana anak abang i ? Kenapa you bawa lari anak saudara i ? " nada ditegaskan . Dia sebenarnya tidak kesah tentang budak itu, cuma itu sahaja alasan yang dia ada untuk berjumpa dengan Mikael .

Mikael mengurut pelipisnya . Kenapa ketika dia ingin hidup tenang ada sahaja bala yang menimpa ? Tetapi dia tahu yang darah daging Ayrin akan mencari Ayrin. Huh, lepas satu selesai, datang lagi masalah yang baharu .

"You tak tahu apa - apa.  So,  better you shut up.  " tegas Mikael. Dia tahu yang Ilya meminatinya . Ilham pernah memberitahunya dahulu .

"I nak jumpa anak saudara i . You tak ada hak terhadap Ayrin . "

"I akan bagi you jumpa Ayrin but ––"

"I akan bawa sekali isteri i " sambung Mikael .

"Perempuan tu  tak ada kena mengena dengan Ayrin–– "

"She is my wife " pintas Mikael .

"Ayrin anak abang i kan? So, give her back ! Or if you nak juga, kita kahwin. Lagipun i sayang you. Kita sama - sama besarkan anak abang i ya " ujar Ilya, nada diperlahankan. Ingin menagih perhatian Mikael. 

"Never ! Dah habiskan ? So, get out. " pennya dilempar ke atas meja. Tali leher dilonggarkan. Amarah ditahan . Inilah perempuan, cakap ikut sedap mulut je ! Dia tak sedar ke aku ni suami orang ! Ilham, kenapa adik kau jadi macam ni . Rintih Mikael didalam hati .

"Fine , you jangan ingat i akan diam . I akan rampas Ayrin dari you ! " handbegnya diambil. Kakinya laju melangkah keluar dari office Mikael . Kau halau aku ya ? Kau belum kenal aku lagi Mikael. Senyuman sinis terukir dibibirnya. 

'You, akan tetap jadi milik i '

                                   ****
Ayrin didakapnya erat. Ya Allah , aku tak dapat bayang jika Ayrin tiada disisi aku. Dari Ayrin bayi dan masih merah , dia jaga. Menemaninya ketika dia jatuh dan bangun sebelum bergelar jutawan, dan sekaya ini . Susah dan senangnya , Ayrin yang setia bersamanya . Air matanya yang ingin tumpah,tidak dapat ditahanya . Laju air matanya mengalir deras. 

"Papa , kenapa ni ? " soal Ayrin . Belakang badan Mikael ditepuknya . Lagaknya seperti faham dengan keadaan Mikael . Mia hanya memerhati. Dia juga bingung. Yang dia nampak, Mikael seperti takut kehilangan Ayrin . Mikael betul - betul sayangkan Ayrin .

"Jangan tinggalkan papa ya ? " ujar Mikael dalam sendu . Pipi Ayrin dikucupnya berkali - kali .

"Ya , Ayrin tak akan tinggalkan papa . Papa jangan sedih - sedih ya ? Nanti Ayrin lagi sedih " ibu jari kecilnya mengelap air mata Mikael dan dikucupnya.

Mikael tersenyum lega. Dahi Ayrin dikucupnya lama . Serta merta rasa sedihnya hilang . Ayrin memang pandai pujuk papa !

"Abang okey ? " soal Mia . Ayrin dan Mikael dirapatinya .

"Okey . Sorry ––"

"Its okey.  Mia faham " Mia tersenyum manis . Dia faham , Mikael tidak boleh berjauhan dengan Ayrin apatah lagi jika Ayrin pergi dari hidup Mikael . Lagi Mikael akan sedih kan ?

"Thanks . " dahi Mia dikucupnya . Dia terlalu menyayangi kedua - dua princess  ini.

"Abang kena kuat. Mia always support abang dari belakang . " pipi Mikael diusapnya . Walaupun dia tidak tahu masalah menimpa Mikael, tetapi firasatnya kuat mengatakan perkara tersebut berhubung rapat dengan Ayrin .

"Thank you very much sayang. Abang rasa bertuah sebab dapat memiliki dua princess yang sempurna dalam hidup abang " Mia dan Ayrin didakapnya. Jika boleh dia ingin memberhentikan masa agar mereka selalu begini tanpa orang ketiga atau keempat yang merosakkan segalanya dalam keluarga kecil ini. 

______

Kekurangan idea but i try my best. 

Pls keep vote and comment. 

Thanks to  Maryamwajihah46 for promote my story. 

So ,sesiapa yang baik hati,  tolong share dgn kwan²  story ni ya!

Tq.

790wrds√

Jodoh Pilihan Mama ! ✔Where stories live. Discover now