[20]

10.9K 311 0
                                    

Lambatnya si Mikael ni balik, getus Mia . Kepala disandarkan pada sofa. Nafas dihembus perlahan. Bukan sehari dua Mikael ni balik lambat, tapi dah masuk seminggu. Tak kan, sebelum ni dia tinggalkan Ayrin sorang-sorang macam ni jugak? Busy betul dia sekarang.

Mata ditutup. Ngantuk. Dah pukul 11. Tapi Mikael still tak balik - balik. Mikael selalu pesan kepadanya agar tidak menunggunya balik. Tapi Mia tetap juga tunggu. Nak jadi isteri mithali punya pasal. Ceh.

Lama kelamaan, Mia tertidur. Deruman enjin kereta Mikael tidak disedarinya.

Mikael melangkah masuk ke dalam rumah. Tie dileher, dilonggarkan. Dua butang baju kemejanya dibuka. Letih. Matanya yang agak layu terus segar apabila melihat Mia yang tertidur di atas sofa. Apabila melihat Mia, terus hilang keletihannya. Magic betul. Wajah bersih Mia ditenungnya.

Bulu mata dia, lentik. Hidung yang tidak terlalu mancung tapi perfect pada wajahnya. Bibir? Seksi. Wajah yang bujur sireh inilah yang menjadi penemannya. Jantungnya akan berdebar setiap kali apabila melihat wajah cantik ini. Cuma, Mia yang tidak tahu.

Beg kerjanya diletakkan di atas meja. Badan Mia dicempung masuk ke bilik mereka. Pipi Mia dikucup . Selimut ditarik sehingga menutupi dada Mia. Dahi Mia pula menjadi sasaran bibirnya.

Tuala diambil. Tandas ditujunya. Nak mandi cepat-cepat. Rindu bantal peluk.

Setelah mengeringkan rambutnya. Mikael terus melangkah menuju katil. Mia ditarik rapat kepadanya. Pinggang Mia dipeluk erat. Ubun - ubun Mia, dikucup lembut. Mimpikan Mikael ya, bisik Mikael.

'Goodnight, sayang. '

***

Bunyi dari tandas mengejutkan Mia dari tidurnya. Iphone 7 plusnya diambil dari meja kecil sebelah katil. Matanya dibuka sedikit.

'Pukul 6 baru .'

Eh !

Terduduk Mia. Matanya digosok perlahan. Walk in closet ditujunya. Almari Mikael dibuka. Kameja yang berwarna biru tua diambil. Tie yang bercorak kotak - kotak dan seluar berwarna hitam menjadi pilihannya. Simple but nice.

Pakaian tersebut diletakkan di atas katil. Sudah menjadi kebiasaannya untuk menyediakan pakaian kerja Mikael. Dapur ditujunya. Nak buat sarapan. Mikael dan Ayrin tak makan makanan yang berat. Just buat susu je untuk diorang makan koko crunch or honey star je pagi - pagi. Senang . Tak payah susah - susah Mia berperang didapur pagi - pagi. Setelah siap menghidang sarapan.

Mia kembali ke biliknya. Nak solat subuh pula.

"Awak, tunggu saya tau. Nak ambil wuduk kejap. " ujar Mia. Laju kakinya ke tandas. Mikael hanya mengangguk.

Dahi Mia dikucup setelah mereka selesai solat bersama - sama.

"Nanti lunch saya balik , awak siap - siap. Saya balik je, terus kita keluar. " kata Mikael. Sejadah dilipat.

"Nak pergi mana? "

"Fitting baju kahwin. " jawab Mikael pendek. Baju kemeja di atas katil diambil. Tanpa segan silu, Mikael memakai baju tersebut dihadapan Mia.

"Err.. Ayrin? " matanya ditundukkan. Segan tengok Mikael half naked macam tu.

"Mama datang ambil sebelum kita keluar nanti. " kamejanya dibutang kemas. Tergelak kecil melihat Mia yang malu - malu.

"Mia. "

"Ya? " kepala diangkat sedikit. Lega. Dah pakai baju rupanya.

"Tolong pakaikan tie ni. " kata Mikael manja. Sejak bila dia gedik pun dia tak tahu.
Tangan Mia lincah mengikat tie dileher Mikael. Kedudukan mereka rapat. Mikael tersengih nakal. Pinggang Mia dipeluk. Mia terkaku. Jantungnya macam nak pecah.

"Will miss you sayang. " bisik Mikael ditelinga Mia. Bibir Mia dicium sekilas. Beg kerjanya diambil. Terus Mikael turun untuk bersarapan, tersenyum bahagia Mikael.

Mia memegang bibirnya yang dicium.

"Mikael curi first kiss aku! " jerit Mia . Benci la macam ni. Eh, benci ke? Macam mana nak hadap muka dia nanti? Urghh, mama ! Nak balik !

________

545wrds√

Jodoh Pilihan Mama ! ✔Where stories live. Discover now