Lina menuju ke tempat letak basikal. Dia tersenyum kecil apabila melihat Danial sedang menantinya di situ dengan riak risau.
"Dani," panggil Lina apabila Danial kejap-kejap memandang jamnya.
Danial pantas menoleh. Dia mengeluh lega. "Ingatkan awak tak datang macam semalam."
Lina pandang Danial hairan. "Saya datang la semalam."
"Eh, saya tak nampak pun?"
Lina tepuk dahinya. Lupa pula dia nak beritahu Danial semalam yang dia balik awal. Lina tersengih. "Saya balik awal semalam sebab kena halau dengan Miss Nina."
Danial ternganga. "Wow, beraninya awak ponteng." Dipandang Lina dengan rasa tidak percaya. Ceh, ingatkan bendul sangat budak ni!
Lina senyum comel membuatkan Danial sekali lagi ternganga. Cepat-cepat Danial memegang dadanya berdetak laju.
"Eh Dani, kenapa? Dada awak sakit ke?" Senyuman manis Lina terus hilang diganti dengan riak risau.
Danial geleng kepalanya. "Eh tak la! Jom saya hantar awak ke kelas."
Lina angguk. Dia mengambil beg sekolahnya dari dalam bakul basikal.
"Abang?"
Langkah Danial dan Lina mati apabila seorang perempuan sedang berdiri di hadapan mereka.
"Abang! Puas Nat cari abang! Kenapa la abang ni suka menghilang? Ni haa, mummy suruh Nat bagi duit belanja kat abang. Abang tu awal sangat pergi sekolah." Natra membebel dengan perangai Danial yang tak semenggah tu. Not duit 50 dihulurkan pada Danial.
Danial hanya sengih bila dapat bebelan di pagi yang indah ini.
Pandangan Natra beralih pada sebelah Danial. Dahinya berkerut memandang gadis yang tidak pernah dilihatnya sebelum ini. "Abang, siapa ni?"
"Oh ni! Kenalkan, Riya Alina." Danial memperkenalkan Lina kepada Natra.
Natra melopong. Riya Alina yang dihebohkan tu? Dah kenapa Danial rapat dengan perempuan ni?
"So, you la Lina yang dihebohkan tu? Perempuan yang masuk sekolah ni sebab belas kasihan dan ditanggung oleh biasiswa. Like that?"
"Nat, behave yourself." Danial memandang Natra tajam.
Lina yang berada di sebelah Danial sudah menundukkan kepalanya memandang jalan tar.
"Kelas mana?" Natra menyoal lagi.
"3 Clever," jawab Lina perlahan.
Natra senyum. "Bagus la! I pun kelas tu!"
Intonasi Natra yang tiba-tiba berubah membuatkan Lina mengangkat kepalanya. Dia memandang Natra hairan. Danial juga turut hairan.
Natra senyum. "I tahu kalau abang I rapat dengan mana-mana perempuan, that's mean perempuan tu baik dan tak gedik."
Lina tercengang. Semudah itu gadis di hadapannya ini menerima dirinya?
Danial di sebelah Lina sudah menghembus nafas lega. Buat cuak je tau Natra ni. Ish.
"I Natra, just call me Nat, Danial's younger sister." Natra menghulur salam perkenalan.
Melihat Natra bersungguh-sungguh memperkenalkan dirinya, Lina menyambut juga salam perkenalan Natra walaupun teragak-agak sedikit. "Lina."
Natra memeluk Lina erat. "Oh my! You are damn cute! Patut la abang I nak kawan dengan you." Natra melirik nakal matanya pada Danial.
YOU ARE READING
My Innocent Girl
Teen Fiction"Err, arr, sa..saya..." - Alina "Saya, saya, saya apa?! Kau apahal gagap-gagap ni?" - Zikri. "Saya suka awak!" Terkejut punya pasal, Lina terlepas cakap. Zikri angkat kening. Danial yang berada tidak jauh dari situ ternganga. "Kau.... suka aku?" Zik...