Lina tersengih saat memandang Zikri sedang berdiri sambil tergaru-garu kepala. Di sisi Zikri, terdapat sebuah basikal yang telah tumbang. Lina tertawa kecil. Ni mesti kes Zikri tak tahu nak naik basikal. Anak berada, mana pernah naik benda-benda macam ni. Biasanya naik kereta mahal-mahal je.
"Zik, apa awak buat tu?" Lina datang menghampiri Zikri yang telah pun terduduk. Dia dengan tanpa segan-silunya turut duduk di sebelah Zikri.
Keluhan kecil kedengaran dari bibir Zikri. Dia memandang sekilas Lina yang berada di sebelahnya. "Tayar basikal ni pancit. Nek wa minta tolong aku pergi kedai belikan cili. Kalau basikal ni tak elok, macam mana aku nak pergi?"
Sengihan kecil yang berada di bibir Lina bertambah lebar. Kepala dilentokkan di atas bahu Zikri. "Baiknya awak nak tolong nenek saya."
"Dah kenapa ni?" Kening Zikri terjungkit sebelah tanda hairan dengan sikap Lina. Tak pernah pula nak manja-manja macam ni. Tangannya dibawa ke atas kepala Lina. Dia lantas mengusap kepala gadis itu.
"Tak ada, cuma terharu. Yelah, sepatutnya awak kan tak suka datang dekat tempat kampung macam ni. Jadi bila awak datang siap layan nenek saya dengan baik, saya rasa macam hmm berterima kasih sangat-sangat. Sekurang-kurangnya, awak tak pandang rendah pada keluarga saya."
"Kau cakap apa ni?"
Intonasi mendatar daripada Zikri terus membuatkan Lina mengangkat kepalanya lalu memandang lelaki itu dengan mata yang terkebil-kebil. "Kenapa? Salah ke saya cakap ni?"
"Salah," ketat saja wajah Zikri memandang Lina. Suara yang tadinya mendatar kini berubah kepada lebih kasar.
"Ke--kenapa?"
"Sebab kau kena tahu satu benda, aku ni jarang nak baik dengan orang. Tapi bila dengan orang yang aku sayang, semuanya akan jadi lain. So berhenti cakap kau terharu or whatever, sebab itu memang sikap aku bila dengan kau." Dagu Lina ditarik mendekati wajahnya. Kenyitan mata diberikan pada Lina membuatkan pipi Lina berubah merah.
"A---apa awak ni," Lina pantas melepaskan pegangan Zikri dari dagunya. Dia berpaling memandang ke arah lain.
Zikri tersenyum kecil. "Kau tahu tak kedai mana yang ada jual cili? Kesian Nek wa, mesti dia dah tunggu lama," topik terus ditukar. Zikri sudah mula bangun dari duduknya.
"Ada," Lina menjawab. Dia turut bangun lalu berdiri di sisi Zikri.
"Jauh tak?"
Kepala digeleng kecil. "Tak pun, kedai tu selang 3 rumah."
"Okay, jom pergi," tangan Lina terus ditariknya lalu dipimpin. Gayanya seperti membawa seorang adik.
Lina pula menggenggam erat tangan Zikri. Dalam diam, dia tersenyum. Senyum bahagia.
⚫⚫⚫
"Alina, dah-dah lah usik kucing tu. Jom balik cepat nanti Nek wa marah." Bercekak pinggang Zikri melihat telatah Lina. Pantang nampak benda comel mesti nak usik. Patutlah dengan dia-dia sekali nampak comel.
Lina tidak mempedulikan kata sebaliknya mengangkat kucing tersebut lalu memeluk. Kucing tersebut digendongnya seperti membawa seorang bayi.
Keluhan kecil dilepaskan oleh Zikri. Degil sangat ni dah kenapa? Terus Zikri menghampiri Lina lalu telinga gadis itu ditariknya. Kena ajar sikit kalau tak, memang tak jalanlah jawabnya.
"Aduh, aduh! Zik, sakitlah!"
"Tulah! Siapa suruh kau degil? Aku panggil elok-elok tak nak dengar, ni barulah padan dengan muka." Jelas kelihatan wajah Zikri yang sangat bengang dengan sikap Lina. Entah sejak bila pandai melawan pun tak tahulah.
"Tapi janganlah buat macam ni! Sakitlah!" Lina masih berusaha melepaskan telinganya dari terus ditarik Zikri. Saat dia berjaya menjauhkan diri daripada Zikri, telinganya digosok perlahan. Jelingan maha tajam diberikan pada lelaki itu.
"Tahu pun kau sakit? Habis, sakit hati aku ni siapa nak tanggung?"
"Yelah, yelah. Sorry, jom balik." Terus saja Lina melajukan langkahnya tanda protes dengan Zikri.
Zikri di belakang hanya sekadar melepaskan keluhan. Dia yang perangai tak semenggah, lepas tu dia juga yang nak merajuk? Haih, sabar jelah.
Zikri meneruskan langkahnya untuk mengejar Lina yang sudah jauh ke hadapan. Namun, nasibnya malang apabila kakinya tersadung dengan batu. Menjerit kecil dia dibuatnya. Zikri lantas terduduk di atas tanah.
Lina berpaling. Terbeliak matanya saat memandang Zikri. Tanpa berlengah, Lina terus berpatah balik untuk mendapatkan Zikri.
"Awak! Macam mana boleh jatuh ni?" Jelas kedengaran risau pada intonasi suara Lina. Tapak tangan Zikri ditariknya. Luka, berdarah.
"Manalah aku nak tahu." Penuh bosan Zikri menjawab.
"Apa nak buat ni?" Lina masih dalam keadaan gelabah walaupun keadaan Zikri sebenarnya tidaklah serius mana. Kain kecil yang berada dalam poket seluar dikeluarkan lalu cepat-cepat dia membalut tangan Zikri.
Zikri pula, langsung tidak terasa sakitnya sebaliknya ralit memerhatikan Lina yang cemas itu. Bibirnya tersenyum kecil.
Ada saja telatah Lina yang mencuitkan hatinya.
"Zik? Awak okay tak ni?" Lina melambai-lambaikan tangannya di hadapan Zikri. Banyak kali dia panggil Zikri namun Zikri tidak membalasnya.
Zikri masih lagi dengan senyumannya. Kepala Lina diseentuhnya. "Ada aku cakap aku tak okay ke tadi? Yang kau gelabah sangat ni kenapa?"
"Errr-" Lina mati kata. Dia sendiri tidak sedar betapa cuak dirinya tadi. Padahal, Zikri biasa saja.
"Hmm?"
"Sa--saya-"
"You know what?" Zikri memotong percakapan Lina.
"Hah?"
"You show me your kindness and I love that. I hope that will be forever and never end."
YOU ARE READING
My Innocent Girl
Teen Fiction"Err, arr, sa..saya..." - Alina "Saya, saya, saya apa?! Kau apahal gagap-gagap ni?" - Zikri. "Saya suka awak!" Terkejut punya pasal, Lina terlepas cakap. Zikri angkat kening. Danial yang berada tidak jauh dari situ ternganga. "Kau.... suka aku?" Zik...